אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אוטונומי ומחליט לבד על שיגור טילים: הרכב הקרבי החדש של צה"ל צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

אוטונומי ומחליט לבד על שיגור טילים: הרכב הקרבי החדש של צה"ל

משרד הביטחון חשף את ההצעות של אלביט, רפאל והתעשייה אווירית לרכב הלחימה העתידי של צה"ל, הכרמל, שאמור להיכנס לשירות סביב 2025; מאמץ לשלב מדינות זרות בפרויקט, כדי להוזיל עלויות

04.08.2019, 17:00 | אודי עציון

משרד הביטחון מנסה לשלב בפרויקט הרכב הקרבי העתידי של צה"ל, הכרמל, את צבאות ארה"ב והודו, במטרה לחלוק עלויות ייצור ופיתוח של הכלי, ולאפשר לצה"ל לרכוש את רכיביו בדולרים, מייצור אמריקאי. גנרל בראיין קאמינס ממשרד הגנה האמריקאי נכח הבוקר (א') בחשיפת אבי הטיפוס של הכלי בפני פורום מטכ"ל ומפקדי אוגדות, ומחר יגיעו לאתר ההדגמה עם נציגים מתעשיות ביטחוניות בארה"ב.

הכלי החדש שנחשף בנוכחות כתב "כלכליסט", מתבסס על לקחי מלחמת לבנון השנייה ומבצע צוק איתן. מדובר בכלי שבו יהיו רק שני אנשי צוות, לעומת ארבעה בטנק המרכבה, כדי להקטינו ולהתאים אותו ללוחמה אורבנית. בניגוד לצורה שבה הופעלו עד היום כלים כאלה, אנשי צוות יפעלו מתוך הכלי ("במדפים סגורים") בלי לבצע תצפית מבחוץ, תוך הסתמכות על חיישנים ומסכות שיציגו להם את תמונת הקרב. איש צוות שלישי יוכל להפעיל כלים רובוטיים, למשימות מסוכנות יותר.

רכב הכרמל של רפאל, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון רכב הכרמל של רפאל | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון רכב הכרמל של רפאל, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

 רכב הכרמל של רפאל מבפנים, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון רכב הכרמל של רפאל מבפנים | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון  רכב הכרמל של רפאל מבפנים, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

הכלי יצויד בתותח, בטילים, במרגמה, ויציע לראשונה יכולות נהיגה אוטונומיות. אנשי הצוות יוכלו לסמן יעד התקדמות על גבי מסך מגע, והכלי יבחר נתיב ויתקדם אליו עצמאית, בזמן שאנשי הצוות עוסקים בירי לעבר המטרות. בינה מלאכותית מסייעת לכלי, המשתמש במצלמות, מכ"ם, חיישני לייזר וחיישנים אקוסטיים, כדי לזהות איומים, ולכוון לעברם במהירות את מערכות הנשק. במקרה של זיהוי ירי לעבר הכלי תופעל אוטומטית מערכת ההגנה העצמית, מעיל רוח של רפאל או חץ דורבן של אלביט, והכלי יירה אוטומטית לעבר מקור הירי כדי לחסל את היורה. זה יהיה מקרה ראשון של ירי אוטומטי שיוכל להתבצע ללא אישור גורם אנושי.

הכלי העתידי יהיה גם היברידי

משרד הביטחון בחר ברפאל, אלביט והתעשייה האווירית להדגים את קונפט התפעול שהן מציעות לכלי ואת המערכות הזמינות עבורו, ואלה הותקנו על גבי נגמ"שי M113 ברדלס מיושן, המשמשים כמדגימי טכנולוגיות, בניסויים שנערכו בשבועות האחרונים בידי מנהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת). הכלי המבצעי יזכה לפלטפורמה חדשה.

פרויקט הכרמל של תע"א, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון פרויקט הכרמל של תע"א | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון פרויקט הכרמל של תע"א, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

 הכרמל של תע"א מבפנים, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון הכרמל של תע"א מבפנים | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון  הכרמל של תע"א מבפנים, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

הכלי העתידי יהיה גם היברידי, ויצויד במקביל במנועי דיזל וחשמל. הנעה חשמלית תאפשר נסיעה שקטה יותר למרחקים קצרים, אך חיונית בעיקר כמקור כוח לנשק חדש שעשוי להשתלב בפרויקט: לייזר בעוצמה גבוהה. "אנחנו משקיעים בשנים האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה, בפיתוח לייזר רב עוצמה למגוון שימושים, והוא עשוי להשתלב בכרמל", אמר תא"ל יניב רותם, ראש מו"פ במפא"ת.

אבי הטיפוס שהציגו התעשיות שונים מעט באופי ההפעלה שלהם. אלביט ציידה את שני אנשי הצוות בקסדות המצוידות במסכים המציגים להם מטרות ואיומים, ומאפשרות הכוונת כלי נשק לעברן. טכנולוגיה דומה לקסדת הטייסים של החברה, המשמשת את טייסי האף-35. הקסדה, שקיבלה את הכינוי הצהל"י ספיר, תשולב בגרסה המחדש של טנק המרכבה סימן 4 "ברק", שייצורה יתחיל ב-2022. אלביט מציעה לצייד את הכלי ברחפן תקיפה, שיכול גם לסייע באיסוף מודיעין עבור הצוות, וגם לתקוף מערכות סביבו.

רפאל ציידה את הכלי שלה ב"קוקפיט שקוף"

רפאל ציידה את הכלי שלה ב"קוקפיט שקוף", מסך מגע ענק שנמצא מול שני אנשי הצוות, היושבים זה לצד זה, מול צילום 360 מעלות של סביבת הכלי, ללא קסדות, לטובת שמירת קשר העין ביניהם ועבודת הצוות. רפאל מציעה לצייד א הכלי בטילי ספייק ("גיל") מתוצרתה. רפאל, כמו התעשייה האווירית, ציידה את הכלי שלה בג'ויסטיקים המוכרים ממשחקי מחשב ומטוסי קרב לשליטה בכלי ולירי, בזמן שאלביט העדיפה הגה אמיתי. הג'ויסטיק של רפאל מזהה את רמת הלחץ והעייפות של הלוחמים, כדי שמערכת ניהול הלחימה תיקח על עצמה משימות נוספות אם תזהה אצלם עומס יתר.

רכב כרמל של אלביט, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון רכב כרמל של אלביט | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון רכב כרמל של אלביט, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
רכב הכרמל אלביט, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון רכב הכרמל אלביט | צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון רכב הכרמל אלביט, צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

הבינה המלאכותית בכלי של התעשייה האווירית היא פיתוח של אלה שמותקנות במערכות אוטונומיות שכבר נמכרו לצה"ל, כמו גרסה לא מאוישת של דחפור הדי-9. מערכת הלחימה מסננת את המידע מהחיישנים עבור אנשי הצוות, ומחליטה מה רלוונטי עבורם בכל שלב, כפי שעושים מטוסי הקרב החמקנים, האף-35 והאף-22. הכלי של התע"א משתמש במכ"ם של אלתא, ובחיישני לייזר אזרחיים במקור, כדי להוזיל את עלותם.

תא"ל רותם, ראש מו"פ, העריך כי כרמל יכנס לשירות בין 2024 ל-2026, אם כי לא ברור עדיין אם צה"ל, שמרכז את השקעותיו בחיל האוויר ובאגף המודיעין, יימצא את התקציב עבורו. כך או כך, טכנולוגיות שמשולבות בכרמל, יגיעו למרכבה, ולנגמשי הנמר והאיתן.

בניסויים באבי הטיפוס שולבו 8 לוחמי שיריון שהשתחררו לאחרונה, ביניהם שתיים מהלוחמות שהוכשרו לשמש כלוחמות שריון, מסלול שנעצר בינתיים. "הלוחמים והלוחמות השתלטו על הפעלת אבי הטיפוס תוך שבוע, יכולת הקליטה שלהם והדיוק בהפעלת המערכות הטכנולוגיות בין מקור לקנאה לשריונרים ותיקים כמוני", אמר קצין שריון ראשי, תא"ל גיא חסון. "אנחנו ממשיכים בדיונים עם גורמי צה"ל לגבי שירות נשים כלוחמות במתארים מסוימים כמו הגנת גבולות. הכרמל בנוי טוב יותר מכלים אחרים ללוחמות, ובכלל לדור הצעיר יותר. בהדגמות חשבתי על הבן שלי בן ה-15 שמשחק בפורטנייט עם חבריו שיושבים בבתים שלהם, אצלנו ביישוב ובמדינה אחרת. הכרמל הוא דור חדש של כלי לחימה, לדור חדש של לוחמים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות