אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ליל נאס אקס עובר כל גבול צילום: גטי אימג'ס

ליל נאס אקס עובר כל גבול

ליל נאס אקס, מהשמות הלוהטים בפופ האמריקאי, קורא תיגר על פוליטיקת הזהויות: ראפר שחור שיצא מהארון אבל בכלל שר קאנטרי, והוא עוד לא בן 21

08.07.2019, 08:18 | דנה קסלר

ליל נאס אקס, ראפר אמריקאי עולה, הוא אחד השמות המדוברים ביותר בפופ האמריקאי כרגע. הילד שנולד בשם מונטרו לאמאר היל לפני 20 שנה באטלנטה וכבש את המצעדים עם סינגל הקאנטרי־ראפ “Old Town Road”, עשה כותרות בסוף חודש הגאווה כשיצא מהארון.

קראו עוד בכלכליסט

בסוף יוני העלה קליפ לשירו “C7osure” שהטקסט שלו מדבר על יציאה לחופשי, לצד אימוג’י של קשת. כשהבין שהאקט רק העלה ספקולציות, צייץ: “חשבתי שזה היה ברור”, לצד תמונה של עטיפת אי־פי הבכורה שלו, “7”, עליה הוא מצויר עם כובע בוקרים וגיטרה על גבו, רוכב על סוס לעבר עיר אוטופית שעל אחד מבנייניה דגל הגאווה. לצד תמיכה הוא גם ספג לא מעט הערות הומופוביות.

ליל נאס אקס. אלטר־אגו של קאובוי, צילום: גטי אימג ליל נאס אקס. אלטר־אגו של קאובוי | צילום: גטי אימג'ס ליל נאס אקס. אלטר־אגו של קאובוי, צילום: גטי אימג

באופן מסורתי היפ הופ ידוע כז’אנר הומופובי ואילו קאנטרי הוא הז’אנר הכי לבן. אבל כל זה לא איכפת לליל נאס אקס, הומו שחור עם אלטר־אגו של קאובוי, שהצליח להצעיד את “Old Town Road” למקום הראשון במצעד ההיפ הופ, מצעד הדאנס וגם מצעד הסינגלים הכללי של בילבורד, כמו גם במצעד החדש של מגזין ה”רולינג סטון”. השיר גם כיכב במצעד הקאנטרי של בילבורד אך נפסל לפני שהספיק להגיע לפסגה, בטענה שזה לא ממש שיר קאנטרי.

בתיכון התפרסם כאושיית רשת כשהקים אתר מעריצים לניקי מינאז’ והוא פרץ לתעשיית המוזיקה רק בסוף שנה שעברה כשהוציא באופן עצמאי את “Old Town Road”. השיר נהיה ויראלי בזכות אפליקציית טיק טוק, והביא להחתמתו בחברת התקליטים קולומביה שהוציאה באפריל השנה רמיקס של השיר עם הופעת אורח של אבא של מיילי סיירוס, כוכב הקאנטרי הוותיק בילי ריי סיירוס.

בחודש שעבר הוציא ליל נאס אקס אי־פי ראשון בשם “7”, יש בו שיר קאנטרי־ראפ נוסף בשם “רודיאו” עם כוכבת ההיפ הופ קארדי בי, בו הוא משחזר את מבטא הקאנטרי הדרומי שהוא עושה גם בלהיט הראשון שלו. אך למרבית הקטעים באי־פי האקלקטי הזה אין שום קשר לקאנטרי, וגם לא בהכרח להיפ הופ.

ליל נאס אקס לא המציא את הקאנטרי־ראפ. אפשר לתת את הקרדיט לקיד רוק שעשה את זה כבר בסוף שנות ה־90, אבל צריך לזכור שקיד רוק הוא לבן, ולבנים שמתנסים בסגנונות שחורים זה הרבה פחות מהפכני מאשר שחורים המשתעשעים עם סגנונות לבנים.

הוא גם לא הראפר הראשון ששיתף פעולה עם כוכב קאנטרי, כבר היו כמה שיתופי פעולה כאלה, כשהאחרון היה בין קארי אנדרווד ללודקריס. והוא אפילו לא הראפר ההומו הראשון: עד לא מזמן אף ראפר במיינסטרים לא יכול היה להרשות לעצמו לצאת מהארון, או אפילו לתמוך בקהילה הלהט”בית - כשג’יי זי אמר בראיון ל־CNN ב־2012 שהוא תומך בנישואים חד־מיניים, הוא שבר טאבו גדול. אבל בשנים האחרונות הדברים מתחילים להשתנות ולא רק ראפרים הפועלים בשוליים מרשים לעצמם לצאת מהארון: אזיליה בנקס מגדירה את עצמה כדו־מינית, וכוכב ההיפ הופ פרנק אושן פרסם את העובדה שהאהבה הראשונה שלו היתה גבר.

למרות כל זאת, ליל נאס אקס לקח את פוליטיקת הזהויות צעד אחד קדימה. עם משפטים כמו “כובע קאובוי מגוצ’י וג’ינס של רנגלר על ה־booty” אירגן לעצמו הראפר מלתחת קאנטרי־ראפ מושלמת לכל מסיבת גייז. הוא קורא תיגר על השמרנות המינית של ההיפ הופ והשמרנות הגזעית של הקאנטרי, ומערבב הכל ביחד כדי להפוך לקאנטרי־ראפר השחור המיינסטרימי הראשון שיצא מהארון והגיע לראש המצעד לפני שהגיע לגיל שמותר לו לקנות בירה.

תגיות