אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אל תנסו להמציא את הגלגל: איך מוצאים רעיון להקמת עסק

אל תנסו להמציא את הגלגל: איך מוצאים רעיון להקמת עסק

הרבה אנשים שרוצים להקים עסק חדש חושבים שהם צריכים להתחיל הכל מאפס, למצוא את הרעיון שאף אחד אחר לא חשב עליו לפניהם, את השרות או המוצר הייחודי שלא קיים בשוק - זו טעות

01.07.2019, 10:39 | משה הרשקו

אנשים תמיד תוהים מתי הזמן הכי נכון לפתוח עסק חדש ולהוציא לפועל את הרעיון העסקי שלהם. העובדה היא, שזה תמיד זמן טוב לפתוח עסק.

קראו עוד בכלכליסט

די מובן למה מומלץ לפתוח עסק חדש בזמן שהכלכלה חזקה. לאנשים יש כסף ויותר קל להם להוציא אותו. אבל פתיחת עסק בזמנים כלכליים קשים או לא בטוחים יכולה להיות החלטה נבונה באותה המידה. אם אתם עושים את שיעורי הבית כמו שצריך ומגלים שיש צורך אמיתי לרעיון שלכם, בתקופות כלכליות קשות, מעט מאד עסקים חדשים נפתחים ויש מצב שהתחרות שלכם תהיה נמוכה יותר והסיכוי שלכם לבלוט יגדל. בנוסף, כאשר הכלכלה במצב פחות טוב יש סיכוי טוב יותר לרכוש ציוד או אפילו עסקים שלמים במחירי מציאה.

האומדנים משתנים, אבל בדרך כלל יותר מ-50,000 עסקים נפתחים מדי שנה בישראל. עם זאת, לצד אלו שהחליטו לפתוח עסק בפועל יש כמות גדולה יותר של אנשים שהצהירו שהם מעוניינים לפתוח עסק חדש ולהפוך לעצמאים אבל בסוף החליטו לוותר על הרעיון או לדחות אות לזמן בלתי ידוע.

לא צריך להמציא את הגלגל, זה בזבוז זמן. כך תמצאו רעיון להקמת עסק חדש, צילום: shutterstock לא צריך להמציא את הגלגל, זה בזבוז זמן. כך תמצאו רעיון להקמת עסק חדש | צילום: shutterstock לא צריך להמציא את הגלגל, זה בזבוז זמן. כך תמצאו רעיון להקמת עסק חדש, צילום: shutterstock

לכל אחד מאלו שהחליטו לוותר על הקמת עסק חדש, יש מחסומים שמונעים מהם לעשות את הצעד הראשון. רוב האנשים מפחדים להתחיל משהו חדש; הם עשויים לחשוש מהבלתי ידוע או מכישלון, או אולי אפילו מהצלחה. אחרים בעלי אמונה מוטעית שהם צריכים להתחיל הכל מאפס, שהם צריכים למצוא את הרעיון שאף אחד אחר לא חשב עליו לפני, את השרות או המוצר הייחודי שלא קיים בשוק. למעשה הם חושבים שהם צריכים להמציא מחדש את הגלגל ורק אחרי שזה יקרה, הם יפתחו עסק חדש.

אבל אם אתם לא גאונים טכנולוגיים כמו ביל גייטס או סטיב ג'ובס – אל תנסו להמציא את הגלגל – זה בזבוז זמן די גדול, במקום זאת נסו לענות על השאלות הבאות: "איך אני יכול לשפר את הקיים?" או "האם אני יכול לעשות את זה בצורה טובה יותר או אחרת ממה שיש היום?" או פשוט, "האם בקטגוריה מסויימת יש נתח שוק חדש שאליו אפשר לפנות?"

איך מתחילים את תהליך גיבוש הרעיון לעסק חדש?

קחו דף ועט וכתבו חמישה עד שבעה דברים על עצמכם - דברים שאתם אוהבים לעשות או שאתם באמת טובים בהם, דברים אישיים. הרשימה שלכם עשויה לכלול: "אני ממש טוב עם אנשים, אני אוהב לעבוד עם ילדים, אני אוהב לקרוא, אני אוהב מחשבים, אני אוהב מספרים, אני טוב בשיווק, אני טוב בפתרון בעיות, אני טוב בניהול תהליכים". יש לכתוב מה שעולה על דעתכם; זה לא צריך להיות הגיוני. ברגע שיש לכם את הרשימה רשמו אותם בצד אחד של הדף.

בצד השני של הדף ערכו רשימה של הדברים שאתם פחות טובים בהם או שאתם לא אוהבים או לא רוצים לעשות. אולי אתם מבינים מעולה שיווק, אבל אתם לא אוהבים לפגוש אנשים או שאתם באמת אוהבים לעבוד עם ילדים אבל לא אוהבים לדבר בפומבי, או לא אוהבים לנסוע או לנהל אנשים וכו'.

חשוב שלא תתעלמו מהדברים ותהיו כנים עם עצמכם.

כאשר תסיימו, תשאלו את עצמכם: "אם היו שלושה עד חמישה מוצרים או שירותים שיהפכו את חייכם האישיים טובים יותר, מה הם יהיו?"

נסו לקבוע אילו מוצרים או שירותים יהפכו את החיים שלכם לקלים יותר או שמחים יותר, פרודוקטיביים יותר או שפשוט יענו על הצורך או הכאב המרכזי שלכם בחייכם בשלב בו את נמצאים.

לאחר מכן, שאלו את עצמך את אותה שאלה הפעם לגבי מרכיב התעסקותי שלכם. בחנו את מה שאתה אוהבים ולא אוהבים בהקשר של מקום העבודה שלכם, אילו תכונות בהקשר של העבודה שלכם אנשים אוהבים או לא אוהבים אצלכם. לבסוף, שאלו את עצמכם למה אתם רוצים להקים עסק מלכתחילה.

לאחר מכן, לאחר שתסיימו, חפשו תבנית או חוט מקשר בין כל מה שכתבם על הנייר (כלומר, האם יש צורך בעסק שעושה את אחד הדברים שאתם אוהבים או שאתם טובים בהם).

סיפור מהשטח

שני חבר'ה צעירים מאזור הדרום טיילו בהולנד ונתקלו בקונספט מעניין של מזון מהיר חדשני וממש התאהבו בו. מדובר היה בהגשה של מזון מהיר טרי שהוכן במקום באמצעות תאי חימום אוטומטיים.

הם החליטו להביא את הרעיון לישראל, ואז הם פנו לייעוץ עסקי. לאחר בדיקות מקיפות ובניית תוכנית עסקית מקיפה שתמכה בקונספט ובהנחות יסודות שלהם שיש צורך למזון זול, מהיר, טרי ואיכותי במחיר נגיש.

לאחר תכנון ארוך העסק נפתח בתחנה המרכזית בבאר שבע והוא מצליח. זו דוגמא לעסק שבו לא המציאו את הגלגל מחדש, אלא לקחו רעיון קיים ועשו לו התאמה לשוק בישראל, הם בחרו בתחום שהם אוהבים ובחרו בעסק שזיהו שהם יכולים לעשות טוב יותר והבינו שקיים שוק למוצרים שלהם.

פשוט עשו זאת!

אולי עכשיו יותר ברור לכם שלא צריך להיות מדען טילים בשביל להקים עסק חדש. לא, זה לא קל לפתח רעיון חדש, אבל זה לא חייב להיות מסובך או מפחיד כמו שהרבה אנשים חושבים.

צריך להתקדם צעד אחר צעד, ולפעול בהגיון. הצעד הראשון: להבין מה אתם רוצה לעשות. ברגע שיש לכם את הרעיון, תדברו עם אנשים כדי לגלות מה הם חושבים על הרעיון שלכם. תשאלו אותם שאלות פשוטות כגון: "האם אתה היית קונה ו / או משתמש בזה, וכמה היית משלם?"

חשוב שתבינו שיהיו אנשים סביבכם שלא יעודדו אתכם להמשיך במסע היזמות שלכם, יהיו כאלו שאפילו ירתיעו אתכם וינסו להוריד אתכם מהרעיון.

חלקם יעשו זאת בגלל שבאמת אכפת להם ממכם והם פשוט רוצים לשקף לכם את המציאות כמו שהם רואים אותם, חלקם יעשו זאת מתוך קינאה על אומץ ליבכם או סתם מחוסר פירגון.

אל תיתנו להערות האלו לעצור את המסע שלכם להקמת עסק חדש עוד לפני שהתחלתם.

הכי חשוב תפעלו ותעשו פעולות שיקדמו אתכם. אל תחכו שהשנים יעברו ובכל שנה תגידו שוב "השנה אני הולך לפתוח עסק משלי" תפעלו שהשנה הזאת זה גם יקרה בפועל.

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ העסקי פורוורד (www.4ward.co.il

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
עדות אישית על משה הרשקו וחברת היעוץ שלו
חבל שכותבים תגובות מבלי להכיר את משה ואת הצוות שלו. משה הרשקו, הוא יועץ עסקי משכמו ומעלה, הוא מלווה אותי ואת העסק שלי כבר מעל 7 שנים ואני לא מוותר על הליווי שלהם. משה והצוות שלו עובדים בצורה מקצועית, חכמה ואנושית. עוד לא פגשתי יועץ עסקי, ועברתי רבים מאד, שידע לתת לי מענה כל כך אישי, נכון ומדויק לי ולעסק שלי. לכן גם כשמשה גר בספרד אני נפגש איתו בסקייפ לפחות אחת לחודש להתיעצויות. כמו שמשה הוא יועץ משובח, כך גם היועצים שעובדים עימו בחברת הייעוץ העסקי שלו - כולם אנשי מקצוע מוכשרים ומנוסים, כל אחד בתחום הייעוץ שלו. למי שזקוק לתמיכה בעסק שלו, אבחון מקצועי כדי להבין מה לא עובד ומה לשפר, זה הצוות לפנות אליו.
אלעד דהן - לקוח ותיק  |  16.07.19
13.
ל8, רעיון טוב אי אפשר לגנוב... כי יש לך פור על המתחרים...
ואאלה יש לי רעיון, אתר שהוא רשת חברתית, בנאדם בא שם תמונה שלו, ומשתף סיפורים ותמונות וסרטונים... רואה את הבעייה? רעיון זה לא הכל, גם לבוא ראשון זה לא הכל, אלא לעשות משהו טוב ולהתעלות על האחרים ולהשיג אותם כל כך במירוץ שזה לא משנה אם יהיו לך מתחרים - יש לך פור עליהם קילומטרים, בגלל זה פייסבוק ממשיכים לגייס עובדים וממשיכים לפתח ולגדול, כדי להשאר לפני התחרות, אם יפסיקו לפתח ורק לתחזק, תוך 3 שנים אין יותר פייסבוק... ככה זה בכל רעיון, אם תשקיע בו מספיק כסף וכוח אדם ופיתוח יהיה לך יתרון מאסיבי על כל מי שיבוא חדש לשוק עם אותו רעיון ובעצם אתה תאכל לו את כל הלקוחות, אלא אם כן הוא עושה משהו יותר טוב ממך ואתה מתרשל, קוראים לזה שוק חופשי...
אריה  |  09.07.19
לכל התגובות