אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"פוסון החדירה בנו תיאבון ודחיפה להאמין בעצמנו. שאנחנו יכולים לחשוב בגדול"  צילום: אלעד גרשגורן

ראיון כלכליסט

"פוסון החדירה בנו תיאבון ודחיפה להאמין בעצמנו. שאנחנו יכולים לחשוב בגדול"

חברת האסתטיקה הרפואית אלמה לייזרס, שנרכשה ב־2013 בידי תאגיד פוסון הסיני, חוגגת 20 לקיומה עם שיפור בהכנסות וברווח. אולם זה לא מתבטא במניית חברת האחזקות סיסראם מדיקל, שנסחרת בהונג קונג מתחת למחיר הרכישה של אלמה. בראיון ראשון בישראל אומרים הבכירים מסין: "אלמה היא החברה המרכזית בחטיבת המכשור הרפואי שלנו" — אך מסרבים לומר מילה על הניסיון הכושל לרכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס

03.07.2019, 08:19 | גולן חזני

תאגיד הענק הסיני פוסון (Fosun) ביצע כמה ניסיונות רכישה של חברות בישראל — חלקם הסתיימו בעסקה וחלקם לא, כמו הניסיון הכושל לרכוש את השליטה בחברת הביטוח הפניקס, שסוקר בהרחבה. שתי העסקאות הבולטות שהתממשו היו רכישת חברת הקוסמטיקה אהבה בתחילת 2016 תמורת 300 מיליון שקל, ובעיקר העסקה שהכניסה את פוסון לפעילות בישראל, רכישת חברת האסתטיקה הרפואית אלמה לייזרס ב־2013 תמורת 240 מיליון דולר.

קראו עוד בכלכליסט

את אלמה רכשה פוסון באמצעות חברה־בת שהקימה בישראל, חברת האחזקות סיסראם מדיקל (Sisram Medical), שהונפקה לפני שנתיים בבורסת הונג קונג לפי שווי של 490 מיליון דולר — פי 2 מהשווי שבו רכשה פוסון את אלמה. זו היתה החברה הישראלית הראשונה, ועד היום היחידה, שהונפקה בבורסה הזו. מאז ההנפקה ירד מחיר המניה עד לרמה של 4 דולר הונג־קונגי, וכיום נסחרת סיסראם בשווי של 225 מיליון דולר בלבד, כלומר נמוך ממחיר הרכישה. בהנפקה גייסה סיסראם 112 מיליון דולר, ש־88 מיליון דולר מתוכם הוזרמו לחברה ו־24 מיליון לפוסון בדרך של הצעת מכר, וזה ככל הנראה הסכום היחיד שהתאיגד הסיני החזיר לעצמו מאז הרכישה. אם מחיר המניה בהנפקה היה 8.88 דולר הונג־קונגי, הרי שכיום היא נסחרת תמורת 3.99 דולר.

אבל במשרדי החברה בקיסריה לא נותנים לעובדה זו לקלקל להם את השמחה, חוגגים 20 שנה להיווסדה של אלמה ומציינים את היותה אחת מחמש החברות המובילות בעולם בתחומה ומספר אחת בסין — עם צמיחה אורגנית דו־ספרתית שנה אחר שנה.

"החשיפה העולמית תאפשר גם צמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות"

 

משלחת רמת דרג של פוסון הגיעה באחרונה לישראל, לרגל הנחת אבן הפינה לקמפוס אלמה החדש באזור התעשייה החדש של קיסריה, הכולל משרדים ומפעל ייצור חדש, שאמור להגדיל את כושר הייצור של החברה בכ־50%. הקמפוס החדש יאחד את פעילות אלמה, המתפרסת כיום על פני חמישה מבנים בסביבה. עם חברי המשלחת נמנה וו וויליאם ייפאנג (Wu Yifang), נשיא ומנכ"ל קבוצת פוסון פארמה — חברה־בת של פוסון אינטרנשיונל, הפועלת בכמה מגזרים ומחזיקה ברשת קלאב מד הצרפתית, בגופים פיננסיים, בחברות ביטוח בבריטניה ובפורטוגל, בנדל"ן ובחברות פארמה. עימו הגיעו ליו יי (Liu Yi), סמנכ"ל חטיבת המכשור הרפואי בפוסון פארמה ויו"ר סיסראם מדיקל, וכן קאלווין וונג (Calvin Wong), סמנכ"ל התפעול של פוסון אינטרנשיונל.

בראיון משותף עם מנכ"ל סיסראם מדיקל ואלמה לייזרס ליאור דיין — הראשון מאז רכישת החברה ב־2013 — הציגו דיין ובכירי פוסון פארמה את האסטרטגיה של החברה ותוכניותיה לעתיד. הם, אגב, אינם מוכנים לדבר על נושא הפניקס או על היתר השליטה שהחברה לא קיבלה מרשות שוק ההון אחרי שבעל השליטה ויו"ר קבוצת פוסון, גואו גואנגצ'אנג, נעלם בסין למשך שלושה ימים. 

 

קאלווין וונג, סמנכ"ל תפעול פוסון אינט קאלווין וונג, סמנכ"ל תפעול פוסון אינט'; וו (וויליאם) ייפאנג, נשיא ומנכ"ל פוסון פארמה; ליאור דיין, מנכ"ל אלמה לייזרס; ליו יי, סמנכ"ל חטיבת המכשור הרפואי בפוסון פארמה | צילום: אלעד גרשגורן קאלווין וונג, סמנכ"ל תפעול פוסון אינט

אילו מהמטרות שהיצבתם ברכישה מומשו עד כה?

 

דיין: לאחר הרכישה ותוך כדי הקמת סיסראם כחברה ישראלית, ציינו כי המטרה העתידית היא הרחבתה וביסוסה כפלטפורמה והפיכתה לחברה ציבורית. לא צוין באיזו בורסה, אבל פוסון היא שחקנית חזקה באסיה, בסין עצמה ובהונג קונג. הצעדים לקראת הפיכתנו לחברה הישראלית הראשונה הנסחרת בבורסת הונג קונג, בתחום המכשור הרפואי, הם בעלי יתרונות למימוש הפלטפורמה, ואני מאמין שיגיעו צעדים נוספים בדרך למימוש מטרה זו".

וו: "מרגע רכישת אלמה היתה הצמיחה מרכיב חשוב עבורנו. החברה מציגה צמיחה אורגנית עקבית ובריאה. איכות הארגון הישראלי היא אחת הטובות בעולם בתעשייה הזו, והרישום למסחר על הלוח המרכזי בהונג קונג הוא צעד אדיר בהצלחה העתידית של סיסראם ואלמה".

למה היה חשוב לכם להנפיק?

 

וו: "ההנפקה מאפשרת גישה ישירה לשווקים הפיננסיים ולמשקיעים, ומאפשרת לגייס משאבים נוספים לפיתוח עתידי. גם שקיפות החברה לציבור משתפרת. מבחינתנו, סיסראם ואלמה הן הפלטפורמה שלנו לעולם המכשור הרפואי, וכחברה ציבורית יש להן גישה טובה יותר לכישרונות מקצועיים ועסקיים. החברה זוכה לחשיפה עולמית, שתאפשר גם צמיחה לא־אורגנית באמצעות מיזוגים ורכישות".

דיין: "ההנפקה לא היתה רק לצורך השגת משאבים נוספים, פוסון פארמה ופוסון אינטרנשיונל הן חברות ציבוריות שקופות וחשופות. יש בתעייה הרבה מיזוגים — חברות תרופות שרוכשות חברות מכשור רפואי, וחברות או קרנות השקעה פרטיות שמנסות לרכוש חברות ציוד רפואי, אבל לא כולן מצליחות. בפוסון עשו דבר הפוך. הם רכשו את אלמה ואז הנפיקו אותה, כדי לספק לה משאבים להפוך לעצמאית, ולייצר תוכנית התפתחות לצמיחה. זאת בשילוב עם התמיכה של פוסון, שגם לה יש כמובן אינטרס לצמוח בסגמנט המכשור הרפואי בסין וגם במערב. הונג קונג היא שוק מעניין מאוד כשער גישה לסין, אבל גם שער מסין לשווקים אחרים".

ב־2014 פוסון אמרה שתרכוש חברות נוספות באמצעות אלמה, אך זה עדיין לא קרה.

 

ליו: "קצב הצמיחה האורגנית של אלמה טוב, אבל אנחנו מחפשים גם מנועי צמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות. השנה השלמנו את העסקה הראשונה בהיבט זה כשרכשנו את מדיקל נובה, המפיץ הישראלי של אלמה (עסקה של כ־40 מיליון שקל — ג"ח), ואנו שוקדים על פרויקטים נוספים. זו פעילות חשובה מאוד ברמת סיסראם, שכן כפי שציין המנכ"ל וו, אנו לא רואים באלמה וסיסראם רק חברות מכשור רפואי, אלא פלטפורמה לעולם ה־MedTech, שבאמצעותה נרחיב את הפעילות בתחומי הבריאות".

דיין: "מיד אחרי הרכישה פוסון ואנחנו למדנו זה את זה, כי מי שמתכוון לעשות דברים גדולים חייב לוודא שהצוותים מסונכרנים. מבחינת אלמה זה היה פשוט — התרחבות אורגנית. אחרי ההנפקה התחלנו להסתכל על סיסראם כחברת אחזקות בעולם ה־MedTech, למשל בתחומי טכנולוגיות לייזר, RF (תדר חשמלי( ואולטראסאונד, שבהן מכשור רפואי יכול לתרום לשיפור איכות החיים. בחצי השנה האחרונה ביצענו עם גורמים חיצוניים ניתוח מעמיק לגבי תכנון ההתפתחות החיצונית של סיסראם והפנימית ברמת אלמה. ממד אחד הוא אופקי — להרחיב את המגוון ולהוסיף טכנולוגיות או מוצרים להיצע שלנו, וממד נוסף הוא אנכי. כלומר, אם כיום הלקוחות שלנו הם רופאים או קוסמטיקאיות, אנחנו נרצה להפיץ ישירות בשווקים חשובים, ובשלב הבא לשרת באופן ישיר את הצרכן הסופי. המגמה היא להנגיש טיפולים כירורגיים ואסתטיים למעמד הביניים, וזו גם המטרה של פוסון.

וו: "יש לנו הרבה הזדמנויות בסין, ולפוסון יש יכולת, מומחיות וסביבה עסקית למינוף התשתית של תעשיית שירותי הבריאות. אנו יכולים ובהחלט נתמוך בהתפתחות האורגנית והלא־אורגנית של סיסראם".

פוסון רכשה 12 בתי חולים בסין, רכישה שעשויה למנף את הסינרגיה בין אלמה לבינה.

 

דיין: "הפעילות שלנו בסין נרחבת מאוד, והיא פונה לרופאים מומחים, ובעיקר מנתחים פלסטיים, דרמטולוגים וגינקולוגים, ובמסגרת זו נכללים גם בתי החולים שבבעלות פוסון. אנחנו מתייחסים לבתי החולים של הקבוצה כאל כל לקוח אחר, בלי קשר לשיוך המשפחתי. בנוסף, יש לנו יוזמות להקמת מחלקות אסתטיקה בבתי החולים של פוסון כענף נפרד וכמרכז רווח והפסד עצמאי".

והצמיחה בשאר העולם?

 

וו: "לפוסון פארמה ובמיוחד לפוסון אינטרנשיונל יש נוכחות גלובלית חזקה. לכן, כשסיסראם ואלמה פונות לשווקים גלובליים הן יכולות למנף את המשאבים הבינלאומיים של פוסון, כפי שעושה פוסון פארמה".

דיין: "אלמה וסיסראם הן חברות יציבות מאוד פיננסית. לפני ההנפקה ואחריה יש לנו תזרים מזומנים חיובי ועודף מזומנים בקופה. אבל כשאנו בוחנים, למשל, רכישת חברה שמצריכה השקעה גדולה מהמזומן הזמין שלנו, יש לנו גב חזק שתומך בנו גם כלכלית. חברה רגילה שרוצה לצמוח צריכה להיעזר בגופים חיצוניים, בעוד אני יכול להיעזר באנשים מוכשרים במסגרת הקבוצה ולמצוא סינרגיות בתוך הבית. לדוגמה, בתחום הרפואה המיני־פולשנית הגענו להרבה לקוחות פוטנציאליים — מניו וסן פרנסיסקו עד לונדון — באמצעות רשת הקשרים של פוסון אינטרנשיונל.

ליו: "החשוב ביותר הוא הדי.אן.איי של החברה הנרכשת. אנו מעריכים את החדשנות הישראלית ומספקים לכל החברות בפורטפוליו שלנו סביבת התפתחות נוחה, משאבי סיוע ושיתוף פעולה. ההון האנושי חשוב לנו מאוד, ולכן הזמנו את סמנכ"לית משאבי האנוש של אלמה (ענת קינן — ג"ח) להתחבר ישירות למשאבי האנוש של פוסון למקסום הנושא".

 

מכשירי אסתטיקה רפואית של אלמה לייזרס. חמישית בתחומה בעולם ומספר 1 בסין מכשירי אסתטיקה רפואית של אלמה לייזרס. חמישית בתחומה בעולם ומספר 1 בסין מכשירי אסתטיקה רפואית של אלמה לייזרס. חמישית בתחומה בעולם ומספר 1 בסין

לא מכבר פרסמה אלמה את תוצאותיה הכספיות ל־2018. החברה רשמה שיפור של 12% בהכנסות ל־154 מיליון דולר, סכום שמציב אותה במקום החמישי בתחום בעולם והראשון בסין. הרווח הגולמי גדל בשיעור דומה ל־82.3 מיליון דולר, ואילו הרווח הנקי צמח ב־17% להיקף של 22 מיליון דולר, עם שולי רווח של 14% מההכנסות. הצמיחה הדו־ספרתית איפיינה את שלושת קווי המוצר של החברה — כירורגי, אסתטי רפואי וביוטי, בשיעור שנע בין 11% ל־13%.

הצגתם תוצאות טובות ל־2018, אבל אפילו הן לא משפרות את השפל במניה.

וו: "אנחנו לא עובדים עבור מחיר המניה, אלא עבור ההתפתחות הקיומית וההמשכית של החברה לטובת המשקיעים לטווח ארוך. זה מה שחשוב לנו. אנחנו גאים מאוד בצוות ההנהלה שמוביל את החברה המנכ"ל ליאור סמנכ"ל הכספים דורון (ינאי — ג"ח), מנכ"ל החברה־הבת בארה"ב אבי (פרבשטיין — ג"ח) ושאר חברי ההנהלה. בנינו תרבות ארגונית בריאה מאוד, והערכים שאנו חולקים יחד נפלאים — אנשים לפני הכל, בחזית הבריאות. כל המערכת, התשתית, ההנהלה וההתנהלות השוטפת נהפכים לשלמים ובריאים, וזה נפלא. תחת הנהגתו של ליאור אנו רואים שינוי משמעותי".

כמה חופש פעולה יש למנכ"ל הישראלי תחת הקבוצה הסינית הגדולה?

 

דיין: "כשפוסון רכשה את אלמה, החברה כבר פעלה כארגון מצליח בעולמות החדשנות, הפיתוח והמכירות הגלובליות. תזמון הרכישה היה מעניין, שכן היא התרחשה בדיוק בשלב שבו אלמה היתה צריכה להתחיל לחשוב בגדול יותר. הגענו לשלב שבו צריך היה למנף את היקף הנכסים של החברה — ממשיים ופיזיים, טכנולוגיים, יכולות פיתוח ואנשים. יש פה מצבור גדול של אנשים מוכשרים. אחד הדברים החשובים שפוסון החדירה בנו את התיאבון, השאפתנות והדחיפה להאמין בעצמנו, שאנחנו יכולים לעשות יותר, לגדול יותר, לחשוב בגדול — לא בקטן.

"הרבה פעמים אנחנו קוראים בעיתון על חברות ישראליות שרוצות לגדול לשלב הבא, ומחפשות גורם להתקשר אליו, כדי שייקח אותן הלאה. זה לא המקרה כאן. פוסון אמרו: 'אנחנו רוצים שתגדלו, ונעזור לכם בכך, אבל אתם תצטרכו ליזום — לבוא עם רעיונות ויוזמות'. אי אפשר לשבת לחכות למכירות, ושפוסון ידחפו אותנו קדימה.

"היינו צריכים זמן להתארגנות מחדש בבית, ופוסון נתנו לנו את הזמן הזה. פוסון היא חברה צעירה — גם ההנהלה שלה וגם היו"ר גואו, והעובדה שהיא נסחרת בשתי בורסות, הונג קונג ושנז'ן, ופועלת ב־80 מדינות, הופכת אותה לשקופה גם בסין עצמה. זהו העולם העסקי החדש, שאנו רואים בו ערך מוסף. לכל מדינה יש תרבות משלה, ועדיין סינים וישראלים מצליחים לתקשר ולשתף פעולה מצוין".

ליו: "לפוסון פארמה יש ארבע חטיבות — חטיבת תרופות, חטיבת מכשור רפואי, חטיבת בריאות — שכוללת את בתי החולים — וחטיבת הפצה בסין. אלמה היא החברה המרכזית בתוך חטיבת המכשור הרפואי, המונה שמונה חברות.

האם פוסון עדיין מחפשת השקעות בעולם? השווקים הגבוהים לא הופכים את הרכישות ליקרות מדי?

 

וונג: "לדעתי, פוסון תמשיך באסטרטגיית ההשקעות הגלובלית שלה. גואו דיבר בעבר על כך שפוסון משלבת את המומנטום בסין עם משאבים בינלאומיים, וזה בעצם המוטו שלנו להמשך הדרך, למצוא הזדמנויות ברחבי העולם בהתחשב במחיר הנכסים הפוטנציאליים".

ישראל עדיין אטרקטיבית מבחינתכם להשקעות?

 

וונג: "בוודאי. הרי Health Happines & Wealth (בריאות אושר ועושר) הוא המוטו של פוסון אינטרנשיונל. אנחנו מחפשים חדשנות — חברות כוכבות שעוסקות בבריאות".

ממשלת סין עצרה ב־2017 השקעות בחו"ל, ולפתע ראינו פה פחות סינים, וגם אלה שהגיעו אמרו שקשה להוציא כסף מסין. עכשיו הכל פתוח?

וו: "אני לא חושב שהממשל עצר משהו, לא מנקודת המבט שלי".

הרכישות הסיניות - תנובה, מכתשים ואלמה - לא הניבו רווח

 

שתי הרכישות הגדולות ביותר של תאגידים סיניים בישראל היו תנובה ומכתשים אגן (לימים אדמה). ברייטפוד רכשה את השליטה בתנובה מאייפקס ישראל לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל — השקעה שעליה היא מופסדת, על פי הערכות, כ־2 מיליארד שקל לפחות. את מכתשים אגן רכשה כמצ'יינה תמורת 2.4 מיליארד דולר. בניגוד לברייטפוד, שהיא חברה ממשלתית, פוסון היא תאגיד פרטי, שאמנם השלים את רכישת אהבה אחרי שנתקל בקיר במסגרת הניסיון לרכוש את השליטה בהפניקס, אבל מאז לא בחן עסקאות נוספות בישראל. שלוש הרכישות הסיניות בישראל עד כה לא הניבו רווח, וההתעניינות הסינית בישראל הצטננה משהו. יהיה מעניין לראות אם מדובר בתופעה חולפת.

תגיות