אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך תיראה אפל בלי מגע הקסם של ג'וני אייב, המעצב הראשי הפורש? צילום: אי פי איי

דו"ח טכנולוגי

איך תיראה אפל בלי מגע הקסם של ג'וני אייב, המעצב הראשי הפורש?

לאחר 27 שנים בחברה ומוצרים מהפכניים כאיימק, האייפוד והאייפון, עוזב אייב את הענקית האמריקאית - ומשאיר אחריו מורשת מיוחדת ונעליים גדולות; גוגל מציגה אתרים פיראטיים ככאלו שאינם ראויים לפרסומות; ולמה ממליצה אינסטגרם על הילר שרלטן שטוען שצמחים מרפאים איידס

30.06.2019, 11:56 | עומר כביר

כשסטיב ג'ובס חזר לאפל ב-1997, הוא לא היה צריך לגייס את ג'וני אייב; מי שלימים יהיה מעצב המוצר החשוב בעולם, שיקח חלק מרכזי במהפכות שחוללה אפל בעשרים השנים הבאות, שהעיצובים שלו ישפיעו על מוצרים שמגיעים כמעט מכל חברת טכנולוגיה בעולם - כבר היה שם. הוא המתין לרגע שבו אפל תתעורר מהעשור האבוד שלה, למנהיג הנכון שידע לזהות את הכישרון שלו ולשחרר אותו לשנות את עולם המחשוב. אייב, שהודיע בסוף השבוע שיעזוב את אפל לטובת הקמת חברת עיצוב משלו, יכול לעזוב בידיעה ששיחק תפקיד מרכזי בהשקת מוצרים מהפכניים כמו האיימק, האייבוק, האייפוד, האייפון והאייפד. מעט אנשים יכולים לקחת קרדיט משמעותי בכל כך הרבה מוצרים מהפכניים.

ג ג'וני אייב והאייפד | צילום: אי פי איי ג

כישרונות העיצוב של אייב, והשותפות הקרובה שלו עם ג'ובס, עמדו בבסיס המהפכות שחוללה אפל בעולם המחשוב, המוזיקה והמובייל. נהוג ליחס לג'ובס את האחריות המרכזית להפיכת אפל מחברה על סף פשיטת רגל לענקית שהיא היום, ובצדק. אבל חלק מהכישרון של ג'ובס היה לזהות את האנשים הנכונים ולהכווין את הכישרונות שלהם למיצוי מיטבי. אייב הוא מהבולטים באנשים האלה, חלק מהצוות המובחר שעמד לצד ג'ובס וסייע לו לבנות מחדש את אפל. כעת, עם פרישתו הצפויה, אי אפשר שלא לשאול: האם אפל תהיה אותו דבר בלעדיו?

אייב (52), יליד לונדון, החל את דרכו המקצועית בניינטיז, בחברת העיצוב הבריטית Tangerine שם עיצב מוצרים צרכניים כמו מיקרוגלים ומברשות שיניים. כבר אז הזדמן לאייב לעבוד על מוצר של אפל, שהיתה בין לקוחות החברה, והוא אחראי לעיצוב המוקדמים של ה-Powerbook, המחשב הנייד הראשון שלה. ב-1992 גויס אייב לאפל כמעצב בקבוצת העיצוב התעשייתי, והיה מעורב בעיצוב מוצרים כמו הדור השני של הניוטון. הכישלון העיצוב והמסחרי של המוצרים, והגישה המיושנת של אפל לעיצוב באותה עת, כמעט וגרמו לאייב לעזוב.

הכל השתנה ב-1997 כשג'ובס חזר לאפל אחרי שקנתה את NeXT, חברת המחשבים שלו. לפי כתבת פרופיל על אייב שהתפרסמה בטיים ב-2014, ג'ובס נתקל בכמה עיצובים של אייב, זיהה מיד את כישרון העיצוב שלו, ושכנע אותו להישאר ולהצטרף למה שיהיה אחד המהפכים המדהימים בהיסטוריית עולם הטכנולוגיה.

שנתיים אחר כך, כשהוא כבר מחזיק בתואר סגן נשיא בכיר לעיצוב תעשייתי, חשפה אפל את המוצר המשמעותי הראשון בעיצובו: ה-iMac 3G. עד אז, מחשבים ביתיים היו קופסאות גדולות ומגושמות בצבעי אפור או בז' שאליהם צריך גם לחבר מסך ענקי. האיימק הראשון היה מהפכה: מחשב ומסך בגוף אחד, בעיצובים צבעוניים עם צבעים בוהקים וניאוניים. זה מחשב שדרש שתבחינו בו, תשימו אותו על השולחן ותשוויצו בו. לא אחד שתחביאו מתחת לשולחן כדי שיצבור אבק.

שנה לאחר מכן עשה אייב מהלך דומה עם המחשבים הניידים באמצעות ה-iBook 3G. במקום מלבנים שחורים ומשעממים, עיצוב עגלגל בצורת צדפה עם שלל צבעים בולטים. האייבוק הפך כמעט מיד לאייקון תרבותי, וכיכב בשלל סדרות טלוויזיה וסרטים.  

היום העיצובים האלו נראים מיושנים קצת, צעקנים ומצועצעים, יותר צעצוע ממחשב, אבל אי אפשר להתעלם מהאיפקט שהיה להם כשיצאו לשוק: הם החזירו את אפל לתודעה כחברה חדשנית ופורצת דרך, וסייעו להפוך את עולם המחשוב האישי מתחום אפור וכבד לעולם אופנתי, צעיר ומדובר. מחשב הפך ליותר מכלי עבודה. הוא יכול להיות סמל סטטוס, אביזר אופנה. מגמה זו תאפיין את המוצרים הבאים הבולטים שאייב יוציא תחת ידיו.

עיצוב חשוב נוסף של אייב הוא ה-iPod. היו כבר נגני MP3 בשוק לפני שיצא האייפוד ב-2001, אך אלו היו מגושמים וסבלו מבעיות טכנולוגיות כמו שטח אחסון מוגבל. המהנדסים של אפל פתרו רבות מהבעיות הטכניות שאפיינו נגנים מוקדמים, אך היה זה העיצוב של אייב שהפך את המכשיר לאייקון תרבותי, ושיצר ממשק משתמש פשוט להפליא שמאפשר לנווט במהירות בין ספריית שירים גדולה בימים שבהם מסך מגע במכשיר קטן היה בעיקר קונספט עתידני. זאת, באמצעות הגלגלת באמצע המכשיר שהיתה הבסיס לממשק ניווט אינטואיטיבי ששילב בהצלחה בין מספר מוגבל של פקודות ליכולות חזקות. העיצוב הזה היה חלק מרכזי בהצלחה של המכשיר, שהפך לאבן דרך משמעותית בדרך של אפל לפסגה.

מהפכה עיצובית. אייפוד, צילום: Courtesy of Apple   מהפכה עיצובית. אייפוד | צילום: Courtesy of Apple מהפכה עיצובית. אייפוד, צילום: Courtesy of Apple

בשנים מאז היה אייב אחראי לעיצוב של כמעט כל מוצרי החומרה שיצאו מאפל. לא כל העיצובים היו מוצלחים, ומוצרים רבים נכשלו. ה-G4 Cube מ-2000, למשל, היה מחשב נייח בעיצוב אולטרה-מודרני של קופסת פלסטיק שקופה בתוכה מונח המחשב. מבחינה עיצובית טהורה, היה זה אחד ההישגים של אייב. יצירת אמנות לכל דבר, מילולית – המחשב נמצא באוסף הקבוע של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA), לצד עיצובים אחרים של אייב כמו האיימק, האייפוד והאייבוק. אבל מבחינת מוצר מדובר היה בכישלון, ובשטח סבל המחשב לא פעם מסדקים דקים במארז השקוף. דוגמה, נדירה אצל אייב, של עיצוב יתר שבא על חשבון פונקציונליות.

הכישלון לא הפריע לאייב לחדש ולדחוף את הגבולות. ב-2007 חשפה אפל את העיצוב החשוב ביותר בקריירה שלו, המוצר שיהיה מהחשובים ביותר בהיסטוריה של אפל, ואחד מהחשובים בהיסטוריה של עולם הטכנולוגיה במאה ה-21 – האייפון. טלפונים ניידים היו קודם לכן מסורבלים ומגושמים, עם מסכים קטנים יחסית והרבה כפתורים. וככל שהטלפון היה חכם יותר, כך היו לו כפתורים רבים יותר. בלקברי, הסמארטפון הפופולרי בעולם עד אותה עת, ניסה למעשה לדחוס מקלדת מחשב מלאה לשטח למכשיר בגודל כף יד.

ג ג'ובס והאייפון | צילום: בלומברג ג

האייפון של אייב היה ההפך מזה. מסך מגע ענקי (לזמנו) עם כפתור אחד בלבד בחזיתו שהשימוש העיקרי שלו הוא להחזיר את המשתמש למסך הבית. עוד כפתורי ווליום ורטט בצד וכפתור כיבוי/הפעלה בצד השני וזהו. זה היה עיצוב נועז שהתאפשר בין השאר בזכות ההישגים הרבים שבתוך המכשיר, ובראשם מסך המגע המתקדם וממשק המשתמש הפשוט והנוח. זה עיצוב שנוצר כתוצאה משיתוף פעולה יוצא דופן בין הגורמים השונים שהיו מעורבים בפיתוח המכשיר, ושנולד בזכות אמון הדדי רב עוצמה של הגורמים זה ביכולתיו של זה. הוא כולו של אייב, ובה בעת הוא חלק משלם, ממכונה גדולה יותר שכל רכיביה פועלים בהרמוניה.

העיצוב של אייב היה כל כך מוצלח שהוא נותר כבסיס לכל דגמי האייפון שבאו אחריו, עד האייפון X מ-2017. וגם אז, השינוי המשמעותי היחיד היה הסרת כפתור הבית, שפיתוחים טכנולוגיים וממשקיים הפכו כבר למיותר. אבל לא רק זאת, העיצוב של אייב הוא הבסיס לאינספור סמארטפונים שיצאו לשוק אחריו. במשך שנים, הסטנדרט לסמארטפון היה מסך ענק עם כפתור אחד או קצת יותר למטה. ההבדל היה בעיקר בגימור. אותה מגמה, אגב, ניכרת גם היום. המגרעת באייפון X אולי היתה בחירה עיצובית שנויה במחלוקת ואפל גם לא היתה זו שהמציאה אותה, אך הועתקה במהרה על ידי מגוון יצרניות סמארטפונים, אפילו במכשירים שלא היו זקוקים לה.

האייפון הוא גם דוגמה מצוינת לעיצובים המאוחרים יותר של אייב. העיצוב שקוף, לא בולט ומורגש כמו באיימק או באייבוק אלא עיצוב שעושה כמיטב יכולתו שלא להפריע למשתמש. פונקציונלי אבל אסתטי, האייפון עוצב בידיעה שזה מכשיר שבעליו ישתמש בו עשרות או מאות פעמים ביום, והעיצוב שלו צריך להיות כזה שלא יעייף את המשתמש ויעיק עליו. הדבר בולט במכשירים כמו האייפד והאיירפודס, ואפילו מערכת ההפעלה של האייפון שהועברה לתחום אחריותו של אייב ב-2013.

קודם לכן התאפיינה מערכת ההפעלה בעיצוב כבד שנסמך על עקרונות הסקאומורפיזם, כלומר חיקוי אלמנטים מקוריים בעיצוב המוצר, כמו שימוש באייקון של מעטפה לאפליקציית מייל. אייב החליף את האייקונים התלת ממדיים המגושמים באייקונים פשוטים ושטוחים, והמגמה הזו מאפיינת את עיצוב מערכת ההפעלה של האייפון עד היום.

הניו יורק טיימס סיכם את העבודה של אייב באפל בכותרת אחת מדויקת וקצרה: האיש שגרם לאפל להראות כמו אפל. כל כך הרבה ממה שאנחנו מקשרים לחברה הוא תוצאה של העיצוב של אייב, עוד לפני הטכנולוגיה עצמה העיצובים שלו הם מה שיוצרים את המשיכה הראשונית ואת הקשר הרגשי שיש למשתמשים רבים למכשיר שלהם. והאימפקט שלהם על אפל ועל עולם הטכנולוגיה בכלל לא נתון לוויכוח.

האם אפל תהיה אותו דבר בלעדיו? כנראה שלא. אך האם מדובר במשבר קשה בעבור החברה? אני בספק. ראשית, אייב צפוי להמשיך לעבוד עם אפל – היא הלקוחה הראשונה של חברת העיצוב החדשה שלו, LoveFrom. "אף שאני לא אהיה עובד אפל, אני עדיין אהיה מעורב מאוד - אני מקווה במשך שנים רבות מאוד", אמר בראיון לפייננשל טיימס. "זה רק נראה כמו זמן טבעי ועדין לבצע את השינוי הזה". אייב גם לא עוזב בפתאומיות, והמעבר עצמו יתחיל רק בהמשך השנה. מספיק זמן למעבר מסודר ומאורגן.

אייב וקוק, צילום: אי. אף. פי אייב וקוק | צילום: אי. אף. פי אייב וקוק, צילום: אי. אף. פי

אייב יהיה מעורב מאוד בעיצוב של מוצרי אפל השונים, גם אם לא באותה רמה כמו בעבר, ואלו עדיין ייצגו במידה רבה את החזון ואת הדרך שלו. אבל אפילו אם זה לא יהיה המצב, אפילו אם אייב ינתק כל קשר עם החברה, מצבה של אפל לא יהיה נורא כל כך. החברה כבר הוכיחה שהיא גדולה יותר מאדם אחד; היא לא רק שרדה בהצלחה את עזיבתו ומותו של סטיב ג'ובס אלא גם המשיכה ושגשגה מאז, כשההנהגה בהובלת טים קוק מזהה ומנצלת הזדמנויות אסטרטגיות חדשות ומנווטת את החברה גם בתקופות קשות וסביב משברים שלא בהכרח נוצרו באשמתה.

כמו שג'ובס השאיר אחריו חברה שיכולה לתפקד בלעדיו, כך אייב משאיר באפל מערך של מעצבים מוכשרים, שחלקם טיפח וגידל במשך קרוב לשני עשורים. הם אולי לא תמיד יעשו את אותם בחירות שהוא היה עושה, אבל סביר להניח שכמו אייב גם להם יש חזון מעניין וחדשני לעתיד העיצוב הטכנולוגי, ושגם הם יוכלו להגיע לפריצות הדרך הדרושות ברגעים הנכונים. למעשה, הם כבר עשו את זה בעבר. כי אייב מעולם לא פעל לבד אלא חלק ממערך שלם שהוא בראשו. הוא אולי מקבל את הקרדיט על עיצוב המוצרים של אפל לאורך השנים, אבל הוא לא עשה את העבודה לבד מעולם. והאנשים שהיו אתו שם באייפון ובמוצרים אחרים ימשיכו באותה הדרך למוצרים הבאים.

קצרצרים

1. 24 מדינות חתמו בסוף השבוע על יוזמה של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, שנועדה להבטיח זרימת חופשית של מידע בין מדינות, תוך שמירה על פרטיות, זכויות יוצרים ואבטחת מידע. בין המדינות החותמות נמנות שלוש המעצמות הגלובליות - ארה"ב, סין ורוסיה – ואולם בשלב זה לא ברור מה מבטיחה החתימה מלבד הצהרות חגיגיות.

אבה. כוונות טובות. ומה עוד?, צילום: איי פי אבה. כוונות טובות. ומה עוד? | צילום: איי פי אבה. כוונות טובות. ומה עוד?, צילום: איי פי

2. משתמשים מארה"ב שנרשמו בימים האחרונים לאינסטגרם זכו להמלצת מעקב מוזרה: הילר שרלטן בשם "ד"ר סבי", שטען בעבר שניתן לרפא איידס באמצעות תרופות צמחיות, ושבין לקוחותיו נמנו בעבר מייקל ג'קסון וג'ון טרבולטה. זה בעייתי כי המלצה על משתמש, אף שמחוללת בצורה אוטומטית, מתפרשת כתמיכה של האפליקציה בו - ובמקרה זה גם במידע השקרי שהוא מפיץ. אחרי שנחשף הסיפור בביזנס אינסיידר הוסר החשבון מההמלצות.

3. גוגל מתחזקת רשימה של אתרים פוגעניים שמציגים פרסומות שקריות או בעייתיות, ושמשמשת את כרום ודפדפנים אחרים לחסום פרסומות באתרים הללו. המטרה המוצהרת היא להפוך את הרשת למקום בטוח יותר, אך בדיקה של אתר TorrentFreak העלתה שלאתרים טורנטים ותוכן פיראטי יש ייצוג לא פרופורציונלי ברשימה. יכול להיות פשוט שיש בהם יותר פרסומות בעייתיות. ויכול להיות שיש לגוגל שיקולים אחרים.

4. בכל הנוגע ליחסים עם ממשל טראמפ, אפל נחשבת לחברה שלא ממהרת לנענע את הסירה. טים קוק מטפח יחסים קרובים עם הממשל וניסה להתערב כדי למנוע את החרפת מלחמת הסחר עם סין. לכן, זה קצת מפתיע שהחברה ביצעה מהלך מהסוג שברור שירתיח אותו והחליטה להעביר את ייצור המק פרו מארה"ב לסין. זאת, במיוחד לאור מלחמת הסחר שהחרפתה עלולה להקשות עוד יותר על יבוא משם.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות