אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי מפחד מרכישת דירה באינטרנט?

מי מפחד מרכישת דירה באינטרנט?

המהפכה הדיגיטלית שינתה כליל את תנאי היסוד כמעט בכל תחום עסקי, לרבות תחום הפיננסים והביטוח, ולכן היה זה בלתי נמנע שתהליך דומה יסחוף בסופו של דבר גם את תחום הנדל"ן

02.08.2019, 08:42 | פלג דודוביץ

מהפכת המסחר המקוון פתחה זה מכבר את שוק המוצרים והשירותים לתחרות גלובלית, והביאה במהרה למצב שבו אחוז ניכר מן הרכישות מתבצעות באינטרנט, ללא מגע פיזי בין לקוח למוכר או למוצר עצמו. אך בעוד שרכישת טלוויזיה או הזמנת חופשה באינטרנט הפכו לדבר שבשגרה, בתחום הנדל"ן רבים עדיין אינם מורגלים בביצוע עסקאות מקוונות – לא בארץ ולא מעבר לים.

המכשול הפסיכולוגי ברור: עסקת נדל"ן היא עסקה גדולה ומורכבת יותר מעסקאות צרכניות אחרות, ולכן עלינו להיעזר באיש מקצוע מסורתי. וחוץ מזה, מי ידאג לניהול העסקה? מה אם יתעוררו בעיות? מי ישכיר ויתחזק את הנכס? ובכן, הזירה הווירטואלית מנטרלת את התלות בסוכן המסורתי ומהווה מעצם טיבה מוקד של תחרות בריאה. למעשה, היא מציעה יתרונות רבים למי שמחפש עסקה מושכלת שאינה מושפעת מלחצים חיצוניים, ופותרת את כל יתר האתגרים שכרוכים בניהול העסקה והנכס בקלות, באמצעות אספקה של שירותי ניהול מלאים.

אכן, לאחרונה נראים ניצנים של מהפכה בתחום, כאשר יותר ויותר רוכשים ומשקיעים ברחבי העולם נעזרים בפלטפורמות דיגיטליות ייעודיות. פלטפורמות אלו יוצרות תחרות אמיתית בין שווקי הנדל"ן בעולם, מציעות שירותי ניהול מ-א ועד ת' ומנגישות למשקיע כמויות אדירות של מידע לגבי הנכסים השונים, לגבי שווקי הנדל"ן והכלכלות במדינות היעד ולגבי היזמים המבצעים של הפרויקטים; ובעיקר, הפלטפורמות מאפשרות למשקיע את המרחב לבצע את כל הבדיקות בעצמו, ולקבל את ההחלטה ללא מגבלות זמן ומבלי שמופעלים עליו במסגרת התהליך לחצים "לסגור את העסקה".

 , צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק  , צילום: שאטרסטוק

ומה לגבי הגנה על כספי המשקיע? נכון להיום הכספים מוגנים ברוב העסקאות מיד ראשונה באמצעות מנגנונים מקובלים אשר מעוגנים בחקיקה במדינות היעד, בדומה להגנות חוק המכר הישראלי, לרבות חשבונות ליווי בנקאי, ערבות בנקאית וכיוצא באלה. כך שמבחינה זו אין כל הבדל ממשי בין רכישה במדינת המוצא לבין רכישה במדינת היעד. בימים אלה עובדות החברות בתחום גם על מנגנוני ביטוח ופתרונות שונים אחרים.

למעשה, החשש מפני רכישת נכס באמצעות פלטפורמה דיגיטלית הוא בעיקר פסיכולוגי: רבים מאיתנו לא מהססים, למשל, לרכוש מניות בסכומים גבוהים באמצעות פלטפורמות דיגיטליות על בסיס מידע שרכשנו ברשת, ואף לתת הלוואות מבוזרות לאנשים שאיננו מכירים. מדוע אם כך להירתע מביצוע השקעות נדל"ן בסדר גודל דומה באמצעות פלטפורמות דומות?

כבר בשנת 2012, העתידן ריי קורצווייל, שמשמש היום כמנהל ההנדסה העולמי של חברת גוגל, אבחן כי "לכל ילד באפריקה שמצויד בטלפון חכם יש היום גישה טובה יותר למידע מאשר הייתה לנשיא ארה"ב לפני 15 שנים". האבחנה תקפה ביתר שאת בתחום הנדל"ן: כל אדם בעל

מיומנות טכנולוגית בסיסית וידע אלמנטרי בחיפוש ברשת, יכול להגיע היום בקלות למידע שבעבר היה זמין רק לאנשי מקצוע. ניתן אף לקבוע בביטחון כי המידע שזמין היום ברשת מקיף בהרבה מהמידע שהיה זמין לאנשי נדל"ן מקצועיים בטרם מהפכת האינטרנט.

המהפכה הדיגיטלית שינתה כליל את תנאי היסוד כמעט בכל תחום עסקי, לרבות תחום הפיננסים (Fintech) והביטוח (Insurtech), ולכן היה זה בלתי נמנע שתהליך דומה יסחוף בסופו של דבר גם את תחום הנדל"ן. ואכן, אחד מענפי הטכנולוגיה הצומחים ביותר בשנים האחרונות הוא תחום ה-Proptech שעניינו בטכנולוגיות נדל"ן, ובמסגרתו מתפתחות כאמור גם פלטפורמות להשקעות מעבר לים. אז האם סוכני המכירות של חברות לשיווק נכסים בחו"ל צפויים להיעלם מהנוף, כפי שקרה לבעלי מקצוע רבים כגון סוכני נסיעות ומפעילי תחנות המוניות? בטווח הארוך התשובה ככל הנראה חיובית, אולם כמו במקרים קודמים מדובר בתהליך הדרגתי. משקיעים שהקדימו לזהות את היתרונות בהשקעה מקוונת נהנים כבר היום מהפלוסים של רכישת נדל"ן באמצעות האינטרנט.

הכותב הוא מנכ"ל פלטפורמת הסטארטאפ Investmart להשקעות בשוק הנדל"ן הגלובלי

תגיות