אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי ניסה להפחית את מחיר הטיסות לאומן ולמה זה לא קורה צילום: עמית מגל

מי ניסה להפחית את מחיר הטיסות לאומן ולמה זה לא קורה

רשות שדות התעופה ניסתה, עיריות חולון וראשון לציון הגישו בג"ץ, מנהל שדה התעופה רמון נרתם להציע פתרון - אך מי שמסכלים את האפשרות להפחית את עלות הטיסות לאומן הם סוכני הנסיעות החרדים

29.07.2019, 06:50 | תומר הדר

לפני כשבוע פרסם משרד התחבורה הודעה רשמית חריגה, לפיה רשות התעופה האזרחית פנתה אל מקבילתה באוקראינה בבקשה לקבל אישור זמני להגדלת מכסת הטיסות לאוקראינה בימי הילולת נחמן מאומן שתתקיים בראשית אוקטובר.

קראו עוד בכלכליסט

המטרה, ציין משרד התחבורה בהודעתו, היא הפחתת עלויות כרטיסי הטיסה ל-20 אלף אברכים הגודשים את הטיסות. באופן תמוה, רת"א לא הזדרזה לנסות לסייע באירועים המצריכים טיסות של פלח השוק החילוני, כמו משחקי כדורגל או טיסות ליוון במהלך חופשת הקיץ.

חסידי ברסלב בנמל התעופה בן גוריון לקראת טיסה לאומן, צילום: צביקה טישלר חסידי ברסלב בנמל התעופה בן גוריון לקראת טיסה לאומן | צילום: צביקה טישלר חסידי ברסלב בנמל התעופה בן גוריון לקראת טיסה לאומן, צילום: צביקה טישלר

למרות בקשתה של רת"א, נראה שעלויות הטיסה לא יופחתו, וזאת ממספר סיבות שהעיקרית שבהן היא דווקא סוכני הנסיעות החרדים עצמם, שאינם מעוניינים בכך. כלפי חוץ סוכני הנסיעות החרדים עושים מאמצים כבירים להפחית את עלויות הטיסה. אך בפועל, בעקבות מכתב שהגיע לידי "כלכליסט" ובו מנהל שדה התעופה רמון חנן מוסקוביץ' נרתם להציע פתרון, ומשיחות שניהל "כלכליסט" עם מקורבים למגזר, עולה שהסוכנים דווקא מסכלים את הניסיונות.

העיריות נגד מטרדי הרעש

אחד המשתנים שמשפיעים על עלויות הכרטיס הוא מספר הטיסות היוצאות לאומן. לפי מנהל רת"א יואל פלדשו, שדה התעופה האוקראיני קייב עמוס ואין באפשרותם למצוא חלונות זמן לנחיתות נוספות – משמע לא ניתן יהיה להוציא טיסות נוספות מישראל ובכך להגדיל את ההיצע.

בעיה משמעותית אחרת היא סירובן של עיריות חולון וראשון לציון לאפשר ל"רכבת אווירית" של מטוסים לטוס מעל שטחן בלילה. מאז שנת 2015 רשות התעופה מאפשרת להפר באופן חד פעמי את עוצר הטיסות הלילי הנהוג בישראל על מנת לאפשר לחסידים להמריא ברגע האחרון.

עיריות ראשון לציון וחולון עתרו לבג"ץ כנגד המראות אברכים בערב ראש השנה בשעות הלילה, באופן שמייצר מטרדי רעש - דיון שטרם הוכרע. עורכי דינן של העיריות, עו"ד נרי ירקוני, עו"ד חן אמידור ועו"ד דניאל תמיר, מציגים בעתירתם שורת ניסיונות לכאורה מצד רשות שדות התעופה להשיג אישור זה באמצעות גימוד ממדי התופעה: דיווח על מספר קטן של טיסות מכפי שיוצאות בפועל.

עורכי הדין של העיריות הציעו פתרון: ניתוב תנועת האברכים והמאמינים אל שדה התעופה רמון, שהוקם בהשקעה של קרוב לשני מיליארד שקלים ונמצא כעת בתקופה שקטה במיוחד. התיירים עבורם נבנה השדה יגיעו רק בחודשי החורף, ועימם הטיסות הפנים ארציות. עורכי הדין של העיריות לא היו היחידים שחשבו על פתרון זה ומתברר שרשות שדות התעופה ניסתה לשווק את שדה התעופה רמון לקהל החרדי, ללא הצלחה. מתוכנו של דיוור לסוכני נסיעות חרדיים שהגיע לידי "כלכליסט" עולה הצעה מפורשת: "מובילים את המהפך להוזלת הטיסות - אומן ראש השנה, טיסות מוזלות לאומן דרך נמל רמון".

גם מכתבו מהשבוע שעבר של חנן מוסקוביץ', מנהל שדה התעופה רמון, מדגיש: "שדה התעופה רמון מתאים לפעילות הטיסה לאומן וביכולתנו לתת מענה הולם". עוד מונה מוסקוביץ' את יתרונות שדה התעופה הדרומי: שעות פעילות גמישות, חניה חינם, חנויות וצוות מיומן.

חרדים בנמל התעופה בן גוריון לקראת טיסה לאומן, צילום: עמית מגל חרדים בנמל התעופה בן גוריון לקראת טיסה לאומן | צילום: עמית מגל חרדים בנמל התעופה בן גוריון לקראת טיסה לאומן, צילום: עמית מגל

"טיסות מועדות לפורענות"

אלא שגורם בכיר בתחום התעופה מודה: "הטיסות לאומן הן טיסות בעייתיות בהרבה מאוד מובנים, הן לא עובדות כמו טיסות רגילות ואין סיבה שהמאמינים יטוסות דרך שדה רמון. סוכני נסיעות גדולים של המגזר החרדי קונים מראש טיסות שלמות במטוסים חכורים בתנאים שאפילו נוסעי לאו קוסט לא היו מוכנים להשלים איתם, במטרה אחת: להוביל את המאמינים לאומן, ויהי מה. אלה טיסות שמחירן נמוך מאד מלכתחילה, עם צוותים מצומצמים, ומבחינת עלויות הטיסה, לחברות התעופה המדוברות לא משתלם לרדת דרומה".

הגורם מוסיף: "הטיסות לאומן ידועות כטיסות מועדות לפורענות. בלי להטיל דופי בציבור שלם, לעיתים קיימים מקרים של שיכורים, של אלימות, של גניבות. ישנם מאמינים אדוקים אך ישנם גם כאלה שנוסעים לאומן במסגרת טיול פורקן שכולל הרבה דברים שיפה להם השתיקה. עם כל הכבוד לצוות המיומן בשדה התעופה רמון, ברשות שדות התעופה יודעים היטב שהשדה לא ערוך לקבל 20 אלף נוסעים שעלולים להתפרע ולגרום נזק, בפרק זמן קצר כל כך של יומיים".

גורם אחר אומר: "חברות התעופה יכולות בהחלט לטוס לרמון במקום לנתב"ג, אלא שמתח הרווחים בטיסות אלה כל כך נמוך, עד שסוכני הנסיעות החרדים עצמם לא ירצו לצמצם את רווחיהם ויסרבו לניסיונות".

ממשרד התחבורה נמסר: "רשות התעופה האזרחית מאשרת נחיתות בישראל בהתאם לבקשות של חברות התעופה. במידה שתתקבל בקשה לנחות בשדה התעופה רמון משרדנו יפעל לאישור הבקשה".

מרשות שדות התעופה נמסר: "נמל התעופה הבינלאומי רמון פתוח לכולם".

תגיות