אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
באוצר בוחנים הקפאת ההטבות למתקיני מערכות בטיחות ברכב משומש

בלעדי לכלכליסט

באוצר בוחנים הקפאת ההטבות למתקיני מערכות בטיחות ברכב משומש

הסיבות: הגירעון בתקציב המדינה וגם העובדה שהיקף ההתקנות נמוך מהצפי הראשוני שהציג משרד התחבורה כשהגה את התוכנית. עפ"י התוכנית בעל רכב שהתקניו מערכת בטיחות יהיה זכאי להחזר של 1,500 שקל באגרת הרישוי בשלוש פעימות

26.06.2019, 18:54 | תומר הדר

משרד האוצר בוחן הפסקה של תקצוב תוכנית מערכות הבטיחות לרכב משומש שהגה שר התחבורה לשעבר ישראל כץ, כך נודע ל"כלכליסט". לדברי גורמים המקורבים למשרד האוצר, הסיבות לכך הוא בעיית הגירעון, אך גם לעובדה שהיקף ההתקנות נמוך מהצפי הראשוני שהציג משרד התחבורה כאשר התוכנית נהגתה.

קראו עוד בכלכליסט

ביולי 2017 הודיע משרד התחבורה על תוכנית בהיקף של 180 מיליון שקל תמריץ להתקנת מערכות בטיחות במכוניות משומשות. בניגוד למערכות בטיחות אקטיביות, כלומר כאלה שמסוגלות בשעת סכנה גם לבלום את הרכב או להסיט את ההגה, מערכות פאסיביות מסוגלות רק להתריע באמצעות צליל ולהציג בפני הנהג תצוגה ויזואלית המודיעה על סכנה.

על פי עיקרי התוכנית, כל בעל מכונית נוסעים שיוצרה משנת 2000 עד 2017, שיתקין במכוניתו מערכת בטיחות פאסיבית - מערכות מסוג מובילאיי, מובון ואיוואקס - יקבל החזר של 1,500 שקל באגרת הרישוי. מחירן של מערכות הבטיחות הוא כ-2,100 שקל.

מתברר כי הנהגים שהתקינו את המערכת אינם יכולים לקבל את כל ההחזר בבת אחת, אלא בשלוש "פעימות" ששתיים מתוכן מתבטאות בהנחה בגובה 700 שקל באגרת הרישוי ואילו הפעימה השלישית מתבטאת בהנחה בגובה 100 שקל בגובה אגרת הרישוי.

ישראל כץ. הגה את התוכנית ישראל כץ. הגה את התוכנית ישראל כץ. הגה את התוכנית

ההטבה עצמה אינה מוגבלת בזמן, אך כן מוגבלת במספר המכוניות: על פי הודעתו הראשונית של משרד התחבורה, ההטבה תקפה לגבי 100 אלף מכוניות – אך בשעתו הדגיש השר כץ כי לנוכח הצלחתה הצפויה של התוכנית ימהרו הנהגים להתקין את 100 אלף המערכות הצפויות לאזול כבר בשנת 2019 - מה שידרוש בקשת תקציב נוספת ממשרד האוצר.

בפועל, בניגוד לתחזיותיו של כץ, הנהגים לא הסתערו על המערכות. נכון לסוף שנת 2018 הותקנו רק כ-45 אלף מערכות מתוך ה-100 אלף שהוקצבו. להערכת גורמים בענף, לקראת מחציתה הראשונה של 2019 הותקנו כ-60 אלף מערכות וכמחצית מהיקף ההטבה נוצל.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה ממשיך להעניק הנחה של 1,500 שקלים באגרת הרישוי השנתית לרכב משומש. קצב ההתקנות עומד כיום על 2,400 בחודש. מבדיקה שערכנו עולה כי אין כל כוונה לבטל את ההטבה".

ממשרד האוצר נמסר: "הנושא אכן נמצא בבחינה".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
יש רק פתרון אחד, טיפול שורש במגזר הציבורי.
פיטורים של 2-3% מעובדי המגזר הציבורי יחסוך למשק סכום גדול בהרבה מכל ההצעות האלו ולא יורגש בכלל בשירותים הציבוריים. כולנו יודעים שיש נגדים וקצינים מיותרים, פקידים מיותרים, עובדי נמל מיותרים ועוד רבים. קיצוץ של 2-3% בכוח האדם יורגש בכלל. (אגב, סך השכר במגזר הציבורי קרוב ל 200 מיליארד בשנה) רוצים עוד בור שומן? קצצו פנסיות תקציביות מוגזמות של 40-50-60 אלף ש"ח. לדור הצעיר אין דירה אין פנסיה אין כלום והם נדרשים לממן הבטחות לא ראליות שניתנו לפני עשרות שנים לדור הקודם. צריך לעצור את השחיתות או שתיגמר המדינה.
נמאס כבר לממן מנופאי  |  26.06.19