דו"ח טכנולוגי
איך תיראה אפל בלי מגע הקסם של ג'וני אייב, המעצב הראשי הפורש?
לאחר 27 שנים בחברה ומוצרים מהפכניים כאיימק, האייפוד והאייפון, עוזב אייב את הענקית האמריקאית - ומשאיר אחריו מורשת מיוחדת ונעליים גדולות; גוגל מציגה אתרים פיראטיים ככאלו שאינם ראויים לפרסומות; ולמה ממליצה אינסטגרם על הילר שרלטן שטוען שצמחים מרפאים איידס
כשסטיב ג'ובס חזר לאפל ב-1997, הוא לא היה צריך לגייס את ג'וני אייב; מי שלימים יהיה מעצב המוצר החשוב בעולם, שיקח חלק מרכזי במהפכות שחוללה אפל בעשרים השנים הבאות, שהעיצובים שלו ישפיעו על מוצרים שמגיעים כמעט מכל חברת טכנולוגיה בעולם - כבר היה שם. הוא המתין לרגע שבו אפל תתעורר מהעשור האבוד שלה, למנהיג הנכון שידע לזהות את הכישרון שלו ולשחרר אותו לשנות את עולם המחשוב. אייב, שהודיע בסוף השבוע שיעזוב את אפל לטובת הקמת חברת עיצוב משלו, יכול לעזוב בידיעה ששיחק תפקיד מרכזי בהשקת מוצרים מהפכניים כמו האיימק, האייבוק, האייפוד, האייפון והאייפד. מעט אנשים יכולים לקחת קרדיט משמעותי בכל כך הרבה מוצרים מהפכניים.
כישרונות העיצוב של אייב, והשותפות הקרובה שלו עם ג'ובס, עמדו בבסיס המהפכות שחוללה אפל בעולם המחשוב, המוזיקה והמובייל. נהוג ליחס לג'ובס את האחריות המרכזית להפיכת אפל מחברה על סף פשיטת רגל לענקית שהיא היום, ובצדק. אבל חלק מהכישרון של ג'ובס היה לזהות את האנשים הנכונים ולהכווין את הכישרונות שלהם למיצוי מיטבי. אייב הוא מהבולטים באנשים האלה, חלק מהצוות המובחר שעמד לצד ג'ובס וסייע לו לבנות מחדש את אפל. כעת, עם פרישתו הצפויה, אי אפשר שלא לשאול: האם אפל תהיה אותו דבר בלעדיו? אייב (52), יליד לונדון, החל את דרכו המקצועית בניינטיז, בחברת העיצוב הבריטית Tangerine שם עיצב מוצרים צרכניים כמו מיקרוגלים ומברשות שיניים. כבר אז הזדמן לאייב לעבוד על מוצר של אפל, שהיתה בין לקוחות החברה, והוא אחראי לעיצוב המוקדמים של ה-Powerbook, המחשב הנייד הראשון שלה. ב-1992 גויס אייב לאפל כמעצב בקבוצת העיצוב התעשייתי, והיה מעורב בעיצוב מוצרים כמו הדור השני של הניוטון. הכישלון העיצוב והמסחרי של המוצרים, והגישה המיושנת של אפל לעיצוב באותה עת, כמעט וגרמו לאייב לעזוב.שנה לאחר מכן עשה אייב מהלך דומה עם המחשבים הניידים באמצעות ה-iBook 3G. במקום מלבנים שחורים ומשעממים, עיצוב עגלגל בצורת צדפה עם שלל צבעים בולטים. האייבוק הפך כמעט מיד לאייקון תרבותי, וכיכב בשלל סדרות טלוויזיה וסרטים.
האייפון הוא גם דוגמה מצוינת לעיצובים המאוחרים יותר של אייב. העיצוב שקוף, לא בולט ומורגש כמו באיימק או באייבוק אלא עיצוב שעושה כמיטב יכולתו שלא להפריע למשתמש. פונקציונלי אבל אסתטי, האייפון עוצב בידיעה שזה מכשיר שבעליו ישתמש בו עשרות או מאות פעמים ביום, והעיצוב שלו צריך להיות כזה שלא יעייף את המשתמש ויעיק עליו. הדבר בולט במכשירים כמו האייפד והאיירפודס, ואפילו מערכת ההפעלה של האייפון שהועברה לתחום אחריותו של אייב ב-2013.
קודם לכן התאפיינה מערכת ההפעלה בעיצוב כבד שנסמך על עקרונות הסקאומורפיזם, כלומר חיקוי אלמנטים מקוריים בעיצוב המוצר, כמו שימוש באייקון של מעטפה לאפליקציית מייל. אייב החליף את האייקונים התלת ממדיים המגושמים באייקונים פשוטים ושטוחים, והמגמה הזו מאפיינת את עיצוב מערכת ההפעלה של האייפון עד היום.
הניו יורק טיימס סיכם את העבודה של אייב באפל בכותרת אחת מדויקת וקצרה: האיש שגרם לאפל להראות כמו אפל. כל כך הרבה ממה שאנחנו מקשרים לחברה הוא תוצאה של העיצוב של אייב, עוד לפני הטכנולוגיה עצמה העיצובים שלו הם מה שיוצרים את המשיכה הראשונית ואת הקשר הרגשי שיש למשתמשים רבים למכשיר שלהם. והאימפקט שלהם על אפל ועל עולם הטכנולוגיה בכלל לא נתון לוויכוח.
האם אפל תהיה אותו דבר בלעדיו? כנראה שלא. אך האם מדובר במשבר קשה בעבור החברה? אני בספק. ראשית, אייב צפוי להמשיך לעבוד עם אפל – היא הלקוחה הראשונה של חברת העיצוב החדשה שלו, LoveFrom. "אף שאני לא אהיה עובד אפל, אני עדיין אהיה מעורב מאוד - אני מקווה במשך שנים רבות מאוד", אמר בראיון לפייננשל טיימס. "זה רק נראה כמו זמן טבעי ועדין לבצע את השינוי הזה". אייב גם לא עוזב בפתאומיות, והמעבר עצמו יתחיל רק בהמשך השנה. מספיק זמן למעבר מסודר ומאורגן. אייב יהיה מעורב מאוד בעיצוב של מוצרי אפל השונים, גם אם לא באותה רמה כמו בעבר, ואלו עדיין ייצגו במידה רבה את החזון ואת הדרך שלו. אבל אפילו אם זה לא יהיה המצב, אפילו אם אייב ינתק כל קשר עם החברה, מצבה של אפל לא יהיה נורא כל כך. החברה כבר הוכיחה שהיא גדולה יותר מאדם אחד; היא לא רק שרדה בהצלחה את עזיבתו ומותו של סטיב ג'ובס אלא גם המשיכה ושגשגה מאז, כשההנהגה בהובלת טים קוק מזהה ומנצלת הזדמנויות אסטרטגיות חדשות ומנווטת את החברה גם בתקופות קשות וסביב משברים שלא בהכרח נוצרו באשמתה. כמו שג'ובס השאיר אחריו חברה שיכולה לתפקד בלעדיו, כך אייב משאיר באפל מערך של מעצבים מוכשרים, שחלקם טיפח וגידל במשך קרוב לשני עשורים. הם אולי לא תמיד יעשו את אותם בחירות שהוא היה עושה, אבל סביר להניח שכמו אייב גם להם יש חזון מעניין וחדשני לעתיד העיצוב הטכנולוגי, ושגם הם יוכלו להגיע לפריצות הדרך הדרושות ברגעים הנכונים. למעשה, הם כבר עשו את זה בעבר. כי אייב מעולם לא פעל לבד אלא חלק ממערך שלם שהוא בראשו. הוא אולי מקבל את הקרדיט על עיצוב המוצרים של אפל לאורך השנים, אבל הוא לא עשה את העבודה לבד מעולם. והאנשים שהיו אתו שם באייפון ובמוצרים אחרים ימשיכו באותה הדרך למוצרים הבאים. קצרצרים 1. 24 מדינות חתמו בסוף השבוע על יוזמה של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שנועדה להבטיח זרימת חופשית של מידע בין מדינות, תוך שמירה על פרטיות, זכויות יוצרים ואבטחת מידע. בין המדינות החותמות נמנות שלוש המעצמות הגלובליות - ארה"ב, סין ורוסיה – ואולם בשלב זה לא ברור מה מבטיחה החתימה מלבד הצהרות חגיגיות.2. משתמשים מארה"ב שנרשמו בימים האחרונים לאינסטגרם זכו להמלצת מעקב מוזרה: הילר שרלטן בשם "ד"ר סבי", שטען בעבר שניתן לרפא איידס באמצעות תרופות צמחיות, ושבין לקוחותיו נמנו בעבר מייקל ג'קסון וג'ון טרבולטה. זה בעייתי כי המלצה על משתמש, אף שמחוללת בצורה אוטומטית, מתפרשת כתמיכה של האפליקציה בו - ובמקרה זה גם במידע השקרי שהוא מפיץ. אחרי שנחשף הסיפור בביזנס אינסיידר הוסר החשבון מההמלצות.
3. גוגל מתחזקת רשימה של אתרים פוגעניים שמציגים פרסומות שקריות או בעייתיות, ושמשמשת את כרום ודפדפנים אחרים לחסום פרסומות באתרים הללו. המטרה המוצהרת היא להפוך את הרשת למקום בטוח יותר, אך בדיקה של אתר TorrentFreak העלתה שלאתרים טורנטים ותוכן פיראטי יש ייצוג לא פרופורציונלי ברשימה. יכול להיות פשוט שיש בהם יותר פרסומות בעייתיות. ויכול להיות שיש לגוגל שיקולים אחרים.
4. בכל הנוגע ליחסים עם ממשל טראמפ, אפל נחשבת לחברה שלא ממהרת לנענע את הסירה. טים קוק מטפח יחסים קרובים עם הממשל וניסה להתערב כדי למנוע את החרפת מלחמת הסחר עם סין. לכן, זה קצת מפתיע שהחברה ביצעה מהלך מהסוג שברור שירתיח אותו והחליטה להעביר את ייצור המק פרו מארה"ב לסין. זאת, במיוחד לאור מלחמת הסחר שהחרפתה עלולה להקשות עוד יותר על יבוא משם.
2 תגובות לכתיבת תגובה