אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אימון מתקדם: הצלחה של ילדים בספורט עוברת דרך הנאה צילום: שאטרסטוק

אימון מתקדם: הצלחה של ילדים בספורט עוברת דרך הנאה

ילדים רבים אינם בנויים, פיזית ומנטלית, לפעילות ספורטיבית מונוטונית וחזרתית; לכן, לשעות רבות של משחקים מגוונים ולחוויית אימון חיובית יש השפעה מכרעת על תחושת ההנאה שלהם מהפעילות

06.08.2019, 08:37 | אילן גולדמן

אם אתם רצים, חובבים או מקצוענים, בוודאי ראיתם גם ילדים רצים למרחקים ארוכים על המסלול. אלה פעמים רבות תולים את הנעליים ובוחרים ענף ספורט אחר - מהיר יותר, משחקי יותר וכיפי יותר, שכן ילדים רבים אינם בנויים, פיזית ומנטלית, לפעילות ספורטיבית מונוטונית וחזרתית.

על כן כשהורים מגיעים לצפות באימוני ריצה או טריאתלון שאותם אני מעביר לילדיהם, הם מופתעים מאוד מהתכנים שכוללים משחקים כמו "תופסת עכברים", "הקדרים באים" או אפילו משחקי כדורסל או כדורגל.

קראו עוד בכלכליסט

ילדים משחקים כדורסל, צילום: שאטרסטוק ילדים משחקים כדורסל | צילום: שאטרסטוק ילדים משחקים כדורסל, צילום: שאטרסטוק

|ספורט לא בהכרח חייב להיות קשור לניצחונות", טוען ד”ר קלסי לוגן, מנהל המחלקה לרפואת ספורט בבית החולים לילדים בסינסינטי, שלאחרונה פרסם דו”ח מקיף בנושא מטעם האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים. “העובדות מראות כי מה שהופך את הספורט למאוד כיפי עבור ילדים זה ההשתדלות העצמית, ההתקדמות שלהם והערכים הספורטיביים הנלווים”. לוגן מוסיף כי לחוויית אימון חיובית ובריאה שאותה הילדים סופגים ישירות מצוות האימון האחראי עליהם, יש השפעה מכרעת על תחושת ההנאה מהפעילות.

אינספור פעמים נתקלתי בהורים או מאמנים הסבורים כי ילדים הם בעצם מבוגרים קטנים. לתפיסתם, הספורטאים הצעירים צריכים לבצע פעילות מפרכת כמו אימוני הפוגות (אינטרוולים) ואימוני קצב (טמפו), עם התאמה מינורית לגילם. אולם מה שרבים אינם יודעים, או מעדיפים להתעלם ממנו, הוא העובדה שאימונים שכאלה, כאשר מיושמים בגיל שבו לספורטאי אין עדיין בשלות פיזית או מנטלית להתמודד עם גודל האתגר, עשויים במקרה הטוב להשניא עליו את הפעילות הספורטיבית, ובמקרה הרע יותר לגרום לילד להיפצע ולהשביתו מכל פעילות.

“במיוחד בגיל הילדות, חשוב לשמר ולהדגיש את מרכיב ה’כיף’”, אומר עומר רותם, ראש תחום הכשרת מאמני ומדריכי טריאתלון במכון וינגייט, ומדגיש את החשיבות שבגיוון בתנועה ובהנאה אצל ילדים: “בתקופת הילדות מומלץ שכל ילד יתאמן במגוון של פעילויות ספורט, בענפי ספורט שונים: משחקי כדור קבוצתיים, ענפי קרב (ג’ודו, סייף, קראטה וכו’), וענפים אישיים כמו אתלטיקה, שחייה והתעמלות ורק בסביבות הגילאים 13־15יתמקד באחד הענפיםהתמחות מוקדמת מדי ברוב המקרים אינה מובילה להצלחה בגיל בוגר”.

המודל שעליו מדבר רותם הוא המקובל כיום לפיתוח ספורטיבי לטווח הארוך אצל ילדים. אולם בישראל עובדת הגיוס של נערים ונערות בגיל 18 לצה”ל מכניסה את הספורטאים הצעירים, כבר מילדותם, לסיר לחץ שבו נדרש מהם להצטיין ולהתמחות מוקדם מהמקובל כיום בעולם. אחרת, יגיוסו כשאר בני גילם לצבא ולא יזכו למעמד של ספורטאי מצטיין.

הדרך להצלחה, כך קובע כמעט כל מחקר שנעשה בתחום, עוברת דרך הנאה: שעות רבות של משחקים ספורטיביים ומגוונים בילדות. כנראה שספורטאים צעירים אינם שונים משאר הילדים בני גילם. הם פשוט צריכים לכייף. הניצחונות כבר יגיעו בהמשך.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות