אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלמ"ס: הציון הפסיכומטרי הממוצע של סטודנטים להוראה ירד מתחת ל-500 צילום: pixabay

הלמ"ס: הציון הפסיכומטרי הממוצע של סטודנטים להוראה ירד מתחת ל-500

במגזר הערבי עומד הציון על פחות מ-450. ירידה תלולה גם בשיעור הסטודנטים להוראה שנבחנים בפסיכומטרי. נקודת האור - אחוז האקדמאים שעוברים הסבה להוראה זינק מ-18% ב-2012 ל-41% ב-2017

02.07.2019, 14:42 | שחר אילן

הציון הפסיכומטרי הממוצע בקרב סטודנטים להוראה שנה א' צנח אל מתחת ל-500. אם ב-2011 עמד הציון על 516, הרי ב-2018 הוא התדרדר ל-488. כן יש ירידה תלולה במספר הסטודנטים להוראה שבכלל נבחנים לפסיכומטרי. כך עולה מנתונים על הסטודנטים להוראה שמפרסמת היום (ב') הלמ"ס.

קראו עוד בכלכליסט

בחינוך הממלכתי הציון הפסיכומטרי הממוצע בקרב סטודנטים שנה א' ירד מ-526 בשנת 2012 ל-508 בשנת 2018. בחינוך הממלכתי-ערבי חלה ירידה תלולה מ-480 ב-2012 ל-446 ב-2018. נראה אם כן שהעלייה במספר הערבים באקדמיה הכללית באה על חשבון רמת הסטודנטים הערבים להוראה.

אילוסטרציה, צילום: pixabay אילוסטרציה | צילום: pixabay אילוסטרציה, צילום: pixabay

אלא שמתברר שעד סוף הלימודים וההכשרה הרמה יורדת עוד יותר. זאת משום שציון הפסיכומטרי של הסטודנטים להוראה שלא נכנסים למקצוע גבוה משמעותית מזה של אלה שכן. בחינוך הממלכתי הציון של מי שוויתרו על ההוראה (מקרב מי שהתחילו ללמוד ב-2012) עמד על 536 לעומת 519 בלבד בקרב אלה שנכנסו להוראה. הפער בחינוך הערבי: 496 בין המוותרים על ההוראה מול 458 בקרב אלה שנכנסו למקצוע.

בין השנים 2018-2006, קיימת ירידה תלולה גם בשיעורי הנבחנים בבחינה הפסיכומטרית בקרב סטודנטים שנה א' במכללות לחינוך. בחינוך הממלכתי חלה צניחה מכ-91% בשנת 2006 לכ-45% בשנת 2018, כלומר ירידה של יותר מחצי. בחינוך הממלכתי-דתי מכ-85% ל-19%, כלומר ירידה של יותר משלושה רבעים. בחינוך הערבי לעומת זאת נשמרת רמה גבוהה של נבחנים בבחינה הפסיכומטרית, 81% ב-2018. סביר להניח שאלה שנבחנים הם בעיקר אלה שבודקים גם אופציות לימודים אקדמאים מחוץ להוראה.

גם בציוני הבגרות חלה ירידה. הלמ"ס מבטאת ציונים אלה במונחים של סטיית תקן מהממוצע הכללי. ציוני הבגרות במגזר הממלכתי ירדו מ-0.317 ב-2012 ל-0.226 ב-2019. במגזר הערבי הם צנחו הרבה יותר מ-0.602 ב-2012 ל-0.18 ב-2019.

לאור הצניחה ברמה אולי יש נחמה מסוימת בכך שאחוז המורים שמגיעים למערכת מלימודי הוראה נמצא בירידה מתמדת. אם ב-2012 65%, כמעט שני שליש, מהתלמידים להוראה היו במסלולי בוגר להוראה בסמינרים הרי ב-2017 חלקם צנח ל-49%. לעומת זאת אחוז האקדמאים שעוברים הסבה להוראה זינק בתקופה זו מ-18% ל-41%. במספרים זה אומר שאם ב-2008 סיימו 1,100 אקדמאים הסבה להוראה ב-2017 כבר עשו זאת 4,200, כמעט פי 4.

תגיות