אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעקבה בונים על הישראלים שהפסיקו להגיע לאילת צילום: ayla

בעקבה בונים על הישראלים שהפסיקו להגיע לאילת

המשבר הכלכלי בירדן והירידה בכוח הקנייה של התושבים המקומיים פוגעים בתיירות בעיר הנמל היחידה בממלכה. בעקבה מקווים שזרם גובר של נופשים ישראלים, שהפחיתו את טיסותיהם לאילת, יציל את המצב

18.07.2019, 06:52 | דורון פסקין

ההודעה של חברת ארקיע השבוע על תחילת שיווק חבילות נופש לעיר הירדנית עקבה, לא היתה יכולה להגיע בעיתוי מוצלח יותר עבור העיר הסמוכה לאילת. בשבועות האחרונים מתרבים הדיווחים על ירידה חדה בפעילות המסחרית בעיר הנמל היחידה של הממלכה הירדנית. פרנסי עקבה וסוחריה מקווים כי זרם מסיבי וקבוע של תיירות מישראל יחזיר את השגשוג לשווקים המקומיים בעיר שעד לפני שנים נחשבה לעיר השופינג והתיירות של ירדן.

קראו עוד בכלכליסט

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה של ישראל, ב־2018 נרשמו 53.3 אלף יציאות של ישראלים במעבר הגבול יצחק רבין המחבר בין ישראל וירדן, כשלושה קילומטר מצפון לערים אילת ועקבה — עלייה של 28% לעומת 2017, אז נרשמו 41.5 אלף יציאות, בדומה ל־2016. עם זאת שנות השיא מבחינת התיירות הישראלית לירדן היו ב־2014 עם כ־56 אלף יציאות וב־2013 עם כ־57 אלף יציאות.

 , צילום: ayla צילום: ayla  , צילום: ayla

במקביל, הנתונים של רשות שדות התעופה לגבי הטיסות בתוך ישראל מלמדים על ירידה של כ־10% מתחילת השנה במספר הנוסעים לאילת וממנה. בחודשים ינואר עד מאי עברו בשדה התעופה רמון כ־537 אלף נוסעים לעומת מעל 590 אלף נוסעים באותה תקופה בשנה שעברה. חברת ארקיע המטיסה את מרבית הנוסעים בקו, כמו גם חברת ישראייר הפועלת בקו זה הציגו ירידה של כ־25% בפעילות לאילת.

החשמל מייקר את העלויות

לפי מקורות בירדן, תנועת הסחר בשווקים בירידה חדה שהתגברה מאז הסתיים חודש רמדאן האחרון. בין השאר דיווחו סוחרי ההלבשה וההנעלה כי בשנה האחרונה חלה ירידה של 35% במחזור העסקים שלהם. חנויות רבות בקניונים המקומיים סגרו את שעריהן ואחרות מתקשות לעמוד בהתחייבויותיהן.

יש כמה סיבות למיתון המורגש בעקבה. ראשית הוא מייצג את המצב הכלכלי הקשה בו מצויה ירדן והירידה בכוח הקנייה של הצרכן הירדני. הסוחרים טוענים כי המחירים בעיר עולים בעיקר בקיץ, עקב המחיר הגבוה של החשמל שמייקר את עלויות התפעול של העסקים. מה שעוד מייקר את העלויות בעיר הוא חוק חדש יחסית שהתקבל להסדרת שוק ההשכרה בירדן, דבר שהוביל לעלייה חדה במחירי השכירות של שטחי מסחר בעיר.

עקבה, צילום: אדר זאבי עקבה | צילום: אדר זאבי עקבה, צילום: אדר זאבי

עקבה סובלת גם מיחסי ציבור נמוכים יחסית בשוק התיירות. תייר שוהה בממוצע זמן קצר בעקבה בדרכו ליעד אחר בממלכה או באזור ולכן תרומתם של התיירים הזרים לתנועת המסחר בעיר שולית. בעיר טוענים כי התיירים הטורקים למשל, מוצאים שהמחירים בה גבוהים יותר מאשר בטורקיה.

עבור התייר הירדני עקבה כבר אינה יעד אטרקטיבי, בשל רמת המחירים הגבוהה שלה ומשום שההגעה אליה כרוכה בעלויות גבוהות יחסית. זו הסיבה שכיום תיירים ירדנים מעדיפים לבלות את חופשתם בטאבה המצרית הסמוכה. לפי עדויות של ירדנים, מחירי החופשה בטאבה נמוכים ביותר מ־25% ממחיריהם בעקבה אף שהיצע האטרקציות בטאבה נמוך יחסית.

אלא שהמחירים בעקבה שגבוהים עבור הירדנים, יהיו עדיין סבירים עבור הצרכנים והתיירים הישראלים.

עקבה, צילום: אדר זאבי עקבה | צילום: אדר זאבי עקבה, צילום: אדר זאבי

בוטל הסכם סחר עם טורקיה

אצבע מאשימה מופנית גם כלפי הממשלה הירדנית שלא נקטה יוזמות משמעותיות כלפי עיר הנופש, והחשש הוא כי אזלת יד זו תהפוך גם את 2020 לשנה אבודה מבחינת הפעילות המסחרית בעקבה. עוד נטען נגד הממשלה שהיא לא סייעה לעיר בחודשים האחרונים עם ביטול הסכמי סחר שירדן היתה חתומה עליהם (כמו עם טורקיה) או הקשיים שהיא מערימה על סוחרים סורים שמעוניינים להשתמש בנמל הירדני כדי לייבא סחורות עבור השוק הסורי.

בצר להם החלו הסוחרים בעקבה לגבש יוזמות פרטיות שנועדו לעודד את תנועת הקונים. באמצעות הרשתות החברתיות מוכרז יום בחודש על מבצעים מיוחדים בחנויות, כולל מכירת מוצרים במחיר עלות, כדי לעודד לקוחות להגיע.

ללא קשר לתנועת התיירות הישראלית, בירדן צופים כי התיירות לעקבה תגבר במהלך השנה הנוכחית, בין השאר בשל תחילת טיסות מיעדים חדשים לשדה התעופה הבינלאומי בעיר על שם המלך חוסיין, וכן בשל הגעת מספר גדול יותר של אוניות נוסעים לנמל מיעדים שונים בעולם כשעליהן לפחות 100 אלף תיירים.

הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות