אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחוקקים בארה"ב: על פייסבוק וגוגל לחשוף כמה כסף מכניסה כל פיסת מידע פרטי צילום מסך גוגל

מחוקקים בארה"ב: על פייסבוק וגוגל לחשוף כמה כסף מכניסה כל פיסת מידע פרטי

סנאטורים רפובליקנים ודמוקרטים מקדמים יחד הצעת חוק שתדרוש מכל חברה עם יותר מ-100 מיליון משתמשים לחשוף בדיוק איזה מידע היא אוספת וכמה כסף מכניס לה המהלך - לרבות הכנסות דרך מפתחים חיצוניים. כמו כן, כולל החוק אפשרות מחיקה של המידע הזה בידי המשתמש

24.06.2019, 12:09 | רפאל קאהאן

הצעת חוק חדשה בארה"ב מבקשת להסדיר את ערכו של המידע הפרטי שחברות אינטרנט כפייסבוק וגוגל שואבות וצוברות. לפי דיווח של Axios, סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים יגישו יחד הצעה שתדרוש מפייסבוק, אמזון, גוגל וטוויטר להציג את היקף המידע האישי שבידיהן, את ההכנסות הנוכחיות והעתידיות שצפויות להגיע דרכו ועוד.

קראו עוד בכלכליסט

לטענת הסנאטורים מארק וורנק וג'ון האוולי, מידע הוא המשאב העיקרי של האדם בעידן הדיגיטלי, ולא הוגן שאין ביכולתו לדעת מה הוא שווה. בנוסף, רוצים המחוקקים לאפשר לגולש למחוק את המידע בקלות, אם ירצה בכך.

כמה מרוויחה פייסבוק מכל פיסת מידע? המחוקקים רוצים לדעת, צילום: שאטרסטוק כמה מרוויחה פייסבוק מכל פיסת מידע? המחוקקים רוצים לדעת | צילום: שאטרסטוק כמה מרוויחה פייסבוק מכל פיסת מידע? המחוקקים רוצים לדעת, צילום: שאטרסטוק

"הבעיה בהיקף כמות המידע שהן אוספות עלינו. זה מגיע למימדים מפלצתיים. אם אתה משתמש פייסבוק נאמן, רוב הסיכויים שזו יודעת יותר עליך מאשר ממשלת ארה"ב", אמר הסנאטור וורנר לאקסיוס. הוא הוסיף שהוא מעוניין שגולשים יהיו יותר מודעים לערכו של המידע שלהם, למשל מיקום מתעדכן, מצב משפחתי, אפליקציות, גיל, מגדר וסגנון חיים.

הצעת החוק כוללת מנגנון פיקוח ובקרה, במסגרתו חברות עם יותר מ-100 מיליון משתמשים חודשיים יצרכו לחשוף בכל 90 יום את היקף, סוג וערך המידע שהן אוספות, לרבות מידע שנאסף דרכן בידי צד שלישי (למשל, חברה שמפעילה אפלקציית משחק בפייסבוק). בנוסף, יידרשו לפרט את הערך הגלובלי שייצר עבורן המידע שנאסף. לפי לשון הצעת החוק, חישוב ההכנסות הללו יבוצע ע"ב מודל שתיקבע ה-SEC. כמו כן, משתמשים יוכלו לבחור האם למחוק את המידע.

מודל מסובך ודינמי

חברות הטכנולוגיה צפויות להתנגד להצעת החוק, בטענה שלא ניתן להעריך במדויק את ערכו של כל פריט מידע. פייסבוק, למשל, מוכרת פרסום ולא מידע, כך שהערכת שוויו של המידע תצטרך להתחשב במחיר הפרסום בהתאם לפילוח הקהלים והמשתמשים - מה שיחייב בניית מודל מורכב ביותר, שיצטרך להשתנות תדיר בהתאם לעלויות הפרסום והטרנדים בתחום. 

עם זאת, הצעת החוק נועדה בשלב זה רק להעלות את מודעות הגולשים; קשה לשים תג מחיר על מידע ומחקרים רבים הפיקו תוצאות רבות של בין 5 דולר ל-20 דולר לחודש, כשהמחיר משתנה בין מדינות, חברות ומשתמשים. 

הסנאטור וורנר מסר לאקסיוס שבכוונתו להגיש עוד הצעת חוק, שתקנה למשתמשים יותר שליטה במידע שלהם, ותאפשר להעביר אותו מפלטפורמה מפלטפורמה. כמו כן, יעץ לחברות האינטרנט לשתף פעולה עם היוזמות שלו: "אם אתם לא רוצים לעבוד איתנו על זה, אולי בסוף אאלץ להצטרף להמון שדורש 'בואו נפרק אותן', ואת זה אומר מי שהיה בעברו יזם טכנולוגיה", אמר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות