אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס שוק ההון

סמנכ"ל קבוצת שפיר: "כדי להבין חברות תשתית לא די בקריאת המאזן ותזרים המוזמנים"

עמית בירמן הזהיר בכנס שוק ההון של "כלכליסט" בשיתוף פסגות ו-BDO, כי "צבר הזמנות גדול הוא לא סיבה למסיבה, לפעמים מגלים שזה צבר הפסדי כי החברה לא נערכה כראוי"

03.07.2019, 13:11 | ליאור גוטמן

"האם אפשר להבין את חברות התשתית דרך הדוחות הכספיים שלהן? הדוח הכספי שאתם מכירים הוא בדרך כלל מאזן ותזרים המזומנים, אבל עבור חברות תשתית זה לא מספיק כי מדובר בחברות קשות לניהול, ולכן צריך לקרוא הכל, לרבות פרסומים בתקשורת וגם לדבר עם מנהלים שעובדים בכל חברה, כי התמונה לעיתים מסובכת", כך אמר הבוקר (ד') עמית בירמן, סמנכ"ל הכספים של קבוצת שפיר בכנס שוק ההון של "כלכליסט" בשיתוף פסגות ו-BDO.

שפיר הנדסה היא אחת מחברות התשתית הבולטות בישראל, ובין הפרויקטים ש היא מקימה והקימה, כביש 22 (עוקף קריות) באזור חיפה, הרחבת כביש 6 צפונה או הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב או הבניה של הכניסה החדשה (כביש 16) לירושלים. "השאלה הראשונה ששואלים אותי מה עם צבר ההזמנות של החברה לשנים הקרובות. לגבי צבר אתם יכולים להיות שקטים כי התכנית של החשב הכללי לפתח את המדינה מובילה למסקנה שבשנים הקרובות הולך להיות היצע ענק.

עמית בירמן , צילום: ענר גרין עמית בירמן | צילום: ענר גרין עמית בירמן , צילום: ענר גרין

"כדי למלא את צבר ההזמנות מורידים בחלק מהמקרים את המחיר שמציעים לכל פרויקט, אבל המסקנה היא שצבר גדול הוא לא סיבה למסיבה. לפעמים אתה מגלה שזהו צבר הפסדי כי החברה לא נערכה מספיק טוב בטח במקרה שצריך להשקיע מאות מיליוני שקלים בהתחלה ובהמשך להתפלל שתסתדר. לא כולם בנויים לזה", אמר.

עוד הסביר בירמן שבכל פרויקט תשתית, בוודאי בגדולים שבהם, נרשמות תקלות גדולות. "יש מיליון בעיות ובכל יום יש בעיות של קבלת היתרי בנייה לא בזמן, תכנון לקוי או גניבות. בנוסף יש חברות תשתית שגם מנהלי פרויקטים לא יודעים מה התזרים ומה יעלה יום. ולכן ההמלצה היא שצריך לתכנן נכון כל עבודה לרבות התחשבות באיכות הסביבה ולוודא שעושים הכל נכון", אמר.

המלצה נוספת לדברי בירמן, היא לוודא שיש מתאם בין הפרויקטים לפוטנציאל הניהול. "לא תמיד ברור אם יש מישהו שינהל את הכל וזה אחד המשאבים הכי חשובים, ולכן המסקנה היא שכדי להיות רועה צאן עדיף לפעמים להיות קודם כבשה. מדוח הרווח וההפסד לא תמיד מסיקים מה יילד יום".

המסקנה הרביעית שמנה בירמן היא ש"חברת תשתית טובה היא כזו אינה רק חברת תשתית. חברה שמתרכזת רק בזה היא חברה מסוכנת. לגבי המאזן של החברות חייבים להיזהר מברבורים שחורים, כלומר אירועים נקודתיים שאף אחד לא חזה אותם".

הוא מנה את רשימת הדגלים האדומים: "מצב ההכנסות, כלומר כספים שחייבים לחברה, במיוחד כאלה לטווח ארוך "זה אמדן של מנהלים, אבל אם הוא גדל זה אמור לאותת שאולי יש בעיה. גם לקוחות ששוכבים הרבה זמן מבלי שהחברה תטפל בהם זו בעיה רצינית, כמו גם תביעות כספיות שאינן מופרשות כמו שצריך", סיכם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות