אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפל ושיאומי - מי מעתיקה ממי? צילום: techcrunch

דו"ח טכנולוגי

אפל ושיאומי - מי מעתיקה ממי?

שיאומי מעלה בטעות סרטון פרסום של אפל בדיוק למוצר שהיא מואשמת בהעתקתו אך טוענת לחפותה ומביאה הוכחות; אפליקציית התשלומים של סבן אילבן נפרצת ביפן שלושה ימים אחרי השקתה; ומה יש לרשויות בסין נגד פודקאסטים על זומבים

08.07.2019, 15:56 | אופיר דור, בייג'ינג

מה ההבדל בין Mimoji ל-Memoji?

שיאומי הסינית מואשמת כבר שנים בהעתקת העיצובים של מכשירי אפל. זה בלט בעיקר בשנים הראשונות של החברה אבל חזר ועלה ב-2018 אז השיקה שיאומי את הסמארטפון MI 8, שנחשב לחיקוי הבוטה ביותר של אייפון X במיקום המצלמות, הגב מזכוכית ואפילו בחיוויים שונים בתוכנה. שיאומי אפילו קפצה מ-MI 6 ישירות ל-MI 8 כדי לציין שמונה שנים להקמתה, ממש כמו שאפל קפצה לאייפון X לציון עשור לסמארטפון הראשון.

אלמלא הלוגו, הייתם מבדילים?, צילום: techcrunch אלמלא הלוגו, הייתם מבדילים? | צילום: techcrunch אלמלא הלוגו, הייתם מבדילים?, צילום: techcrunch

זה לא נגמר רק במכשירים; גם רשת החנויות של שיאומי בסין דומה בעיצוב סניפיה לשל אפל, עם שולחנות עץ ארוכים עליהם עליהם מוצגים דגמי המכשירים. עם כל זה לא מספיק, אז מייסד ומנכ“ל שיאומי ליי ג‘ון נהג לאורך השנים להגיע להשקות מכשירים בג'ינס וחולצות שחורות, ממש כמו אחד סטיב ג‘ובס.

בוועידה ב-2014 נשאל ג‘וני אייב, המעצב הראשי היוצא של אפל, איך הוא רואה את החקיינות של שיאומי והשיב בבוטות. ”אני לא רואה זאת כמחמאה“, אמר אייב בתגובה לשאלה מהקהל. ”כשאתה עושה משהו בפעם הראשונה, אתה לא יודע האם הוא יעבוד, אתה משקיע 7-8 שנים של עבודה על משהו, ואז מעתיקים אותו. זו גניבה ועצלות. אני לא חושב שזה בסדר בכלל“.

ג ג'וני אייב | צילום: Paul Harris ג

עתה נראה שיש ביקורת נוספת על עיצובי שיאומי - והיא מגיעה דווקא מהמגרש הביתי שלה. בשנים האחרונות הפכו בלוגרים סינים לרגישים במיוחד לנושא העתקות שמבצעות חברות טכנולוגיה סיניות. כאשר בחודש שעבר החלו להתפרסם תמונות ראשונות של הגרסה החדשה של שיאומי ל-Mimoji, אווטארים מותאמים אישית המתבססים על דגימות 3D של פני המשתמש, הבלוגרים הסינים תקפו את החברה על כך שהעתיקה של עיצוב ה-Memoji המקבילים של אפל. שיאומי שיחררה רשמית את חבילת ה-Mimoji החדשה שלה ביחד עם ההשקה של מכשיר CC9 החדש בשבוע שעבר.

שיאומי מיהרה לפרסם הכחשה גורפת; בכל הנוגע לדימיון בשם טענה שיאומי כי פרסמה לראשונה את השם Mimoji במאי 2018, לפני שאפל יצאה עם השם Memoji שלה. שיאומי אף שחררה סקיצות מוקדמות של ה-Mimoji כדי להוכיח שלא היתה כאן העתקה. לכל זה הוסיפה החברה איום נגד מי שהגדירה כמפיצי שמועות וטענה כי אם ימשיכו להעלות טענות ללא הוכחות, תפעל נגדם משפטית - תגובה מקובלת מאוד בקרב חברות טכנולוגיה סיניות נגד פרסומים שליליים.

ה-MiMoji של שיאומי, צילום: gizmochina ה-MiMoji של שיאומי | צילום: gizmochina ה-MiMoji של שיאומי, צילום: gizmochina

בשלב הזה היה נראה שהוויכוח עומד לדעוך, כי בכל מקרה הפטנט על Memoji אינו שייך לאפל ובפועל סמסונג היתה הראשונה שהציגה אווטארים מותאמים אישית בסמארטפונים שלה. אלא שאז קלטו גולשים משהו מוזר מאוד: מישהו בשיאומי העלה בטעות לעמוד המוצר של הסמארטפון CC9 באתרי קניות גדולים בסין את סרטון הפרסום של אפל ל-Memoji, במקום את הסרטון של שיאומי עצמה. מנהל יחסי הציבור של שיאומי אמר בתגובה כי מדובר בהעלאת סרטון שגוי, איך לא הסביר כיצד קורה שחברה מעלה בטעות סרטון של המתחרה.

אמוג אמוג'ים של אפל אמוג

באמת שאינני יודע להכריע האם ה-Mimoji של שיאומי הם אכן העתקה של ה-Memoji. אין לי גם הוכחות כמו ששיאומי דורשת, אז כדאי שלא אקח סיכון בתביעה. ובכל זאת, העלאת סרטון הפרסומת השגוי הזכירה לי פתגם יהודי אחד ישן - ”על ראש הגנב בוער הכובע“ - יכול להיות שהוא תקף גם לארגונים? 

פירצה קוראת להאקר

זאת בהחלט מתמודדת ראויה לתואר ההשקה הכושלת בעולם: ביום שני שעבר הודיעה ענקית חנויות הנוחות סבן אילבן (7/11) על השקת אפליקציה לתשלומים סלולריים ב-20 אלף סניפי החברה ביפן. שלושה ימים אחר כך, ביום חמישי, הודיעה החברה היפנית-אמריקאית על הקפאת השירות לאחר שהאקרים פרצו לחשבונות של 900 לקוחות וביצעו דרכם רכישות ב-55 מיליון ין (1.82 מיליון שקל) בחנויות הרשת.

עד כה עצרה המשטרה היפנית שני צעירים סינים שרכשו 146 קרטונים של סיגריות אלקטרוניות בשווי 730 אלף ין (23 אלף שקל) תוך שימוש בשבעה-שמונה חשבונות של אנשים אחרים. הם העידו שביצעו את הרכישות לבקשת מפעיל סיני, והמשטרה חושדת כי מאחורי הפריצות עומדת כנופיה בינלאומית מתוחכמת הפועלת כנראה מסין.

סניף סבן אילבן, צילום: בלומברג סניף סבן אילבן | צילום: בלומברג סניף סבן אילבן, צילום: בלומברג

עם כל הכבוד לכנופיה המתוחכמת, האשמה המרכזית בפרשה היא סבן אילבן עצמה שחרגה מכל כללי האבטחה המקובלים לתשלומים חכמים. לחברה לא היה למשל מנגנון דו-שלבי לאימות זהות המשתמש דרך שליחת הודעת SMS למספר הטלפון שסיפק. בנוסף, סבן אילבן איפשרה לבקש איפוס לסיסמה באפליקציה באמצעות הזנת מספר טלפון, מייל ותאריך יום ההולדת. באופן תמוה החברה נתנה אפשרות לשלוח את הקישור לאיפוס הסיסמה גם למייל אחר מזה שהוזן בהצטרפות לשירות, מה שסיפק עוד פרצת ענק להאקרים. ללקוחות שלא הכניסו את תאריך יום ההולדת לאפליקציה הזינה המערכת אוטומטית את התאריך 1 בינואר 2019, עוד ליקוי בעייתי.

סבן אילבן התנצלה בסגנון היפני המוכר, הבטיחה להחזיר את הכסף ללקוחות הנפגעים ולתקן את הליקויים השערורייתיים באבטחה. אבל הנזק של האירוע גדול יותר ועלול לפגוע באמינות של כל שירותי התשלומים הדיגיטליים ביפן, בדיוק בתקופה שאלו סוף-סוף צוברים תאוצה במדינה. הממשלה היפנית הציבה יעד לפיו 40% מכלל התשלומים במדינה יהיו אלקטרונים עד אמצע העשור הבא. אם היא תיכשל בהשגת היעד, היא בהחלט יכול להאשים את סבן אילבן.

קצרצרים

1. ואז באו ולקחו את הזומבים: הרשויות הסיניות ממשיכות במבצע האינטנסיבי לניקוי הרשת מכל מה שיכול להיחשב כאיום על המפלגה הקומוניסטית השולטת וערכי המוסר שהיא מנסה לקדם. הקורבן הנוכחי היא התעשייה הצומחת של פודקאסטים במדינה. בשבוע שעבר הודיעו רשויות הצנזורה הסיניות כי הורו ל-26 אפליקציות פודקאסטים ומוזיקה פופולריות להפסיק את פעולתן או להקפיא את השידורים. האפליקציות מואשמות בקידום פורנוגרפיה ו“ניהיליזם היסטורי“, בין השאר דרך הפצת סיפורים על זומבים וחיים אחרי המוות. ”אז עכשיו זה לא חוקי לשמוע סיפורי אימה?“, שאל גולש סיני מתוסכל.

זומבים? לא בבית ספרנו זומבים? לא בבית ספרנו זומבים? לא בבית ספרנו

2. הסינים כל כך מכורים לאפליקציות לשיפור תמונות סלפי, שקשה להם כבר להתמודד עם המראה הלא מרוטש של עצמם. בשבוע שעבר הודיעה עליפיי, זרוע התשלומים של עליבאבא, כי תוסיף פילטרים משפרי-מראה לשירות התשלום על ידי סריקת פנים. במהלך תהליך התשלום תמונת הלקוחות מבזיקה על מסוף זיהוי הפנים למספר שניות בלבד, אך בסקר שנערך ברשת הסינית טענו 60% מהמשיבים כי התמונה המתקבלת מכערת אותם. חלק מהמשתמשים טענו כי בשל התמונה המכוערת הם נמנעים לחלוטין להשתמש בשירות. עליפיי נכנעה לבקשת הקהל וכעת מבטיחה לגרום למשתמשים להיראות יפים יותר.  

3. במשך שנים נהוג היה לדבר על ההבחנה בין סין למערב בכל הנוגע ליחס לחברות טכנולוגיה. בעוד במערב מקובל לבקר את רשעות חברות הטכנולוגיה הגדולות כדוגמת אמזון ופייסבוק, דעת הקהל בסין דווקא חיובית כלפי התחליפים המקומיים, עליבאבא וטנסנט. אלא שדברים משתנים לאט לאט בסין והשינוי הזה בא לידי ביטוי בעיקר ביחס לענקית מנועי החיפוש באידו, שהשערוריות הרבות שהיתה מעורבת בהן הפכו אותה למאוד לא אהודה והשפיעו לרעה על תוצאותיה העסקיות. בשבוע שעבר חוסר החיבה לבאידו הביא למקלחת קרה שקיבל מנכ“ל ומייסד באידו רובין לי: באירוע השנתי למפתחי ה-AI של החברה הסתער לבמה אלמוני ורוקן בקבוק מים שלם על ראשו של לי בעודו נואם. לי המשיך בנאום, האיש כבר נעצר אבל המוניטין של המנכ“ל ספג עוד חבטה. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות