אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פריז מתכננת להשיק מוניות מעופפות בזמן לאולימפיאדת 2024

פריז מתכננת להשיק מוניות מעופפות בזמן לאולימפיאדת 2024

איירבוס ורשות שדות התעופה של העיר מתכננות להשיק את השירות, על בסיסו יוטסו נוסעים מנמל התעופה שארל דה-גול אל צפון העיר. הפרויקט יישען על המונית המעופפת של איירבוס, ועל נתיבי אוויר שנמצאים בשימוש מסוקים

24.06.2019, 13:55 | ניצן סדן

פריז רוצה מוניות מעופפות: ADP, ארגון נמלי התעופה של העיר, הודיע שבכוונתו להשיק פלטפורמה שכזו בזמן לאולימפיאדת 2024: מוניות מעופפות יטיסו נוסעים משדות התעופה אל מרכז העיר - כך מסר הארגון לסוכנות AFP.

קראו עוד בכלכליסט

כיום נמשכת הנסיעה מנמל התעופה שארל דה-גול לצפון העיר סביב שעה ברכבת, והמונית המעופפת אמורה לקצר את התהליך משמעותית - אם כי לא נמסר זמן הטיסה המשוער; בין היתר, משום שעדיין לא ידוע היכן ימוקמו המנחתים בפריז.

המונית המעופפת של איירבוס המונית המעופפת של איירבוס המונית המעופפת של איירבוס

ביחד עם ה-ADP, שותפים לפרויקט מנהלת התחבורה האזורית של פריז וענקית התעופה איירבוס. אחד מעיצובי המונית האמורה, סיטיבוס (Citybus) שמו, הוצג השבוע בסלון האווירי בפריז; מדובר בכלי שיוכל לשאת ארבעה נוסעים ולטוס באופן אוטונומי על בסיס מנועים חשמליים במהירות שיוט של כ-120 קמ"ש. לחברה גם דגם קטן יותר ודו-מושבי, שביצע טיסת ניסוי בפברואר.

ה-ADP צפויה להכריז עד סוף השנה תחליט ה-ADP היכן יוקם המנחת אליו יגיעו המוניות המעופפות; יש לה עשרה שדות תעופה שנמצאים בסביבת העיר ויכולים להתאים. בשלב ראשון, צפוי הפרויקט להתבסס על נתיבי אוויר שמשמשים מסוקים, כשמונית מעופפת תמריא מנמל התעופה לכיוון העיר בכל שש דקות. פרויקט הכשרת המנחתים ותשתית הפיקוח הנדרשת צפוי לעלות כעשרה מיליון יורו - סכום פעוט למדי, שכמובן אינו כולל את עלויות פיתוח המטוסים, אישורם ובחינתם.

סיטיבוס בטיסה סיטיבוס בטיסה סיטיבוס בטיסה

כמו במיזמים אחרים בתחום התעופה העירונית, גם במקרה זה לא הסבירו היצרנית והרשויות כיצד ייפתרו בעיות הבטיחות המובנות; מדובר בכלים שטסים בגובה נמוך, בו זמן התגובה מצומצם ביותר גם לטייס אנושי וגם לטייס ממוחשב - וכשלי מנוע ואחרים עלולים לגרור התרסקות בשטח בנוי או בכבישים. עדיין לא נחשפה מערכת אוטונומית שמסוגלת להבטיח שהתרסקות כלי שכזה לא תגרור נזקים גדולים, ואף כלי טיס מעין זה לא קיבל אישור רגולטורי לטיסה. מגבלות דומות ואתגרים דומים קיימים גם בתחום רחפני המשלוחים.

ואולם, אנליסטים שומרים על אופטימיות: להערכת דלויט, שוק התעופה העירונית שנמצא בצעדיו הראשונים צפוי לצמוח במהירות, ותחום המוניות המעופפות יגיע בארה"ב לבדה לשוק של 17 מיליארד דולר בארה"ב לבדה עד 2040.

תגיות