אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האסטרטגיה החדשה של תנובה: לייצר בסין צילום: צביקה טישלר

האסטרטגיה החדשה של תנובה: לייצר בסין

מתכננת להקים יחד עם ברייטפוד קווי ייצור של מעדנים וגבינות צהובות; בתנובה מעדיפים כעת לפרוץ לחו"ל דרך ייצור במדינות המקומיות ורכישת חברות סינרגטיות

21.07.2019, 07:00 | נווית זומר

תנובה משנה אסטרטגיה: במקום יצוא לסין, ייצור בסין. הכוונה היא להקים עם ברייט דיירי - החברה הבת של ברייטפוד, בעלת השליטה בתנובה, המחזיקה במחלבת ענק ליד שנגחאי - קווי ייצור של מעדנים, תחום שבו סין נמצאת בפיגור, ושל גבינות צהובות, שכיום אינן מיוצרות במדינה.

קראו עוד בכלכליסט

תנובה, שמאז מכירתה לסינים בנתה על יצוא לסין כמנוע צמיחה, זנחה זאת מכמה סיבות: למרות ההבטחות, סין עדיין לא נפתחה ליבוא תוצרת טרייה מישראל ולא ברור אם זה יקרה; אך בעיקר הובן שיהיה קושי למכור בסין גבינות קשות של תנובה, עקב עלות הייצור הגבוהה בארץ, שפוגעת בכושר התחרות שלהן, הצורך בהתאמה לטעם הסיני, ועלויות השינוע.

חיים גבריאלי, צילום: אוראל כהן חיים גבריאלי | צילום: אוראל כהן חיים גבריאלי, צילום: אוראל כהן

יו"ר תנובה חיים גבריאלי, שמוביל את המהלך מול ברייטפוד, אמר בשיחות סגורות כי "לאחר שתנובה השקיעה אנרגיה רבה בנושא היצוא לסין, המסקנה היא כי עדיף לנו לייצר שם".

אף שמדובר במחלבה מודרנית עם ציוד מתקדם, ברייט דיירי מייצרת בעיקר משקאות חלב עמידים (זכר לתקופה שבה לא היה קירור ברוב הבתים) ויוגורט. רוב המעדנים, הגבינות הצהובות ועוד מוצרי חלב מתוחכמים מיובאים כיום לסין, רובם מניו־זילנד.

המהלך להקמת פעילות בסין הוא חלק מאסטרטגיה של תנובה לפרוץ לחו"ל, אחרי שהניסיון לכבוש את ארה"ב עם הקוטג' "מונה" לא צלח. הפריצה חיונית להתפתחות החברה, שכמעט מיצתה בישראל את כושר ההתרחבות בתחום החלב. בתנובה מעדיפים שזו תיעשה על ידי ייצור בחו"ל, תוך שימוש בידע שצברה, ורכישת חברות זרות סינרגטיות. כיום מתמודדת תנובה על רכישת מפעל מי גבינה באוסטריה המייצר חלבוני חלב, שמציעה החברה לישראל במכרז ב־400 מיליון דולר. לתנובה מפעל דומה באלון תבור. אם תזכה, היא תצטרך שותפות עם הסינים ברכישה.

לאחרונה הם נכנסו יחד לשותפות בחממת פודטק בצפון, בה השותפים התחייבו להשקיע 100 מיליון שקל.

תנובה מתאוששת מ"מחאת הקוטג'" ומהירידה במכירות וברווחים. השנה צפוי גידול, ראשון מזה זמן, בזכות הוזלת החלב הגולמי, והתייקרות מוצרי החלב המפוקחים ב־3.4%.

קודם לכן ייקרה תנובה את מוצרי החלב הלא־מפוקחים ב־2.4% בממוצע, ורק מכך תיהנה תנובה – שהמחזור של חטיבת החלב שלה מגיע לכ־4.5 מיליארד שקל – מעוד 135 מיליון שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות