אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תומאס קוק בשיחות עם פוסון על חילוץ של 750 מיליון פאונד צילום: שאטרסטוק

תומאס קוק בשיחות עם פוסון על חילוץ של 750 מיליון פאונד

לפי דיווח ב-BBC, הקרן הסינית, שהיא בעלת המניות הגדולה ביותר בחברת הנסיעות, אמורה לקנות את עסקי התיור שלה. החברה הבריטית נקלעה לקשיים ופרסמה לאחרונה תחזית פסימית לתקופת הקיץ

12.07.2019, 11:59 | שירות כלכליסט

חברת הנסיעות הבריטית תומאס קוק נמצאת בשיחות עם בעלת המניות הגדולה ביותר שלה - הקרן הסינית פוסון (Fuson) - על חבילת הצלה של 750 מיליון פאונד. על פי השיחות, שטרם הסתיימו, המשקיעה הסינית אמורה לקנות את עסקי התיור של החברה. מנכ"ל תומאס קוק, פיטר פנקהאוזר, אמר שההצעה "אינה התוצאה שמישהו מאיתנו ייחל לה", אך התעקש שהיא "פרגמטית". כך מדווח אתר BBC.

קראו עוד בכלכליסט

פוסון מחזיקה ב-17% מהון המניות של תומאס קוק והשתיים שותפות בשלוחה הסינית של הרשת, Thomas Cook in China. לפי חוקי האיחוד האירופי, חברה זרה לא יכולה להיות בעלים על פעילות הטיסות של תומאס קוק, אך היא כן יכולה לרכוש את שלוחת התיירות שלה, וזו התוכנית של פוסון. אם החברה הסינית אכן תבצע את העסקה, פעילות הנופש והתיירות של תומאס קוק תצטרף לרשת קלאב מד הצרפתית, שאותה רכשה פוסון כבר ב-2015 (פוסון בראשות גואו ג'ואנגצ'אנג היא הקבוצה הסינית שניסתה בשנת 2015 לרכוש את הפניקס מקבוצת דלק - מהלך שנבלם על ידי המפקחת על הביטוח דורית סלינגר).

גואו גואנצ גואו גואנצ'אנג, יו"ר קבוצת פוסון גואו גואנצ

הזרקת המזומנים אמורה לתת לחברה מספיק כסף להתנהל ולהשקיע עד סוף השנה הבאה. חברת הנסיעות פרסמה סקירה אסטרטגית מוקדם יותר השנה אך מאז - לדבריה - הפך השוק האירופי "ליותר ויותר מאתגר". הדבר פגע במצבה הפיננסי של החברה והקשה עליה למכור את חברת התעופה שברשותה או את עסקי התיור שלה, וכך להכניס לקופתה כסף מזומן. כתוצאה מכך נאלצה הקבוצה להיכנס לשיחות עם בנקים ועם פוסון, שעתידה להחזיק בידיה רוב משמעותי מחברת התיור של הקבוצה, וכן רוב גדול ממניות חברת התעופה שלה, באם העסקה אכן תצא לפועל.

"אחרי ששקלנו מגוון רחב של אפשרויות להפחתת החוב שלנו ולייצוב מצבנו הפיננסי, הדירקטוריון החליט לנוע קדימה עם התוכנית להוון מחדש את העסק, בעזרת הזרקת כסף משמעותית ממחזיקת המניות שלנו, פוסון, ובנקי ההלוואות העיקריים שלנו", כך אמר פנקהאוזר. "בעוד זו אינה התוצאה לה ייחלנו עבור בעלי המניות שלנו, זוהי הצעה פרגמטית ופיתרון אחראי שמספק לנו את האפשרות להבטיח את עתידם של עסקי תומאס קוק עבור לקוחותינו, ספקינו ועובדינו".

סניף של תומאס קוק, צילום: שאטרסטוק סניף של תומאס קוק | צילום: שאטרסטוק סניף של תומאס קוק, צילום: שאטרסטוק

בעלי המניות הנוכחיים של החברה צפויים לראות את ערכן "מידלדל משמעותית" בעקבות העסקה המוצעת. במסגרת העסקה תומאס קוק אף עשויה לפרוש משוקי המניות, ולחזור להיות חברה פרטית. החברה אמרה שהיא עומדת בפני "תחרות קשה" בעודה נכנסת למחצית השנייה של השנה, ומתמודדת עם "סביבת צרכנות אי-וודאית".

אזהרת רווח שלישית תוך שנה

לפני חודשיים דווח שהמשבר אליו נקלעה קבוצת התיירות הולך ומעמיק, ומנייתה צנחה ב-25%. זאת לאחר שהחברה עמוסת החובות, הנחשבת לשנייה בגודלה בתחומה בעולם, פרסמה תחזית גרועה לקיץ הקרוב. החברה מסרה שהיא אמורה לקבל הלוואה בסך 300 מיליון פאונד רק אם תתקדם במכירת חברת התעופה שבבעלותה. בנוסף הודיעה כי רשמה הפסד של 1.5 מיליארד פאונד תוך חצי שנה ופרסמה אזהרת רווח שלישית תוך שנה.

מנכ"ל החברה פיטר פנקהאוזר הזהיר במאי שהחברה, שהמציאה את חבילת הטיול לפני כמעט 180 שנה, נאבקת כיום עם סביבה מלאת אי ודאות בכל שווקיה. בשנה שעברה פגע גל החום שחוותה אירופה בביקוש לחופשות "חורף שמשי". הצרכנים הבריטים המשיכו לדחות את תוכניות הטיול שלהם ושיעור ההזמנות מגרמניה פחת, כך מסרה החברה.

פנקהאוזר אמר בדיווח לפני חודשיים שבידי החברה נמצאות כרגע מספר הצעות עבור חלק או כל חברת התעופה, שחלקן "אמינות" אך סירב לדון בתג המחיר עבורה. מניית החברה נפלה ב-75% ב-2018. נכון לדיווח מאפריל השנה, לחברה חובות בסכום כולל של 1.6 מיליארד פאונד והיא פרסמה שתי אזהרות רווח בחודשיים האחרונים של 2018.

תומאס קוק נקלעה לקשיים בעקבות הירידה בביקושים לחבילות נופש והתחרות העזה מהאונליין. גם בתומאס קוק, 64% מהמכירות מתבצעות באמצעות האתר של החברה, נתון שרק מבסס את הירידה החדה בתנועת לקוחות לסוכנויות הפיזיות – באפריל האחרון הודיעה החברה על סגירת 21 חנויות (ממתוך 566 סניפים), מהלך שהוביל לקיצוץ של 320 משרות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות