אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נדחה הדיון עם רה"מ על פינוי שדה דב כדי לאפשר לסמוטריץ' לתקן את הצעתו צילום: אלכס קולומויסקי

פרסום ראשון

נדחה הדיון עם רה"מ על פינוי שדה דב כדי לאפשר לסמוטריץ' לתקן את הצעתו

על פי תיקון לחוק שביקש לקדם שר התחבורה הנכנס, מסלול הנחיתה בחלק המערבי של המתחם יישאר על תילו, ולבעלי הקרקע שעליהם שוכן המסלול יינתנו זכויות בנייה חלופיות בשטח שממזרח למסלול. בעקבות ביקורת של גורמי מקצוע על התוכנית, נאלץ סמוטריץ' לשנות את אותה, אך הוא תולה את הדחייה בסיבות טכניות

24.06.2019, 16:13 | אמיתי גזית

דיון מכריע על החוק שיאפשר את המשך הפעלתו של שדה דב שאמור היה להתקיים היום (ב') בצהריים, נדחה לבקשתו של שר התחבורה הנכנס בצלאל סמוטריץ'. לפי גורם בממשלה הסיבה היא כדי שסמוטריץ' יוכל לתקן את מתווה הפינוי שהציג, ולהציג את התוכנית החדשה לרה"מ בנימין נתניהו - הכוללת הקמת רובע חדש במקום. ככל הנראה, הדיון יתקיים בהמשך הערב או מחר בבוקר.

קראו עוד בכלכליסט

ההחלטה על תיקון המתווה התקבלה בעקבות ישיבה שקיים אתמול סמוטריץ' עם פקידים בכירים בממשלה, שהציגו את הקשיים הגלומים בתוכניתו.

על פי התיקון לחוק שדה דב שביקש סמוטריץ' לקדם, מסלול הנחיתה ששוכן בחלק המערבי של המתחם יישאר על תילו, ולצידו יוקם טרמינל זמני. במקביל, הבסיס הצבאי שממזרח יפונה. הפיצוי לבעלי הקרקע שעליהם שוכן מסלול ההמראה יינתן באמצעות זכויות בניה שיוקצו להם בתוכנית שתקודם בשטח שממזרח למסלול.

 

שדה דב תל אביב, צילום: עמית שעל שדה דב תל אביב | צילום: עמית שעל שדה דב תל אביב, צילום: עמית שעל

אבל על פי כל גורמי המקצוע התוכנית הזו מלאה חורים, בראש ובראשונה משום שאינה פותרת את הבעיה המשפטית מול בעלי הקרקע. המשך פעילת השדה, גם במתכונת של סמוטריץ', פירושה הפרה של ההסכם עם בעלי הקרקע ולכך יש משמעות כלכלית כבדה - בין היתר המדינה מסתכנת בכך שתידרש לשלם פיצויים בסך 8-4 מיליארד שקל. כמו כן, בניגוד לכוונתו של סמוטריץ' אי אפשר להמשיך ולקדם את תוכנית הבניה במתכונתה הנוכחית משום שהיא הוכנה על בסיס ההנחה שאין בשטח שדה תעופה. פירוש הדבר כי השארת מסלול ההמראה והמשך הטיסות, יחייבו את גריסת התוכנית שרמ"י מקדמת קרוב לעשור, והכנת תוכנית חדשה.

הבכיר איתו שוחחנו אומר על כך כי "אחרי ששתי הצעות קודמות של עיריית תל אביב נפלו, מסתמן שתבוא הצעה חדשה מטעם ארקיע או עיריית אילת. אי אפשר כל 24 שעות לבוא עם רעיון חדש ולמחרת כבר לחוקק חוק, זו רשלנות בסדרי גודל והיקפי חשיפה תקציבית שעוד לא נראו כאן, והכל בתקופת בחירות".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה כי הישיבה עם ראש הממשלה נדחתה אך ורק מסיבה טכנית ומשום שישיבת הממשלה נמשכה יותר מהמתוכנן. באשר לקשיים שהצעת החוק שלו מעוררת, אמר סמוטריץ' כי הוא קשוב ופרגמטי וירצה למצוא פתרונות לאותם קשיים באופן שיאפשר לצמצם למינימום את הפגיעה בתושבי אילת.

באשר לטענה כי הצעתו גובשה באופן חפוז, בעוד שהתוכנית לפינוי שדה דב מבוססת על עבודת מטה יסודית שנמשכת קרוב ל-20 שנה, אמר כי במשך 3.5 שנים הוא עוסק בסוגיה. את התיקון להצעת החוק הכין לפני כשבוע, משום שרק אז מונה לשר תחבורה וקיבל מנדט מראש הממשלה לטפל בסוגיה.

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
"הבעיה היא נתב"ג" - איזה מיתוס!
נתב"ג מקושר היטב למרכז תל אביב - הרכבת ממנו מגיעה ברבע שעה לעזריאלי. עכשיו גם חצי שעה לירושלים. קישוריות חלומית שכל עיר גדולה בעולם הייתה חותמת עליה מיידית. הבעיה אם כבר היא תדירויות של רכבות (לא השקיעו מספיק בתכנון מסילות איילון ובהזמנת קטרים), בהתנהלות נתב"ג בטיסות פנים (צריכה להיות ברמה דומה לנסיעת רכבת), בקישוריות בין תחנת טרמינל 3 לבין טרמינל 1... כל כך הרבה בעיות, אבל כל אחת ואחת מהן פתירה בהחלט. רוצים להשקיע 20 מיליארד בצורה נבונה? תשקיעו בזה במקום לסובב החלטה שנלעסה עד דק בחמש השנים האחרונות! ואנחנו עוד עומדים בפני גירעון!
מרקו  |  25.06.19
לכל התגובות