אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מספנות ישראל חוגגת 60 ומשיקה ספינת סיור חדשה שנבנתה עבור הונדורס צילום: מספנות ישראל

פרסום ראשון

מספנות ישראל חוגגת 60 ומשיקה ספינת סיור חדשה שנבנתה עבור הונדורס

הספינה נבנתה במסגרת חוזה בסך 200 מיליון שקל. החברה חושפת לראשונה את היקף הייצור עד היום, ברובו לשוק הצבאי: 76 ספינות קרב, ביניהן 36 סטי"לים ו-33 ספינות משמר שלדג

01.07.2019, 17:38 | אודי עציון

מאז הוקמה בנמל חיפה ב-1959 בנתה חברת מספנות ישראל 124 כלי שיט, רובם לשוק הצבאי. כך עולה מנתונים חדשים שהגיעו לידי "כלכליסט". המספנות חוגגות הערב 60 שנה להקמתן, באירוע שבמסגרתו גם תושק ספינת הסיור החדשה, סער-62, באורך 62 מטר ובמשקל 450 טונות, שנבנתה עבור חיל הים של הונדורס, במסגרת חוזה בסך 200 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

המספנות, שנמצאות בבעלות שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר, בנו עד היום בעיקר ספינות קרב, 76 כאלה. הרשימה המלאה כוללת 36 ספינות טילים, שמהן יוצאו 12 ספינות, ביניהן 3 לדרום אפריקה בשנות ה-70. מקסיקו רכשה סטילים יד שנייה, מעודפי חיל הים הישראלי. בנוסף נבנו 8 ספינות משמר גדולות מדגם סער 62, מהן 6 לאזרבייג'אן, אחת לקפריסין, והספינה להונדורס.

עוד בנתה המספנה 33 ספינות סיור מהירות מדגם שלדג, מהן 28 נמכרו ללקוחות זרים. 4 האחרונות נבנו עבור חיל הים הארגנטינאי. ספינות אחרות נמכרו לסרי לנקה, ניגריה ורומניה. בחיל הים הישראלי משרתות 5 ספינות שלדג, המקבילות בגודלן ובמשימות שלהן לספינות הדבורה, מתוצרת התעשייה האווירית.

ספינת סער-62 שנבנתה עבור הונדורס, צילום: מספנות ישראל ספינת סער-62 שנבנתה עבור הונדורס | צילום: מספנות ישראל ספינת סער-62 שנבנתה עבור הונדורס, צילום: מספנות ישראל

בתחום האזרחי בנו המספנות 48 כלי שיט, בעיקר 31 גוררות, שנמכרו לנמלי חיפה ואשדוד, ולחיל הים. עוד נבנו 12 אוניות מטען כללי ללקוחות שונים ו-6 מבדוקים, עבור המספנה עצמה ולקוחות זרים.

64 אלף טונות פלדה

לאורך השנים עשתה המספנה שימוש לצרכי בניית כלי השיט ב-64 אלף טונות פלדה, 1,900 ק"מ של כבלי חשמל ו-800 אלף מטר של צנרת, המותקנים בכלי השייט השונים.

מספנות ישראל רכשה מערכות לחימה מהתעשייה הביטחונית בישראל והפעילה קבלני משנה מקומיים בהיקף של כחצי מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות.

במספנה מועסקים כיום כ-350 עובדים. מאז 2010 מפתחת המספנה דור חדש של ספינות קרב וסיור, סער-72, על שם אורכה, 72 מטר.

הספינה החדשה מצוידת במנחת מסוקים, בגוף שמקטין את חתימת המכ"ם שלה, במערכות לוחמה אלקטרונית ומערכות טילי תקיפה וטילים נגד טילים, כולן מתוצרת התעשייה הביטחונית בישראל.

סער-72 אמורות להחליף את ספינות הסער 4.5 המתיישנות של חיל הים שנבנו בשנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת. התכנון החדש מתמודד גם על חוזה בכמיליארד דולר, לאספקת כ-8 ספינות טילים ולוחמה בצוללות לחיל הים הפיליפיני.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
תגובה ל8
8 היקר. כאחד שפיקד על כל סוגי הספינות, בכל צי מערבי אורך חיי ספינה אינו חוצה את ה-30 שנה מקסימום בהגדרה. אח״י קשת, רומח ורשף הראשונות מתפקדות ונראות מצויין בצ׳ילה. שתי ספינות נושב שהוסבו בנות 37 פלוס ומתפקדות מצויין. הייתי קצת ממתן את הקיצוניות. מוניטין המספנות הולך לפניהן בעולם ולא בכדי.
מבצ  |  03.07.19
8.
בתור יוצא חיל הים, טוב מאד שמספנות ישראל לא בנו את הספינות החדשות
הספינות בחיל הים שנבנו במספנות ישראל הן הניריות(סער 4.5) ספינות באיכות בנייה ירודה כל בורג שם תקוע במקום אחר, הכל רעוע, הספינות הכי לא ידידותיות לצוות הספינה. לעומת זאת,סער 5 שנבנו בארה"ב הן ברמה הרבה יותר גבוה.
י  |  03.07.19
לכל התגובות