אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הגעתם לשדה וגיליתם שאין מקום בטיסה? כך תתנהלו נכון צילום: לונלי פלאנט

סודות החופשה

הגעתם לשדה וגיליתם שאין מקום בטיסה? כך תתנהלו נכון

ככל שיעד הטיסה שבחרתם פופולרי יותר, כך גדל הסיכוי לאובר בוקינג. לא מדובר בהכרח בביש מזל - במידה ותתנדבו לוותר על מקומכם במטוס תוכלו לזכות בהטבות מפתות, החל מכסף מזומן ועד לכרטיסים בחינם, אם רק תפעלו לפי מספר כללים פשוטים, כך לפי אתר smartertravel

06.07.2019, 10:28 | שירות כלכליסט
הגעתם לשדה התעופה, עברתם את הצ'ק אין והבידוק הביטחוני ואתם בדרכם לשער העלייה למטוס, נרגשים ושמחים לקראת החופשה המחכה לכם, אבל למגינת ליבכם אתם מגלים שחברת התעופה עשתה אובר בוקינג לטיסה, ולא כולם יזכו לעלות עליה. כלומר, ייתכן שהחופשה תתחיל בעיכוב.

קראו עוד בכלכליסט

לא בהכרח מדובר במזל ביש. אם לא איכפת לכם ליהנות מההטבות הנלוות לוויתור על המושב, מטוס מלא יכול לספק לכם את ההזדמנות לזכות בארוחות חינם ושוברים. בכל מקרה, אם אתם בעניין ואם אתם לא, באתר smartertravel מיפו את כל האפשרויות שעומדות בפני הנוסעים.

נוסעים בתור לטיסה, צילום: רויטרס נוסעים בתור לטיסה | צילום: רויטרס נוסעים בתור לטיסה, צילום: רויטרס

במקרים של אובר בוקינג, חברות התעופה יכולות לא להעלות את כל הנוסעים שרכשו כרטיסים לטיסה. החברות בוחרות בשיטת האובר בוקינג כדרך למלא את המושבים הריקים במקרה של הברזות מצד הנוסעים. לכן, ככל שנתיב הטיסה יותר פופולארי, כך גדל הסיכוי לאובר בוקינג. לפי דרישות משרד התחבורה האמריקאי והנציבות האירופית, חברות התעופה נדרשות לחפש קודם נוסעים שיתנדבו לוותר על המקום בטיסה לפני שיחליטו על דעת עצמם ממי למנוע את העלייה למטוס.

המתנדבים לרוב זוכים להצעות מפתות החל מכסף מזומן ועד לכרטיסים בחינם. באופן כללי, ככל שהעיכוב ארוך יותר, כך ההטבה מפתה יותר. ההטבות גם רק הולכות ומשתבחות ככל שמועד הטיסה מתקרב ובהתאם לקשיים במציאת מספיק מתנדבים. חלק מהחברות אפילו מציעות שוברים לשתייה בחינם, אוזניות מתנה בטיסה הבאה, שדרוג למחלקה ראשונה או כניסה ללאונג' היוקרתי.

איך להבטיח שיבחרו בכם: כדי להבטיח שתהיו זכאים להטבות ושדרוגים במקרה של אובר בוקינג, הדבר הראשון שצריך להקפיד עליו הוא להגיע מוקדם לשער העלייה למטוס. הסיבה לכך היא שאצל מרבית חברות התעופה הדרישה היא להגיע עד 15-30 דקות לפני זמן ההמראה, ומי שמאחר מאבד בעצם את ההזמנה שלו ולכן ניתן למנוע ממנו את העלייה למטוס מבלי לפצות אותו. לכן נסו להגיע בשעה מוקדמת ועדכנו את דיילי הקרקע כי אתם מוכנים להתנדב במקרה הצורך.

דאגו להישאר בקרבת השער, שם יוכלו למצוא אתכם בקלות אם יצטרכו. אין צורך לשאול כל חמש דקות מה מצב הטיסה או לדבר בחוסר אדיבות לדיילים, להפך ייתכן והדיילים יעדיפו לא להציע הטבות לאדם שמטריד אותם.

עם זאת, לפני שאתם ממהרים להתנדב לוותר על המושב שלכם, ודאו שההטבה שווה את זה, נגיד אם מחלקים כסף במקום שובר לטיסה נוספת. שימו לב גם אם התוקף על הכרטיס הנוסף הוא ארוך מספיק כדי שישתלם לכם?

האם הוא תקף בכל הטיסות ובכל התאריכים? אל תתביישו לבקש הטבות נוספות כמו שובר לארוחות, כניסה ללאונג', שדרוג במושבים וכן הלאה. במקרה הגרוע ביותר, החברה תסרב.

אילוסטרציה, צילום: לונלי פלאנט אילוסטרציה | צילום: לונלי פלאנט אילוסטרציה, צילום: לונלי פלאנט

איך להבטיח שלא יבחרו בכם: אם אתם חייבים להגיע ליעד במועד הנבחר ואינכם יכולים להרשות לעצמכם עיכובים או דחיות, הקפידו גם במקרה כזה להגיע מוקדם לשדה התעופה. עדיף אפילו לעשות צ'ק אין דרך האינטרנט עוד לפני ההגעה.

בדרך כלל הנוסעים האחרונים שמגיעים לשדה התעופה הם אלה שנבחרים להישאר על הקרקע גם בניגוד לרצונם. מי שמגיע לשער העלייה למטוס בין הראשונים מגדיל את הסיכוי שיעלה לטיסה. לפי הנתונים שאספו במשרד התחבורה האמריקאי, פחות מאחד מכל 10 אלף נוסעים נאלץ להישאר על הקרקע בניגוד לרצונו. נראה אם כך ששיטת המתנדבים עובדת היטב, ומרבית הסיכויים שתוכלו לעלות על הטיסה הבאה שלכם כמתוכנן.

פיצוי: חברות אמריקאיות מחויבות לפעול לפי ההנחיות של משרד התחבורה האמריקאי. לפיהן, אם חברת התעופה מצליחה לארגן טיסה חלופית במסגרתה תגיעו ליעד באיחור של עד שעה מהטיסה המקורית, היא לא צריכה לפצות את הנוסע. אולם, אם העיכוב הוא של שעתיים ויותר בטיסות פנימיות ושל ארבע שעות בטיסות בינלאומיות, חברת התעופה צריכה לשלם סכום הכפול ממחיר טיסה בכיוון אחד עד לסכום של 675 דולר.

במקרה של עיכובים גדולים יותר או כשחברת התעופה לא מסדרת טיסה חלופית, הפיצוי מוכפל ומגיע עד לתקרה של 1,350 דולר. ניתן לדרוש לקבל את התשלום במקום, ומי שמרגיש שמגיע לו אפילו יותר יכול להגיש תלונה רשמית.

חשוב לזכור שעל מנת להיות זכאים לפיצוי צריכה להיות הזמנה מאושרת של הכרטיסים, ורצוי לקבל אישור בכתב מחברת התעופה ליתר ביטחון. אם שילמתם מראש על שירותים כמו תוספת של מזוודות או מושבים משודרגים, חברת התעופה מחויבת להחזיר לכם את הכסף במידה ובטיסה החלופית לא תקבלו את השירותים הללו. כמו כן, חוקי הפיצויים לא חלים על טיסות צ'רטר או מטוסים עם פחות מ-30 מושבים.

בניגוד לארה"ב, חוקי האיחוד האירופי חלים גם על טיסות צ'רטר, ולפיהם הפיצוי במקרה שמנעו מכם בניגוד לרצונכם לעלות על הטיסה עומד על 250 יורו לטיסה של פחות מ-1,500 ק"מ, 400 יורו לטיסות בטווחים של בין 1,500-3,500 ק"מ ו-600 יורו לטיסות ארוכות יותר.

התשלום הוא בעקרון במזומן, אלא אם הנוסע מסכים להמיר לכרטיס טיסה אחר. במקרים של עיכובים של מעל שעתיים בטיסות קצרות ומעל ארבע שעות בטיסות ארוכות, חברת התעופה צריכה לספק לנוסעים גם ארוחות ואפילו לינה במלון.

תגיות

22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
רק לי אין מזל עם הדברים הללו...
הסיבות לאובר בוקינג רבות ומגוונות. לדוגמה - טיסות מתבטלות בגלל מזג אויר, לפעמים המטוס מתקלקל והמטוס החילופי קטן יותר. לפעמים צריך להעלות למטוס אנשים שחייבים לטוס (לדוגמה צוות אויר), אז בהכרח יורידו נוסעים אחרים. ועם זאת מאוד נדיר שצריך להוריד נוסעים ממטוס, ובמיוחד נדיר להוריד נוסעים בניגוד לרצונם, זה דבר שכמעט ולא קורה.
הנוסע המשמיד  |  07.07.19
18.
כנראה שהייתי אחת מתוך 10,000 אנשים..
הייתה לי טיסה לניו יורק עם עצירה בפריז בחברת אייר פראנס. כשהגעתי לצק אין 3 שעות לפני הטיסה, הודיעו לי שאין מקום על הטיסה אז ימצאו לי טיסה חלופית ואקבל פיצוי. אחרי כמה שעות טובות בשדה תעופה, סידרו לי טיסה ישירה בדלתא עם עיכוב של 12 שעות בנחיתה מהמועד המתוכנן שלי. כפיצוי הביאו לי מונית הלוך-חזור לבית ולשדה בחזרה (הציעו לי מלון אבל לא רציתי) ו3,200 שח במזומן (אחרי התכתבות איתם כי בהתחלה בדלפק בשדה הסכימו לתת לי רק חצי מזה..)
נועה  |  07.07.19
לכל התגובות