אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל תעופה בהונג קונג פונה לטובת עוד מגדלי יוקרה צילום: בלומברג

נמל תעופה בהונג קונג פונה לטובת עוד מגדלי יוקרה

החלקות משווקות בסכומי שיא ומוקמות בהן דירות במחירי מנהטן. במקביל הממשל פועל לגבש פתרונות להורדת מחירי הדיור, שהם מהגבוהים בעולם

02.07.2019, 21:26 | בלומברג

שדה התעופה הישן של הונג קונג, קאי טאק, היה ידוע בנחיתות מסמרות השיער שנאלצו הטייסים לבצע בו, כשהם כמעט ומגלחים את גגות מגדלי המגורים בעת ההנמכה. בשנים האחרונות מוקם באתר אחד מפרויקטי הנדל"ן הגדולים בעיר, עם דירות שנמכרות במיליוני דולרים על רקע הזינוק במחירי הקרקעות.

קראו עוד בכלכליסט

כך, למשל, בשבוע שעבר שילמו חברות הנדל"ן צ'יינה ריסורסס לנד ופולי פרופרטי גרופ 12.9 מיליארד דולר הונג־קונגי (1.7 מיליארד דולר) עבור חלקת אדמה, סכום חסר תקדים עבור חברות נדל"ן סיניות, שחטפו 60% בקירוב משטחי הבנייה שמכרה הממשלה בשלב הראשון של הפרויקט.

קאי טאק, ששטחו משתווה כמעט לזה של סנטרל פארק בניו יורק, מציע הזדמנות נדירה לפתח נדל"ן מגורים יוקרתי במרכז אחת הערים הצפופות בעולם. הוא משמש גם תזכורת נוספת לאי־השוויון המתרחב בעיר.

אתר שדה התעופה קאי טאק, צילום: בלומברג אתר שדה התעופה קאי טאק | צילום: בלומברג אתר שדה התעופה קאי טאק, צילום: בלומברג

חברת הנדל"ן סאן הונג קאי פרופרטיז שילמה בשנה שעברה 3 מיליארד דולר אמריקאי עבור חלקת אדמה, סכום המיתרגם לכ־2.5 מיליון דולר עבור דירת 3 חדרים. כך לפי נתונים שמסר תומאס לאם מסוכנות הנדל"ן נייט פרנק. לשם השוואה, דירת 4 חדרים באפר איסט סייד בניו יורק תימכר בסכום דומה. "עם הערכות שווי מסוג זה, לא נראה שהאזור ישמש לדיור בר־השגה", הגיב סיימון סמית, מנהל חטיבת המחקר והייעוץ בסוכנות הנדל"ן סבילס. "קרוב לוודאי שמדובר בפרויקטים המיועדים למעמד הביניים ולמעמד הגבוה". לפי נתונים שאספה סבילס, מאז החלה מכירת הקרקעות באזור ב־2013, הניב אתר קאי טאק לממשלה 22 מיליארד דולר אמריקאי. בנייט פרנק מעריכים כי חלקות האדמה שעוד נותרו יכניסו לממשלה כ־14 מיליארד דולר נוספים.

לאחר שהפרויקט יושלם, על פי התוכנית באמצע העשור הבא, ההערכה של הממשלה היא כי יתגוררו באזור 90 אלף תושבים. כמו כן מתוכננים להיבנות באתר בתי מלון, מגדלי משרדים, פארקים ואצטדיון ספורט חדיש.

מאז שנת 1925 ועד לפתיחת שדה התעופה צ'ק לאפ קוק באי לנטאו ב־1998, שימש קאי טאק כנמל התעופה המסחרי היחיד בעיר. הוא רכש מוניטין כאחד משדות התעופה המאתגרים בעולם עבור הטייסים, שכן המטוסים נאלצו לטוס כל כך קרוב לבנייני הדירות, עד שהנוסעים יכלו להציץ פנימה.

הפיכת שדה התעופה לפרויקט נדל"ן היא רק דוגמה אחת מני רבות לדרכים שבהן פועל הממשל בהונג קונג כדי לשחרר אדמות ולהגדיל את היצע הדירות. זאת בשאיפה לבלום את מחירי הנדל"ן, שהם מהגבוהים בעולם. אפשרויות נוספות כוללות הפשרת אדמות חקלאיות להקמת בנייני מגורים, התרחבות מתחת לפני השטח ואפילו השתלטות על חלק ממסלול הגולף הגדול בעיר לטובת בניית בתים. עם זאת, התוכנית השאפתנית והשנויה ביותר במחלוקת היא זו הקרויה לנטאו טומורו ויז'ן, שבמסגרתה מתכננות הרשויות לייבש 10 קמ"ר מהים בסמוך לאי לנטאו, בעלות של 80 מיליארד דולר.

תגיות