אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס שוק ההון

אברכהן: "המחירים עולים? תשאלו את הספקים למה"

מנכ"ל שופרסל אמר בכנס שוק ההון של "כלכליסט" בשיתוף פסגות ו-BDO, כי "אם לפני 10 שנים המחירים עלו ב-4% -6% כל שנה, אז ב-9-8 שנים האחרונות עליית המחירים נעה רק בסביבות ה-1%. אנו כבר לא שם בהעלאת המחירים"

03.07.2019, 12:21 | עמיר קורץ

"צריך להיזהר מקביעת מדיניות שקופצת מקצה לקצה. כשאתה מגזים אתה חוטף, אבל כשאתה לא מתגמל נכון אתה לא מקבל ביצועים", כך אמר מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, בכנס שוק ההון של "כלכליסט" בשיתוף פסגות ו-BDO, ביחס להתנגדות של חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי להעלאת שכרו ב-42%.

שופרסל נאלצה לדחות בשבוע את האסיפה שנועדה לשנות את מדיניות התגמול של אברכהן ושל יו"ר שופרסל מאוריסיו ביאור. בשיחה שקיים עם נטע-לי בינשטוק מ"כלכליסט" אמר אברכהן כי הוא "מקווה ומאמין שמאחר והחבילה כולה נכונה, הדבר הזה יסתדר בסופו של יום".

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, צילום: ענר גרין איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל | צילום: ענר גרין איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, צילום: ענר גרין

אברהן התייחס בדבריו לכניסת אמזון לישראל: "אני ממליץ לכולנו לראות בזה אירוע משמעותי שיכול לתרום לתחרות, לתרום לטובת הצרכן, אבל אנו יושבים פה בישראל, אנו לא ארה"ב, לא אירופה ולא אסיה, אנו מדינה וכלכלה מאוד קטנה, אנו שוק מורכב מאוד מבחינת הרגולציה, שוק קטן מאוד מבחינת גודל הספקים והיבואנים אל מול הקמעונאים הפיזיים, לכן הכניסה שלה לישראל, אני מעריך, תהיה מדורגת והם יבדקו את עצמם פה. יש להם משוכות גבוהות לעבור. בלי קשר לאמזון זיהינו בשנים האחרונות שינוי משמעותי בחברה בישראל. אנשים מחפשים את הנוחות ונעים לכיוון של מכירות מקוונות, היום אנו מובילי שוק בתחום, אבל ברור לי שאנו לא נהיה שם לבד. ניתן את כובד המשקל הראוי אבל אני לא נכנס להפחדות ופאניקה".

אברכהן אמר כי כיום שופרסל משקיעה מאות מיליוני שקלים כדי שרמת השירות בתחום המכירות המקוונות תשתפר. "כיום 2 מיליארד שקל מהמכירות שלנו הן מקוונות, שזה כ- 16% מהמכירות שלנו. אנו לא עושים זאת בגלל אמזון, השוק הזה יצמח ואנו נצמח יחד איתו. אנו בונים את הכלים הנכונים להמשיך את ההובלה בשוק הזה".

 "תפנו לספקים ותשאלו מדוע הם מעלים מחירים"

אברכהן גם נשאל על סוגיית מחירי המזון והפנה את האצבע המאשימה לספקים: "אני מציע שכאשר קוקה-קולה באים אלי ומבקשים להעלות מחיר, תפנו אליהם ותשאלו מדוע הם עושים זאת. יש מותגי-על שהשראלים קונים ולא משנה מה המחיר. אבל מה שחשוב לומר הוא שאם לפני 10 שנים עליית המחירים היתה בין 4% ל-6% כל שנה, אז ב-9-8 שנים האחרונות עליית המחירים שאנו רואים נעה בין אחוז לאחוז ומשהו מדי שנה. אנו כבר לא שם, בהעלאת המחירים שהיתה בעבר".

עם זאת, אברכהן הדגיש כי "התקופה האחרונה בכל הקשור לפירות וירקות היתה מאוד חריגה. כשאני קונה אבטיח ב-5 שקלים לקילו ברור שזה מאוד יקר. זה נובע מרגולציה, עלויות ממשלה שמושתות על חקלאים. ההבדל ביני לבין פרשן, שאני צריך להסתכל על התוצאה העסקית שלי, הרשת שלי מרוויחה רוח נקי של 2%-3% מהמחזור, כמו כל הרשתות הטובות בעולם. אי אפשר למכור את כל מוצרי הלידר בהפסד ואז לתבוע מאיתנו למכור גם פירות וירקות בהפסד – כי אחרת לא יהיה עסק. אנו נפעל כדי להישאר עם הרווחיות המאוד הוגנת שלנו".

לגבי רשת B, לשעבר ניו פארם, ששופרסל רכשה מקבוצת המשביר אמר אברכהן: "מי שבונה עסק אמיתי וצומח במחזור ורוצה להיות עסק אמיתי צריך לבנות עסק מהיסודות. החלטתי להאיץ את קצב ההשקעה לעומת התוכנית המקורית ולא פרשנו את זה על פני הרבה שנים רק כדי שזה ייראה טוב בדו"חות. דברו איתי בעוד 10-5 שנים. הקמנו רשת איכותית ואני לגמרי מאמין ברשת הזו , זה יקח את הזמן שלו. שופרסל היא בדיוק הגוף להקים פרויקט כזה. הרשת מגדילה את המחזורים שלנו ותתרום לרווחיות שלנו, תפסידו למדוד אותי מרבעון לרבעון".

כאשר נשאל לגבי מיזם ההלוואות הצרכניות ששופרל תכננה לתת ונבלם על ידי בנק ישראל אמר אברכהן: "באה המפקחת והרימה לנו דגל. הציבור בישראל צריך גוף כמו שופרסל שיוכל לתת אשראי ולהתחרות באחרים שנותנים אשראי ואנו נעשה זאת באחריות וברגישות. אני חושב שאנחנו עברנו ממוד של חברת מזון לקבוצה ולכן יש מגוון של מוצרים ושירותים שאנו רוצים למכור לציבור. אנו נעשה זאת, עוד לא יודע באיזה דרך".

לגבי המותג הפרטי של הרשת אמר אברכהן כי "כיום המכירות שלו הן כ-20%-25% ממכירות הרשת, מעל 3 מיליארד שקל. יש לנו עוד דרך ארוכה בהשוואה לאחוזים ברשתות באירופה. אנו נתקדם לשיעור של 30%-35% מכירות של המותג הפרטי מכלל המכירות".

כאשר הוא נשאל אם ימשיך ללחוץ את הספקים השיב: "אין סיטואציה באירופה ובארה"ב שעשרת הספקים הגדולים מחזיקים 50% מהמדפים בקמעונאות. זה רק בישראל. אני לא נגדם אבל נעשה הכל כדי לשמור על העוגנים והחוזק העסקי של שופרסל".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות