אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצעת חוק: תאונת בנייה קטלנית תוכל להוביל לסגירת כל האתרים של הקבלן צילום: 3dman_eu

הצעת חוק: תאונת בנייה קטלנית תוכל להוביל לסגירת כל האתרים של הקבלן

לפי ההצעה המקודמת ע"י משרד השיכון, יוקפא רישיונו של הקבלן עד שיוכיח כי הוא פועל באופן בטיחותי; לפי ההערכות, הסיכויים לאשר אותה בהמשך אינם גבוהים - גם בשל התנגדות משרד האוצר; הקבלנים: "לא נבחנה הפגיעה ההיקפית בענף, בציבור ובכלכלה הישראלית"

04.08.2019, 16:10 | דותן לוי

הצעת חוק שיזמה שרת הבינוי והשיכון ח"כ יפעת שאשא ביטון ומקבלת חיזוק חיובי מצד משרד המשפטים, מעוררת סערה בקרב הקבלנים. לפי ההצעה, אשר השרה צפויה לקדם כאשר הכנסת תחזור לפעילות מלאה, יתווסף סעיף לחוק רישום הקבלנים, שיאפשר לסגור את כל אתרי הבנייה של קבלן - לאחר תאונה קטלנית שבה נהרג אדם באחד מאתריו.

קראו עוד בכלכליסט

תגובת משרד המשפטים לחוק הייתה כי "משרד המשפטים מברך על המהלך החשוב של הצלת חיי אדם. בימים אלו אנו משלימים את בחינת נושא קידום הצעת החוק בתקופת הבחירות, ואת ליבון העניינים מקצועיים הנוגעים להצעה מול משרד הבינוי והשיכון". יחד עם זאת, ההערכה היא כי החוק יתקל בהתנגדות כבדה של הקבלנים והערכה היא שגם משרד האוצר לא יתמוך בו בשל הנזק הכלכלי העצום שיש ביכולתו לגרום.

פועלי בניין , צילום: Dreamstime פועלי בניין | צילום: Dreamstime פועלי בניין , צילום: Dreamstime

מדובר בשינוי משמעותי לעומת המצב הקיים, שבו לאחר תאונה נסגר רק האתר שבו אירעה התאונה ויתר האתרים של הקבלן ממשיכים לעבוד כרגיל. כיום, התיקון לחוק מאפשר למפקח מטעם משרד העבודה להוציא צו סגירה זמני לאתר בנייה שבו עובד נהרג או נפצע קשה מתאונת עבודה למשך 48 שעות, אשר ניתן להאריך בשלושה ימים נוספים. לקבלן יש האפשרות להשמיע את טענותיו לביטול הצו בהזדמנות הראשונה, ובמידה שיוכיח כי עמד בכל הוראות הבטיחות הנדרשות – הצו יבוטל.

עבור חברות בעלות היקפי בנייה גדולים מדובר בתרחיש אימים, היות וסגירה של כלל האתרים של החברה באופן מידי, תוביל להפסד של מיליונים. מדובר בחברות שלעתים רבות עובדות עבור נתח רווחים נמוך, של אחוזים בודדים, כך שיישומה של החלטה כזו עשוי לגרום לחברות שבהן יתרחשו מספר תאונות במהלך השנה להפסד כספי משמעותי.

כאמור, הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק רישום הקבלנים ולמסד מנגנון מחייב בין משרד העבודה לבין משרד הבינוי והשיכון, שבמסגרתו מינהל הבטיחות במשרד העבודה יעביר לרשם הקבלנים במשרד השיכון חוות דעת מקצועית, ומידע בנוגע לקבלנים שהפרו את כללי הבטיחות בעבודה באתרי בנייה באופן שיש בו לסכן חיי אדם.

כמו כן, מוצע לקבוע מנגנון של התליית רישיונו של קבלן במקרה של תאונת עבודה באתר בנייה הנמצא באחריותו של הקבלן, שגרמה למוות - לתקופה של 30 יום. זאת, עד שיוכיח באופן מניח את הדעת מול ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, כי הקבלן ממלא אחר כל כללי הבטיחות באתרי הבנייה הנמצאים באחריותו. 

החוק מבקש להרחיב את סמכותו הנוכחית של רשם הקבלנים, ומבקש להוסיף סעיף שבמקרי תאונה קטלנית, יוכל להורות על להפסקה מיידית של כל עבודותיו של הקבלן, באמצעות התליית רישומו של הקבלן בפנקס הקבלנים, ועד שיוכיח להנחת דעתו של ראש מינהל הבטיחות כי הוא מסוגל לבצע עבודות באופן שיבטיח את שלום הציבור.

בהתאחדות בוני הארץ זעמו על הצעת החוק שלטענתם גורם לעוול לקבלנים בהשוואה לענפים אחרים שגם בהם מתרחשות תאונות רבות. כך למשל לטענתם בחמש השנים האחרונות נהרגו 46 עובדים בתעשייה - כמעט עשרה בשנה, אך לא ידוע על מפעלים שנסגרו או רשיונות ייצור שנשללו.

בדו"ח משרד העבודה והביטוח הלאומי שסוקר את השנים 2013 - 2017 מפורטות כל התאונות. בחלק ניכר מתאונות ענף הבנייה שיש בהן הרוגים, תיאור הפעולה שננקטה הינו: "במקום הוטל צו הפסקת עבודה". לעומת זאת, כאשר מדובר בתאונה בתחום התעשייה תיאור הפעולה הינו: "מפקח עבודה ביקר במקום ופתח בבירור על הנסיבות שהובילו לתאונה".

כן הם טוענים, כי בשנת 2018 מד"א דיווח על 37 טביעות בבריכות ציבוריות אך גם במקרים חמורים של רשלנות בבתי מלון הם לא הובילו לסגירתו המוחלטת. כמו כן לטענתם בשנים 2003 – 2018 היו 391 הרוגים ו- 4155 פצועים קשה בתאונות דרכים בהן החקירה העלתה שהכביש ו/או השוליים היו משובשים. הכבישים נפתחים מחדש טרם תיקון הליקויים.

ראול סרוגו נשיא ההתאחדות הוסיף: "תחשבו מה יקרה אם מי שבנה חמישה בניינים במוקמות שונים יאלץ להפסיק את הבנייה, ויפגע ברוכשי דירות באתרים האחרים שלו. חשבו על מי שהוא קבלן הבונה כעת בניין שבו נהרג עובד ובמקביל יאלץ להפסיק בנייה של מוסד ציבורי. איש מהעומדים מאחורי ההצעה הזו לא בחן את הפגיעה ההיקפית בענף, בציבור ובכלכלה הישראלית וחשוב מכל - את העובדה שעומדים להעניש כאן ציבור ענק שיתכן בהחלט כי יתגלה לאחר החקירה שנפגע לחינם".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
הצעת חוק לא פופוליסטית בכלל
חברות קבלן גדולות עושות מה שהן רוצות, כמו לחסום כבישים עם משאיות, להציב אותן בצידי הדרך באופן לא בטיחותי וזאת בכדי לחסוך כסף על סידור וחניה מתאימים, דבר שלא נראה באתרי בניה בארצות הברית לדוגמה, שם יש סידור מיוחד בכביש לתעבורה של האתר. וזו רק דוגמה אחת מיני רבות. בנוסף יש אפליה בין אזרח שהיה מקבל קנס ואף שלילת רישיון במידה והיה עושה זאת בעקביות, לבין קבלן. באתרי בניה בצבא יש ממוני בטיחות שאחראים על בטיחות העובדים, והם דואגים באופן אישי ומבקרים בכל אתרי הבניה בכדי לראות שלא מתבצעת הפרה של כללי בטיחות, כמו אי חבישת קסדה וכו, ועד כמה שזכור לי - לא מתעסקים איתם. הבעיה היא שממוני בטיחות עולים כסף, אכיפה עולה כסף ולתחזק ציוד בטיחות חדיש ותקין גם עולה כסף. ואנחנו קמצנים, אז בואו נאשים את הפועלים, וניתן למנופים ליפול על עוברי אורח. ולמי מהאנשים פה שלא מבין את האחריות של הקבלן, ושחושב שהאשמה פה על העובדים, כנראה לא היה לכם עסק מעולם. ואתם לא מבינים איזה אחריות יש על בעלים של עסק קטן או בינוני במדינת ישראל, גם אם עובד או לקוח פישל, אתם חשופים לנזקים והאחריות מוטלת עליכם. לא כך עבור קבלן.
סלמה  |  07.08.19
12.
הקבלנים משקיעים סכומי עצק בבטיחות!
אבל אם פועל אחד חא מסתכל איפה הוא דורך, איפה הוא עומד, מאבד ריכוז בגלל אייפון ואז נופל/נדרס או כל אסון אחר לקבלן אין מה לעשות. לעובדים בשטח חייבת להיות משמעת ואחריות - זה הבסיס. וזה חא קורה במיוחד עם בני דודינו ששמים פס על הכל ולא משנה כמה תזהיר אותם. בנוסף, לקבלן אסור לקנוס עובד שעבר עבירות בטיחות והוא לא ממושמע בצורה ניכרת - למה לא?!!
יודע  |  05.08.19
לכל התגובות