אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחסני חשמל רוצה נתח מהעסקים הקטנים צילום: בסט טרייד

בלעדי לכלכליסט

מחסני חשמל רוצה נתח מהעסקים הקטנים

הרשת שבבעלות אלקטרה צריכה תשתמש בכוח הקנייה שלה מהיבואנים כדי לנסות להפיץ מוצרי חשמל לחנויות קטנות ובינוניות. יבואן גדול: “לא אתן לזה יד”

23.07.2019, 08:40 | אורנה יפת

אלקטרה מוצרי צריכה מנסה לנצל את יתרון הגודל של רשת הקמעונאות שבבעלותה, מחסני חשמל, ולהפוך למפיצת מוצרי חשמל עבור חנויות חשמל קטנות ובינוניות, כך נודע ל"כלכליסט".

הסיבה לפעילות החדשה היא כי אלקטרה קיבלה את הזיכיון למוצרי קו לבן של המותג טושיבה מידי מידאה העולמית. בישראל משווקים כיום רק מסכים של טושיבה על ידי היבואנית ניופאן, שתמשיך לשווק אותם לצד אלקטרה, שתהיה אחראית לשיווק של מקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה, תנורים, מדיחי כלים ומוצרי חשמל קטנים. החדרת המותג תחל בחודש אוגוסט.

מחסני חשמל. הפעילות תחל עבור מוצרי הקו הלבן החדשים של טושיבה, צילום: בסט טרייד מחסני חשמל. הפעילות תחל עבור מוצרי הקו הלבן החדשים של טושיבה | צילום: בסט טרייד מחסני חשמל. הפעילות תחל עבור מוצרי הקו הלבן החדשים של טושיבה, צילום: בסט טרייד

כיום אלקטרה צריכה מייבאת ומפיצה רק מותגים שהיא מחזיקה בזיכיון להם, באמצעות מחלקת הסחר שלה. אלא שאלקטרה צריכה בראשותו של המנכ"ל החדש צביקה שווימר בחרה שלא לייבא את המותג טושיבה דרך מחלקת הסחר אלא באמצעות מחסני חשמל, זאת כיוון שמידאה דרשה ממנה להתחייב לכמות קניות מסוימת. אלקטרה תעמיס את פעילות ההפצה החדשה על הפלטפורמה הקיימת של מחסני חשמל, כאשר המטרה שלה היא להגדיל הכנסות מבלי להגדיל את עלויות התפעול. הפעילות החדשה, שתיקרא אלקטרה משווקים, תבוסס על המערך הלוגיסטי, הכספים ואנשי השיווק הקיימים במחסני חשמל, כאשר החברה גייסה רק שלושה אנשי מכירות חדשים לקידום הפעילות. "כל המהלך הזה של 'אלקטרה משווקים' קשור לטושיבה. בחרנו במחסני חשמל להפיץ את המותג החדש בגלל היתרון שיש לה לגודל", מסר שווימר. "לראשונה מחסני חשמל תמכור לקמעונאים אחרים את המותג טושיבה. יש לזה יתרון ענק כי מהיום הראשון של טושיבה בשוק הוא מקבל 30% מרצפת המכירה".

אלא שמחסני חשמל לא מתכוונת להסתפק רק בהפצה של המותג טושיבה. הרשת פנתה באחרונה ליבואני חשמל גדולים וקטנים והודיעה להם על תחילתה של פעילות ההפצה החדשה. למעשה, בחברה מנסים להעתיק את המהלכים שעושות רשתות המזון הגדולות שופרסל ורמי לוי, שמנצלות את כוח הקניה שלהן ומנסות כעת למכור מוצרי מזון ישירות למכולות קטנות תוך דילוג על מערך ההפצה של הספקיות עצמן. בחברה גם בוחנים להפיץ בעתיד את מותג הבית אלקטרה לקמעונאים חיצוניים, שכן כיום הוא נמכר רק ברשתות שבבעלותה, מחסני חשמל ושקם אלקטריק. בשלב זה הוחלט שלא להפיצו.

"כמו ששופרסל קונה ומוכר למכולות, גם מחסני חשמל יכולה לעשות את זה", אמר ל"כלכליסט" גורם בחברה. "יש יתרון לגודל. אותה משאית שמורידה כיום שלושה פריטים אצל קמעונאי מסוים יכולה להוריד גם 30 פריטים. זה מוצרים שאלקטרה מייבאת, אז למה לא להביא עוד פעילות שתגדיל לנו את המחזור בעוד 5%? אני מניח שלטרקלין חשמל לא נמכור, אבל לחנויות חשמל קטנות נמכור".

אלא שבניגוד לענף המזון, שם המרווחים גבוהים יחסית בקרב חלק מהספקים, ענף מוצרי החשמל רווי ביבוא מקביל ובתחרות גבוהה. באלקטרה טוענים כי ההפצה תהיה רק לחנויות שהספקיות הגדולות לא מגיעות אליהן בעצמן, וכי זה יכול להגדיל את המכירות של הספק ולייצר רווח גם לספק וגם למחסני חשמל. אלא שהיבואניות פחות נלהבות.

"מחסני חשמל היא שחקן משמעותי בשוק החשמל, אבל בסוף היא מתחרה בשוק הקמעונאות", אמר אחד היבואנים בשוק, "אז למה שהם ישתפו איתו פעולה? אני כיבואן לא אתן יד לזה שהם ימכרו לקמעונאים סחורה שלי. יש לי מותגים עם ביקוש קשיח, ואני יכול להוריד מחירים לקמעונאים וזה יעצור את הקנייה ממפיצים אחרים. אנחנו מגיעים לרוב הנקודות בשוק ולא רואים שום הגיון בזה".

תגיות