אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמזון עוד רגע בישראל; כיצד תוכל להועיל לעסקים קטנים? צילום: Mike Segar

דו"ח טכנולוגי

אמזון עוד רגע בישראל; כיצד תוכל להועיל לעסקים קטנים?

ענקית הקמעונאות תרמה לצמיחה מפתיעה בקרב ספקי שירות עצמאיים, בעודה מכה את הקניונים והרשתות; טוויטר מצנזרת חשבון קונספירטיבי ששיתף טראמפ, אך לא נוגעת בזה של הנשיא; הקונגרס האמריקאי מחדש מאמצי חקיקה לקידום רכב אוטונומי; ומתחרותיה של פייסבוק משיקות נגדה קמפיינים חדשים

31.07.2019, 14:04 | עומר כביר
הכניסה הצפויה של אמזון לישראל (בין אם בגדול ובין אם בקטן), מעוררת לא מעט חששות במגזר הקמעונאי: רשתות גדולות מודאגות מנגיסה בנתח השוק שלהן, בקניונים חוששים מנטישה המונית של לקוחות, ובעיקר פגיעה בפעילות של עסקים קטנים - חנויות עצמאית שגם ככה נאחזות בשיניים ועתה יצטרכו להתמודד עם שחקנית גדולה נוספת שתכרסם בהם עם מחירים נמוכים ושירות ברמה בינלאומית.

בראיון השבוע ל-CNBC שיקף סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב (והתאום הסודי של ג'ון אוליבר), סטיב מנוצ'ין, את החשש הזה. "אמזון הרסה את התעשייה הקמעונאית בכל ארה"ב, אין ספק שהם הגבילו את התחרות", הוא אמר. יש אזורים שבהם אמזון ממש פגעה בעסקים קטנים. לאנשים היו את החששות האלו לגבי וולמארט. אבל וולמארט פיתחה עסק שעסקים קטנים יכולים להמשיך ולהתחרות בו".

סטיבן מנוצ סטיבן מנוצ'ין | צילום: רויטרס סטיבן מנוצ

התפיסה הזו לא יוצאת דופן, כאשר כראייה מביאים תומכים לא פעם את תמונת המצב ברחובות הראשיים בעיירות קטנות בארה"ב, שהפכו לשממה עירונית נטולת המסחר שאפיין אותם בעבר, ואת התרוקנות הקניונים. המרוויחים היחידים, כך נראה לפעמים, הם עסקים שמוכרים שירותים או חוויות כמו מסעדות, בתי קפה, מספרות, מכוני כושר ומכוני יופי.

וזה נכון, ההצלחה של אמזון באה במידה רבה על חשבון פעילות קמעונאית מסורתית. אבל מאמר שפרסם השבוע ג'ין מארקס, יועץ פיננסי לעסקים קטנים, בגארדיאן הבריטי מעלה טענה הפוכה: אמזון לא חיסלה עסקים קטנים, היא אפילו לא הפכה את הקיום שלהם לקשה יותר. ההפך הוא הנכון.

לדברי מארקס, אמזון יצרה הזדמנויות עסקיות, בין אם כעיסוק מרכזי ובין אם כצדדי, בין אם כקמעונאי ובין אם כנותן שירותים כמו עיצוב ופיתוח תוכן, ליותר מ-1.9 מיליון עסקים קטנים ויזמים בכל העולם, שבתורם יצרו גם 1.6 מיליון משרות. כיום, יותר ממחצית מהפריטים שנמכרים באמזון נמכרים על ידי עסקים קטנים או בינוניים, כשבמעגל השני מספקת אמזון פרנסה לאינספור יועצים, חברות טכנולוגיה, חברות לוגיסיטיקה, בעלי מחסנים ואחרים. באמזון פריים דיי האחרון, עסקים קטנים ובינוניים מכרו מוצרים בשווי של יותר מ-2 מיליארד דולר, גידול של 33% לעומת שנה שעברה.

מחסן של אמזון, צילום: Krisztian Bocsi מחסן של אמזון | צילום: Krisztian Bocsi מחסן של אמזון, צילום: Krisztian Bocsi

"אמזון היא השותף הראשון שמספק לעסקים קטנים דרך לגיטימת להתחרות בקמעונאים גדולים", אמר לגרדיאן ג'רי קוזאק, הבעלים של חברת האפנה Ann Arbor T-Shirt Company. "לכן הם מפחדים וצועקים שאמזון תהרוג את המסחר הקמעונאי. אמזון משנה את עולם הקמעונאות בכך שהיא מציעה יותר מוצרים מיותר סוחרים, בנוחות גדולה יותר. ואנשים מצביעים עם הארנקים שלהם".

קריסטין ראיי, שמשווקת באמזון את מותג המזוודות שלה Inspire Travel, הוסיפה: "אמזון יצרה דמוקרטיזציה של המסחר ושטחה את שדה המשחק כך שמותגים עצמאיים ועסקים קטנים יכולים להיכנס לשוק ולשגשג. באמת שלא הייתי יכולה להיות עסק בלי אמזון".

לא הכל מצוין באמזון, כמובן. עסקים קטנים נדרשים לעמוד בדרישות גבוהות בכל הנוגע לזמן אספקה, שירות לקוחות והחזרת מוצרים. הם גם תלויים במידה רבה באמזון שיכולה בקלות לחסום אותם ולשתק את הפעילות שלהם. אבל הנקודה החשובה היא שטענה חד משמעית שלפיה אמזון פוגעת במסחר הקמעונאי, או שהיא מכת מוות לעסקים קטנים אינה מדויקת ולא מציגה את התמונה המלאה.

משאית של אמזון פריים, צילום: youtube משאית של אמזון פריים | צילום: youtube משאית של אמזון פריים, צילום: youtube

אמזון משנה את עולם הקמעונאות, ללא ספק (והיא גם לא לבד בתחום: חברות כמו איביי ושופיפיי תורמת את חלקן במידה לא מבוטלת). היא מעבירה הרבה מסחר מהרחוב הראשי ומהקניון אל הרשת. לא כולם ידעו להתמודד עם השינוי הזה, ויהיו לא מעט עסקים גדולים וקטנים שיפגעו מכך, ייאלצו להצטמצם או להיסגר. אבל היא גם מייצרת הזדמנויות לעסקים קטנים להגיע לקהלים גדולים יותר, וליזמים להקים פעילות עסקית בעלות התחלתית נמוכה יותר.

אם אמזון תיכנס לכאן בגדול, השוק הקמעונאי בישראל יכול להיראות שונה מאוד, עם פחות לקוחות בקניונים (שיצטרכו לייצר חוויות חדשות כדי למשוך אותם), ויותר חבילות שמגיעות לבית. אין כאן משהו שביסודו פוגע בעסקים קטנים, אלא דווקא אתגר מעניין שאלו שיפצחו אותו יוכלו לעשות קופה יפה.

קצרצרים

1. הנשיא טראמפ ריטווט ציוץ מחשבון קונספירציות ידוע בטוויטר. הציוץ עצמו היה יחסית סביר (יחסית לטראמפ, זאת אומרת, בלי קללות או גזענות בוטה מדי. כן, הרף נמוך בימינו), וטען שהדמוקרטים מתערבים באופן לא הוגן בבחירות (השלכה מישהו?). אבל החשבון עצמו כולל כמה תיאוריות מופרעות. למשל, שדמוקרטים רוצחים ילדים בשביל בלוטת האצטרובל שלהם, או שביל והילארי קלינטון עינו והקריבו ילדים. טוויטר הגיבה הפעם במהירות וחסמה את החשבון. של הקונספירציות, כן? זה של טראמפ עדיין קיים.

2. הקונגרס האמריקאי מחייה את המאמצים הגוועים לחקיקה רחבת היקף שנועדה להאיץ את הפיתוח והשימוש במכוניות אוטונומיות. זאת, אחרי שבדצמבר נטשו המחוקקים את המאמצים בתחום שתי ועדות מרכזיות, בבית הנבחרים ובסנאט, הזמינו יצרניות רכב וגורמים אחרים בעלי עניין לשלוח את תגובותיהם והצעותיהם להצעת חוק בנושא. הפיתוח של מכוניות עצמוניות מתקדם לאט מהצפוי, אבל השלב שבו יצרניות יבקשו להתחיל לפרוס ציים לשימוש מסחרי ברחובות ערים לא מאוד רחוק, וחקיקה שתסדיר את כל העסק הזה היא תנאי הכרחי.

3. כשהשיקה אפל את המק פרו החדש ביוני לוותה להכרזה בשורה לא נעימה: בניגוד לדור הקודם, המחשב החדש לא יורכב בארה"ב אלא כנראה בסין. גם אפל, מסתבר לא מתה על המצב (או, לפחות, זכתה קצת לבאקלש לא סימפטי). "אנחנו רוצים להמשיך לייצר את המק פרו בארה"ב", אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"ח הרבעוני של החברה אתמול. "אנחנו עובדים ומשקיעים בפיתוח היכולת כי אנחנו רוצים להמשיך לעשות את זה כאן".

4. סנאפ וטוויטר פתחו בקמפיינים נפרדים אך בעלי תמה משותפת נגד הנמסיס פייסבוק, כשבמרכזם המסר: אתה לא העצמי האמיתי שלך כשאתה משתמש בפייסבוק או באינסטגרם. את הקמפיין של סנאפ'צט מוביל האשתג #RealFriends (חברים אמיתיים), וטוויטר נקטה בגישה ישירה יותר עם פרסומים ברחובות ניו יורק וסן פרנסיסקו שכוללים ציוצים בהם משווים משתמשים את הזהות שלהם בטוויטר לזהות הפחות אמיתית בפייסבוק. תגובת עורך הערוץ: "לא, את".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה