אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא מחזירה את ההשקעה: האם חזון שיתוף הקורקינט של בירד עומד לקרוס צילום: bird

ניתוח כלכליסט

לא מחזירה את ההשקעה: האם חזון שיתוף הקורקינט של בירד עומד לקרוס

עם הכנסות נמוכות מהצפוי והפסדים שמוערכים ב־100 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019, בירד, וליים המתחרה, זקוקות בדחיפות לכסף. אם הקרנות לא ימהרו לתת, תחל קדחת מיזוגים ורכישות בין החברות

15.07.2019, 08:04 | סופי שולמן

האם הקורקינטים של בירד עשויים להיעלם בקרוב מרחובות תל אביב? נראה שלא כל כך מהר, עם זאת נתונים שפרסם בסוף השבוע אתר הטכנולוגיה הנחשב The Information מצביעים על איום שהחברה נתונה בו ויחייב גיוס מהיר של כסף, או את מכירתה לשחקנית עם כיסים עמוקים.

בירד היא החברה הגדולה והמצליחה ביותר מבין מיזמי הקורקינטים השיתופיים, ועל פי רוב משווים אותה לחברת שיתוף הנסיעות אובר, אלא שהנתונים שנחשפו מצביעים על הבדל אחד גדול: בעוד שאובר מפסידה כסף אבל צומחת, בבירד גם ההכנסות מפתיעות לרעה. נראה שלפי קצב צריכת המזומנים של בירד עד עתה, היא לא תחזיק מעמד יותר מרבעון נוסף ללא גיוס הון.

קראו עוד בכלכליסט

מייסד בירד טראוויס ונדרזנדן: "בירד מרוויחה מכל נסיעה", צילום: Bird מייסד בירד טראוויס ונדרזנדן: "בירד מרוויחה מכל נסיעה" | צילום: Bird מייסד בירד טראוויס ונדרזנדן: "בירד מרוויחה מכל נסיעה", צילום: Bird

האינפורמיישן טענו כי הכנסותיה של בירד התכווצו ל־15 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019, וכי הפסדיה זינקו ל־100 מיליון דולר. למרות הכסף הרב שגייסה, מקורבים לחברה אומרים כי בקופתה נותרו 100 מיליון דולר בלבד.

זקוקה לעוד 300 מיליון דולר

הפרסום גרר רצף ארוך של ציוצים נזעמים מצידו של מייסד בירד טראוויס ונדרזנדן, שטען שהנתונים של האינפורמיישן נקודתיים ואינם עדכניים. הוא לא סיפק מספרים, אלא רק הציג מגמה לפיה הכנסות החברה אכן היו בשפל בינואר ופברואר 2019 (החודשים אליהם התייחס האינפורמיישן), אלא שהן מזנקות מאז, ועומדות על פי ארבעה וחמישה לעומת קיץ 2018, אז החלה הפריסה המסיבית של הקורקינטים של בירד. לטענתו, ההפסדים נובע ממחיקה חד פעמית שקשורה בקורקינטים ישנים.

עוד טען ונדרזנדן כי בירד מרוויחה 1.27 דולרים עבור כל נסיעה בקורקינט מסוג BirdZero שמהווים כבר 75% מהצי שלה - סכום שמשקף שיעור רווח גולמי של 30%. כדי להמחיש, ונדרזנדן הוסיף כי חברות שיתוף הנסיעה ברכב אובר וליפט - בהן עבד בתפקידים בכירים בעבר - כלל לא מצליחות להרוויח מנסיעה בודדת.

בירד, שהוקמה לפני שנה וחצי והפכה לחברה בשווי מיליארד דולר בתוך פחות משנה, מלמדת משהו על תפיסת הזמן המעוותת בחברות מסוג זה: עבור ונדרזנדן קורקינטים בני שנתיים הם "ציוד ישן" וחורף 2019, החורף האמיתי הראשון שבו פעלה, נחשב גם הוא לתקופה "לא עדכנית".

לפי פרסומים, בירד זקוקה ל־300 מיליון דולר נוספים, והמשקיעים יצטרכו להחליט האם לאור המספרים - אלו שהציגה ואלו שדווחו בתחקיר - הם עדיין מוכנים להשקיע בה. סביר להניחה שבשלב זה בירד עדיין לא תתקשה לגייס את הסכום, אם כי שוויה לא יהיה גבוה מזה שבגיוס הקודם - כנראה אף נמוך יותר.

הפתרון: מיזוגים ורכישות

קרנות ההון סיכון, שעד עכשיו הסתערו בהתלהבות על חזון הקורקינטים, מתפכחות ומתחילות להבין שמדובר בתחום שונה מזה שהתרגלו אליו: כזה שכולל הרבה מאוד ציוד פיזי שדורש תחזוקה רבה, השקעות גדולות יותר ובעיקר - סבלנות ואורך רוח. התגובות לכתבה של האינפורמיישן מלמדות שאפילו המשקיעים המנוסים הופתעו לרעה מהפער בין האימוץ המהיר ונלהב של הקורקינטים ברחבי העולם לבין המספרים המאכזבים - הן ההפסדים ואפילו יותר מכך ההכנסות.

גם בבירד מבינים את המצב ואת השינוי באווירה. אחרי הכל, הם בעצמם רכשו - או ליתר דיוק חילצו - לפני כחודש את חברת סקוט (Scoot) שלא הצליחה לגייס הון נוסף. על פי הערכות של אתר טק קראנץ', בירד רכשו את סקוט, שבגיוס האחרון שוויה עמד על 71 מיליון דולר, תמורת פחות מ־25 מיליון דולר.

גם אם בירד תצליח לגייס עתה את כל הכסף לו היא זקוקה, לפי קצב צריכת המזומנים הנוכחי היא תזדקק לסכום דומה כבר לקראת סוף 2019. יריבתה המרכזית ליים, שגם היא פועלת בישראל, נמצאת במצב דומה: גם היא גייסה קרוב למיליארד דולר, אך ההפסדים גרמו לכך שהוציאה את מרבית הסכום והיא חושבת על גיוס הון נוסף. כל זאת בזמן שאחד משני המייסדים עזב. Wind, מתחרה נוספת שפועלת בתל אביב, הודיעה על השלמת גיוס שני לפני שבוע - שמונה חודשים בלבד לאחר הגיוס הקודם.

נראה שאם לא יחול שיפור דרמטי באיכות ועמידות הקורקינטים, שיאפשר להם להחזיר את ההשקעה לפני שהם שובקים, תתחיל מגמה של מיזוגים ורכישות בתחום. תרחיש כזה אפילו עדיף לצרכנים, שכן הוא יאפשר לשפר את השירות ולשדרג את הכלים.

תגיות