אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המבקר: הניסיון המקרטע להפיכת אשדוד למודל ארצי לתחבורה ציבורית כבר עלה כ-300 מיליון שקל צילום: אבי רוקח

המבקר: הניסיון המקרטע להפיכת אשדוד למודל ארצי לתחבורה ציבורית כבר עלה כ-300 מיליון שקל

יוסף שפירא קובע כי הפרויקט במתכונתו הנוכחית אינו יכול לשמש מודל כפי שתכננו משרדי התחבורה והאוצר. הוא רואה בחומרה את התנהלותם של ראש העירייה ומנכ"ל העירייה בכל הנוגע לקידום הפרויקט, ובמיוחד בנושא עמידה בהתחייבויותיה עפ"י ההסכם עם משרד התחבורה

24.06.2019, 12:02 | ליאור גוטמן

לפני כשמונה שנים פרסמו משרדי התחבורה והאוצר קול קורא "לבחירת רשות מקומית שתשמש עיר מודל למערכת תחבורה בת-קיימא". דו"ח מבקר המדינה יוסף שפירא מזכיר ש"עיריית אשדוד נבחרה מבין 17 רשויות שנענו לקול קורא, ובו הן נדרשו להציג תוכנית שתציע ותיישם תפיסה כוללת לפיתוח תחבורתי בר קיימא", כאשר "העיר שתוכניתה תיבחר תזכה למימון מהממשלה לביצוע העבודות הנדרשות ליישומה"

מי שנבחרה בסוף המכרז היא עיריית אשדוד, שהייתה אמורה להגיש תוכנית ש"תביא לידי שיפור משמעותי בתשתיות התחבורה הציבורית בעיר, על ידי יצירת צירי העדפה לתחבורה ציבורית ותשתיות להולכי רגל, ושילובם של אמצעים נוספים, כמו אופניים ואופניים חשמליים, ופרויקטים נוספים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת לצמצום השימוש ברכב פרטי". בתחילת 2014 נחתם החוזה, אולם לפי דו"ח מבקר המדינה מכאן והלאה הכל התחיל להסתבך.

"ההצעה שעיריית אשדוד התחייבה עליה כללה ביצוע מרכיבים רבים בתקציב של כ-220 מיליון שקל שהממשלה הקצתה לטובת הפרויקט. בהמשך תפחה עלות הפרויקט לסכום של כ-291 מיליון שקל, ומרכיבים רבים ומרכזיים שנכללו בהצעה המקורית הוסרו. במועד סיום הביקורת טרם בוצעו מרכיבים רבים שנותרו בתוכנית לאחר צמצום הפרויקט, ולא היה בידי העירייה אומדן מפורט בנוגע ליתרת הכספים שהוצאתם נדרשת לביצוע יתרת מרכיבי הפרויקט שטרם בוצעו ולוחות זמנים עדכניים להשלמת ביצועם". 

עיריית אשדוד, צילום: גדי קבלו עיריית אשדוד | צילום: גדי קבלו עיריית אשדוד, צילום: גדי קבלו

השורה התחתונה של הדוח מלמדת על קצה המזלג איך משרד התחבורה טיפל לאורך השנים בעידוד השימוש בהסעת המונים. שפירא אומר ש"פרויקט התחבורה בת קיימה בעיר אשדוד נועד לשמש מודל לדוגמה לערים אחרות בארץ", אולם בפועל "הדוח מציג תמונה ולפיה הפרויקט במתכונתו הנוכחית אינו יכול לשמש מודל כפי שתכננו משרדי התחבורה והאוצר. הפרויקט שיצא לדרך לפני כשבע שנים לא הגיע לסיומו ואין צפי להשלמתו, תקציבו גדל ותכולתו שונתה וצומצמה באופן ניכר מבלי שנבחנה המשמעות של גריעת מרכיבים מרכזיים ממנו על השגת המטרות שעמדו בבסיסו".

כל זה קרה כיוון ש"משרדי התחבורה והאוצר וועדת המכרזים הבין-משרדית בחרו בהצעת העיר אשדוד מבלי שביצעו בדיקות מספקות להצעה ולכדאיותה הכלכלית. נוסף על כך, משרדי התחבורה והאוצר וועדת ההיגוי קיבלו את החלטותיהם בכל הקשור לפרויקט מבלי שקיימו דיונים סדורים, מבלי שדנו בהשלכות השינויים על הפרויקט ועל השגת מטרותיו ובחינת חלופות להשלמתו ומבלי שניתנו נימוקים לקבלתן בחלק מהנושאים".

עוד מצא שפירה שעיריית אשדוד חרגה מלו"ז הבנייה ומהתוכניות, אבל "משרדי התחבורה והאוצר המשיכו להעביר לעירייה כספים, לא בחנו את אופן המשך ההתקשרות עמה ואופן השלמת הפרויקט ולא עשו שימוש בכלים שעמדו לרשותם להבאת הפרויקט למסלול תקין שיביא לסיומו תוך צמצום החריגות. התנהלותם של משרדי התחבורה והאוצר בקידום הפרויקט לא הלמה את חובתם לנהוג באחריות כמצופה מגופים המנהלים פרויקט בסדר גודל כספי של מאות מיליוני שקלים". גם עיריית אשדוד לא טמנה ידה בצלחה, ולפי שפירא היא "חרגה לאורך כל משך ביצועו מתנאי ההסכם עליו חתמה עם משרד התחבורה. העירייה נהגה בחוסר שקיפות, לא שיתפה פעולה באופן מלא עם משרד התחבורה וועדת ההיגוי, קיבלה החלטות חד צדדיות בנוגע לתכולת הפרויקט ובנוגע להקפאת ביצוע מרכיבים מרכזיים בו, הכל מבלי שקיימה הליכים סדורים לבחינת השינויים שעשתה והשלכותיהם ומבלי שקיימה דיונים במועצת העירייה".

הסיכום של שפירא עגום במיוחד: "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלותם של ראש העירייה ומנכ"ל העירייה בכל הנוגע לקידום הפרויקט, ובמיוחד בנושא עמידה בהתחייבויותיה על פי ההסכם עם משרד התחבורה, התנהלות שלא הייתה שקופה כלפי חברי המועצה, משרדי התחבורה והאוצר והציבור ועלולה לפגוע בתקציב העירייה, בעקרונות היעילות והחיסכון ובאמון הציבור במערכת השלטונית".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עיר מודל לתחבורה בת קיימא הינה תכנית פורצת דרך שנועדה לקדם פרויקטים של התחבורה הציבורית ברשויות המקומיות. אשדוד נבחרה לעיר מודל, על ידי ועדת המכרזים של משרדי התחבורה והאוצר. מדובר במיזם ראשוני, מורכב וייחודי מסוגו, הכולל אתגרים לכל אורכו, ולכן הוא גם מבוצע באופן הדרגתי. הפרויקט לווה על ידי ועדות שונות וחברות בקרה מקצועיות. בשנה האחרונה המיזם מנוהל תוך שיתוף פעולה הדוק בין משרד התחבורה לעירייה, במטרה להשלימו בהקדם האפשרי, ולקדם תחבורה בת קיימא בערים נוספות בישראל".

תגיות