אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרבות חנייה: המאבק המשפטי בין ישי דוידי לרביעיית פלורנטין

קרבות חנייה: המאבק המשפטי בין ישי דוידי לרביעיית פלורנטין

יוטרון, בשליטת קרן פימי, חתמה ב־2012 על הסכם לבניית חניון אוטומטי בפלורנטין. אלא שהבנייה התעכבה ושני הצדדים הגישו תביעות הדדיות

24.06.2019, 11:23 | חזי שטרנליכט

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

בחודש שעבר החלו להיסחר מניות חברה חדשה בבורסה בשם יוטרון, ששווי השוק שלה עומד על 231 מיליון שקל. שווי המנייה עלה ב־1.1% מאז הנפקתה. אתמול היא גייסה 34.4 מיליון שקל במחיר של 1,655 שקל ליחידה, כאשר כל יחידה הורכבה מ־100 מניות, ובפרמיה על מחיר השוק ערב המכרז המוסדי. במסגרת הגיוס הוצעו לציבור עד 2,077,000 מניות רגילות ב־20,770 יחידות, ונתקבלו ביקושי יתר להזמנות לרכישת 28,249 יחידות.  

קראו עוד בכלכליסט

יוטרון מהווה סוג של "ספין אוף", שביצעה בעלת השליטה (49.99%) בה, קרן ההשקעות פימי של ישי דוידי, לפעילות לבניית חניונים אוטומטיים. עד מרץ השנה היתה פעילות זו חלק מחברת יוניטרוניקס, שקיימת כמה שנים ומתמקדת בארה"ב. החברה מקימה חניונים אוטומטיים, שבהם רובוט לוקח את הרכב ומחנה אותו ללא התערבות אנושית. מדוע מתמקדת יוניטרוניקס דאז, יוטרון כיום, בארה"ב ולא פועלת בישראל? תשובה אפשרית לכך אפשר ללמוד מסכסוך בן קרוב לשבע שנים בין יוניטרוניקס לחברה־בת של חברת הנדל"ן הציבורית וויי־בוקס, שבשליטת יעקב גורסד (52.24%), שפרטיו הגיעו ל"כלכליסט".

 יוטרון תובעת 4.5 מיליון שקל, פלורנטין תובעת 30

ב־2012 החליטה חברת וויי־בוקס, באמצעות חברה־בת בשם רביעיית פלורנטין (פלורנטין), להקים פרויקט מגורים בן 260 יחידות דיור ומרכז מסחרי של 3,000 מ"ר בשכונת פלורנטין בתל אביב. כחלק מהפרויקט תוכנן חניון אוטומטי, עם כ־140 מקומות חניה, שאותו תקים יוטרון (יוניטרוניקס דאז). ההסכם נחתם בתחילת 2012 ומהר מאוד החלו סיבוכים ועיכובים. משלב די מוקדם טענה יוטרון כי פלורנטין בנתה את החניון בצורה שלא תואמת את הסטנדרטים הדרושים למערכות החניון האוטומטי. היחסים שעלו על שרטון הובילו לבסוף לשתי תביעות: הראשונה, בסכום של 4.5 מיליון שקל, הוגשה על ידי יוטרון נגד פלורנטין בתחילת השנה. השנייה, בסכום של 30 מיליון שקל, הוגשה לאחרונה על ידי פלורנטין נגד יוטרון.

חניון אוטומטי של יוטרון
חניון אוטומטי של יוטרון

התביעה שהוגשה על ידי יוטרון אומדת נזקים של 6.4 מיליון שקל, שהוגבלו לצורך אגרת בית משפט ל־4.5 מיליון שקל. הם כוללים פיצוי על התארכות הביצוע על סך 1.49 מיליון שקל, ופיצוי לפי הסכם שהושג במהלך השנים בין הצדדים - ושפלורנטין הפסיקה לשלמו - על סך 1.89 מיליון שקל. התביעה של פלורנטין עומדת על 50.6 מיליון שקל, שהוגבלו לצורך אגרת בית משפט ל־30.3 מיליון שקל. פלורנטין תובעת על אובדן מקומות החניה (27.8 מיליון שקל), פיצוי על הנזק של השכרת שטחי המסחר של המרכז המסחרי במחיר הנמוך ממחיר שוק (10.6 מיליון שקל) ועוד.

יוטרון טוענת כי בכל הנוגע להשלמת המבנה התת-קרקעי, "פלורנטין נקטה מדיניות של שב ואל תעשה, תוך אוזלת יד, חוסר שליטה במתרחש בשטח, וחוסר נחישות לעמוד בהתחייבויותיה על פי ההסכם הבסיסי". לטענת החברה, העבודות של פלורנטין "נוהלו באורח רשלני להפליא. מדידות של גבהים, עומק, מרחקים ושיפועים של מרכיבי השלד השונים בוצעו באופן בלתי נכון ובלתי מדויק". עוד טוענת יוטרון כי בהמשך פלורנטין ראתה שהחניון לא עומד בדרישות התכנון ודרשה ממנה לשנות את "מדידות התכנון באופן שיותאמו לתוצאות הבנייה בפועל". ביוטרון טוענים כי הבנייה של המבנה שבו אמור היה לקום החניון האוטומטי נעשתה ברשלנות, ובסטייה מהמפרט. "נכון להיום, עדיין קיימות סטיות בעשרות נקודות מדידה, אשר מונעות דה פקטו את הפעלתו של הרובוט שיבצע את החניה האוטומטית".

פלורנטין מצדה טוענת שיוטרון "הפרה באופן יסודי את ההסכם, לא שיתפה פעולה עם פלורנטין והתנהלה באופן רשלני ובלתי מקצועי, אשר עיכב את התקדמות הפרויקט פעם אחר פעם". פלורנטין טוענת כי יוטרון היא זו שניהלה את תכנון הבור וחציבתו. עוד היא טוענת כי יוטרון "לא אישרה מדידות שנדרשו, לא סיפקה תכניות בסיסיות, לא נתנה הנחיות וסירבה לקדם את שאר ההכנות הנדרשות לשם התקנת המערכת". בהמשך גורסת פלורנטין כי יוטרון הציגה לה תוכנית עבודה של המערכת כמאושרת על ידי כיבוי אש, אך התוכנית לא אושרה ופלורנטין נדרשה להוסיף ספרינקלרים וחדר מדרגות מוגן אש בעלות נוספת של חצי מיליון שקל. לפי כתב התביעה יוטרון, "התנהלה בחוסר תום לב, הציגה מצגי שווא וגרמה לעיכובים דרמטיים בהתקדמות הפרויקט".

רק שלוש מתוך תשע קומות בחניון מוכנות

בנובמבר 2016 חתמו הצדדים על הסכם פשרה במסגרתו שילמה פלורנטין ליוטרון סכום של קרוב למיליון שקל ועוד פיצוי, שמשולם מדי שבוע עד להשלמתו. אך לבסוף גם הסכם זה פוצץ תוך חילופי האשמות. לפי שעה, שלוש מהקומות בחניון הותאמו לתנאי החניונים האוטומטיים, אך ההתקדמות בהכנת שש הקומות האחרות אטית, וההאשמות בין הצדדים לא פוסקות. תגובת יוטרון לכתב התביעה של פלורנטין: "לפי ההסכם מ־2012, החברה אמורה לספק מערכת חניה אוטומטית לפי מפרט מוגדר. עד היום, שבע שנים אחרי, כשלה פלורנטין לבנות מבנה מתאים. הדבר גרם לדחייה קיצונית בלוחות הזמנים. ב־2016 נחתם הסכם פשרה שמעיד על אחריותה המלאה של פלרונטין לאיחור. לאור הכשלים הרבים, יוניטרוניקס הודיעה לפלורנטין שהיא מפסיקה את ליווי הפרויקט והגישה תביעה על הנזקים שנגרמו לה. החברה פועלת בהצלחה זה שנים רבות, והמערכות שלה משרתות באמינות גבוהה אלפי מקומות חניה בארה"ב ובישראל".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
הפתרון פשוט
יוניטרוניקס מכרה מתקן מיכני שאמור להיות מותקן בבניין. כמו שמעלית אי אפשר להתקין בבניין עקום, גם את המערכת הזאת אי אפשר להתקין כשהבניין עקום. הבעיה שהיזם של פלורנטין חפיפיניק, שום דבר לא נעשה באופן מקצועי. אני מכיר מצוין מהצד של דניה סיבוס שהם לא ידעו אפילו לנהל אותנו. לא לבדוק אותנו ולא להגדיר מפרט... בקיצור, סתם חבורת אנשים שהחליטו לנסות לעשות כסף על חשבון דיירים מסכנים. לא נעים להודות אבל כל ענף הבניה בארץ מוצף שרלטנים מסוג זה.
אחד שיודע  |  25.06.19
11.
המערכת של יוניטרוניקס מצויינת, הם תיכננו אותה לחניונים גדולים יחסית
השתמשתי בשני מתקנים שלהם בארה״ב בניו ג’רזי. מוצר טוב, זמן המתנה לרכב תמיד היה מתחת לחמש דקות, בדרך כלל אפילו מהיר יותר. לדעתי לא הגיעו בפלורנטין למצב בו ממתינים לרכבים, נראה שכאן המערכת אפילו לא הופעלה בגלל תקלות בבניין.
ירון  |  24.06.19
לכל התגובות