אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפל מקדמת את האפלקציות שלה באפסטור, על חשבון מתחרים

אפל מקדמת את האפלקציות שלה באפסטור, על חשבון מתחרים

החברה טוענת שאינה מנצלת את כוחה בפלטפורמת המובייל שלה כדי להחליש מתחרים - אך תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל מגלה אחרת; כ-60% מהחיפושים הכללים של מילה בחנות הציעה אפליקציית אפל ולא של מפתח אחר, במיוחד כשמדובר באפליקציות עם מנויים בתשלום

24.07.2019, 16:08 | רפאל קאהאן

מחקר של הוול סטריט ג'ורנל מגלה שאפל נוהגת להציג ולקדם את מותגי האפליקציות שלה בכל חיפוש באפסטור, באופן שמשפיע על התחרות ההוגנת עם המפתחים שעובדים איתה.

קראו עוד בכלכליסט

לפי דיווח מאמש (ג') שמתבסס על נתונים של חברת המחקר App Annie, כ-60% מהחיפושים העלו תוצאות של אפל במקום הראשון בחיפוש של מילה כללית. בכ-95% מהמקרים, כל חיפוש אחרי אפליקציה שמכניסה כסף על בסיס מנוי מתחדש או מכירות הניב אפליקציית אפל מתחרה.

אמנם אפל אינה חייבת דבר לאף אחד, אך קהל המפתחים מהווה בסיס חשוב לאקוסיסטם של האייפון והאייפד. כשאפליקציות של אפל מגיעות במקומות הראשונים על חשבון אפליקציות של מפתחים חיצוניים רוב הזמן, קל לתהות לגבי אובייקטיביות החברה. ההתבססות על חיפוש כללי עוזרת לאפל לחשוף משתמשים רבים ליישומים שלה; משתמש שרוצה נגן מדיה או כלי ניווט ולא חושב על שם מדויק פשוט יכתוב "מוזיקה" או "מפות" וייתקל כך ביישומי אפל.

חנות האפליקציות של אפל חנות האפליקציות של אפל חנות האפליקציות של אפל

חנות האפליקציות של החברה אחראית להכנסות שנתיות בהיקף של כ-50 מיליארד דולר. אפל, שהמודל העסקי שלה עובר לאיטו לשירותים ואפליקציות, מן הסתם לא תוותר על אוצר כזה בקלות. בתגובה לפרסום, דחתה אפל מכל וכל את הדברים והאשימה את אלגוריתם ההמלצות של החנות. לטענתה, הוא עובד באופן שונה עבור כל משתמש ולוקח בחשבון את היסטוריית החיפושים, ההורדות והאפליקציות שהיו חביבות עליו בעבר.

בנוסף טענה החברה שלא הצליחה לשחזר את הניסוי של הג'ורנל. לפי אפל, משתמשים נוהגים לחפש אפליקציות שכבר מותקנות אצלם בחנות, במקום לתור אחריהן במסכי הבית של iOS. ואולם, הטענה הזו משונה בהתחשב בכך שלמערכת ההפעלה יש שדה חיפוש פנימי.

אתה לא מופיע בחיפוש? אתה לא קיים

המיקום של אפליקציה בתוצאות החיפוש משפיעה ישירות על הצלחתה המסחרית; כ-65% מההורדות של אפליקציה מתחילות בחיפוש בחנות המקוונת. המפתחים טוענים שהדברים השתנו לטובת אפל: למשל, חברת Audiobooks.com, שמשווקת ספרים להאזנה, היתה מספר 1 באפסטור בשנתיים האחרונות. זאת עד שאפל השיקה גרסה של Apple Books שהדיחה את אודיובוקס מעמדת ההובלה. "זה קרה בין לילה", אמר מנהל השירות לג'ורנל. השינוי בתוצאות החיפוש גרם ישירות לירידה של כ-25% בהיקף ההורדות היומיות של האפליקציה.

חידושים בחנות האפליקציות של אפל, שהוצגו באירוע המפתחים השנתי שלה, צילום: רויטרס חידושים בחנות האפליקציות של אפל, שהוצגו באירוע המפתחים השנתי שלה | צילום: רויטרס חידושים בחנות האפליקציות של אפל, שהוצגו באירוע המפתחים השנתי שלה, צילום: רויטרס

האפליקציה הזו היתה בעלת דירוג של 4.8 כוכבים ויותר מ-35 אלף ביקורות חיוביות. על פי הנהלים של אפל עצמה מוזר מאוד שאפליקציה חדשה, ללא ציון או סקירות משתמשים הצליחה להדיח אותה מהמקום הראשון בתוצאות החיפוש. גם אפליקציית Otter.ai שמספקת שירות תזכורות קוליות וטייפ מנהלים טוענת שהדירוג שלה השתנה מהרגע שאפל השיקה תכונה דומה לשלה.

הנתונים מראים שהדירוגים של אפליקציות מובילות בתחומן אינם ערובה למקום ראשון בתוצאות החיפוש. כך למשל חיפוש של מילות המפתח: "וידאו", "TV" או "סרטים" הביאו לאפל TV או לאפליקציית אייטיונס. גם מתחרים עם דירוג גבוה ושם מפורסם לא עקפו את מוצרי אפל - ביניהם למשל פריים וידאו של אמזון שהופיעה בקצה העשיריה הראשונה בבדיקת הג'ורנל. המצב של נטפליקס גרוע יותר וזו לפעמים לא הופיעה שם כלל, ודירוגה הממוצע עומד על 22 - מספר נמוך באופן מטריד לאפליקציית הסטרימינג הכי פופולרית בעולם.

חיפוש של מילות המפתח: "ניווט", "מפות" או "כיוונים", הניב את אפליקציית המפות של אפל במקום הראשון, את "מצא את האייפון שלי" במקום ה-2 ואת אפליקציית הניווט בתוך מבנים במקום ה-3. גוגל Maps ו-Waze הופיעו רק במקום ה-4 וה-5 בהתאמה. עם זאת אפל דחתה את הטענות והתעקשה שהתוצאות נובעות מכללים שלדבריה כבר לא נאכפים "מזה כשנה".

אמנם לא תמיד האפליקציות של אפל מופיעות במקומות הראשונים, אך בדרך כלל מדובר בקטגוריות בהן לאפליקציות של אפל אין שום יכולת להתחרות. כך למשל חיפוש של "טבלאות", העלה את אפליקציית גוגל Sheets ראשונה בעוד המתחרה מבית אפל מופיעה רק במקום ה-8. אפליקציית תזכורות שמותקנת מראש על האייפונים לא עלתה כלל בתוצאות חיפוש של "רשימת מטלות".

גוגל דרייב, בתוכה אפליקציית Sheets, צילום: google drive גוגל דרייב, בתוכה אפליקציית Sheets | צילום: google drive גוגל דרייב, בתוכה אפליקציית Sheets, צילום: google drive

אבל לפעמים קורים דברים מוזרים. כך למשל אפליקציית הפודקאסטים של אפל, לה היו דירוגים איומים של 1.7 כוכבים בממוצע, פתאום זכתה למחיקה של כל הדירוגים. גם אפל בוקס שבעברה היו לה דירוגים גרועים מאוד של כ-2.7 כוכבים "זכתה" למחיקה של עברה, כך על פי מעקב של חברת Sensor Tower, המתמחה באנליטיקה של אפליקציות.

בסופו של דבר אפל הודתה שהחיפושים נבנו כך שיניבו תוצאות על פי שמה המדויק של האפליקציה. אבל גם כאן התברר שזה לא תמיד נכון ושחיפוש עם שמה של אפליקציה הניב בתוצאות את האפליקציה של אפל במקום ה-1.

מה יגידו הרגולטורים?

אפל עשויה להיתקל בקושי מסוים לשכנע שהיא לא מתעדפת את מוצריה כנגד אלו של המתחרים. לחברה יש כיום כ-900 מיליון משתמשי אייפון ברחבי העולם וכ-100 מיליון מהם בארה"ב. עם זאת בניגוד למשתמשי אנדרואיד - היא מאלצת את כולם להוריד אפליקציות דרך החנות שלה. הוסיפו לכך את עמלת 30% שהיא גובה על כל הורדה ושמניבים לה הכנסות של כ-14 מיליארד דולר בשנה שעברה כמו גם מיליארד דולר נוספים מפרסום והרי לכם סיבות רבות להתנהלות שלה בחנות.

למרות שאפל יכולה לעשות מה שהיא רוצה בנכסיה, יש מעליה חוק ולא מן הנמנע שהפרקטיקה הזו תוכל לסבך אותה בתלונות בתחום התחרות ההוגנת. "ככל שאתה גדול ובלתי ניתן לעקיפה, כך שיווק עצמי בפלטפורמה שלך עשוי להיתפס כמנוגד לחוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב", הסביר לבלומברג דיוויד יופי, פרופסור למנהל עסקים בהארוורד.

הדברים מגיעים במקביל לסדרה של חקירות הגבלים עסקיים שהרגולטורים השונים בארה"ב, אירופה ומדינות נוספות החלו ליזום. עד כה בחלק מהמקרים ענקיות הטכנולוגיה ספגו קנסות גדולים כמו במקרה של גוגל או פייסבוק. אמזון, מיקרוסופט, אפל עשויות להיות הבאות בתור.

אפל כבר מעורבת במספר תביעות בנושא: בית המשפט העליון בארה"ב דחה במאי ניסיון שלה למנוע תביעה צרכנים שמעוניינים לרכוש אפליקציה לאייפון מחויבים לבצע את העסקה דרכה. זאת ועוד, שני מפתחי אפליקציות תובעים את החברה בבית משפט פדרלי בטענה שהאפסטור מהווה מונופול הפצה. באירופה ספוטיפיי תובעת את אפל על שהיא מקשה עליה לשווק עצמה באפסטור.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות