אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המותגים הוותיקים מאירופה נמחקו מגזרת המכוניות המשפחתיות צילום: אלירן אביטל, עמית שעל

המותגים הוותיקים מאירופה נמחקו מגזרת המכוניות המשפחתיות

פיאט, פורד, אופל וגם סובארו נעלמו כמעט כליל מגזרת המשפחתיות כי אינן מציעות דגמים היברידיים. נתוני מסירות הרכב לינואר־יולי מגלים שאת הטון מכתיבות חברות הליסינג שנוהרות להיברידיות בגלל המס המופחת

06.08.2019, 08:12 | תומר הדר

המותגים הוותיקים פיאט, פורד, אופל וגם סובארו נמחקו כמעט כליל מגזרת המכוניות המשפחתיות מכיוון שאינם מציעים דגמים היברידיים. כך עולה מנתוני מסירות הרכב לשבעת החודשים הראשונה של השנה.

הנתונים מצביעים על כך שאת הטון מכתיבות כעת חברות הליסינג שנוהרות למכוניות ההיברידיות בשל מסי הקנייה הנמוכים, זאת לפני שמכוניות אלה יתייקרו ב־1 בינואר בשל העלאת מס הקנייה עליהן מ־30% ל־45%. וכך, לראשונה, גם יבואניות הרכב מרגישות את נחת זרועם של מסי הרכב המכבידים בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

גיל אגמון בעל השליטה בדלק מוטורס ומיכאל לוי יו"ר סמל"ת יבואנית פיאט, צילום: אלירן אביטל, עמית שעל גיל אגמון בעל השליטה בדלק מוטורס ומיכאל לוי יו"ר סמל"ת יבואנית פיאט | צילום: אלירן אביטל, עמית שעל גיל אגמון בעל השליטה בדלק מוטורס ומיכאל לוי יו"ר סמל"ת יבואנית פיאט, צילום: אלירן אביטל, עמית שעל

הבהלה להיברידיות

הבהלה למכוניות ההיברידיות, רגע לפני שמחיריהן יתייקרו, מקבלת ביטוי בטבלת המסירות. בפסגת הטבלה נמצאות שלוש המובילות המסורתיות, שלכולן יש דגמים היברידיים בהיצע: יונדאי במקום הראשון עם 30.3 אלף מסירות בינואר־יולי, עלייה של 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקום השני טויוטה עם 24.9 אלף מסירות, זינוק של 29% לעומת התקופה המקבילה. ואילו במקום השלישי קיה עם 23 אלף מסירות, ירידה של 6%.

אבל עיקר הדרמה מתרחשת במורד הטבלה, שממחישה היטב מה קורה ליבואני רכב שנרדמו בשמירה ולא טרחו לעדכן את הדגמים הדרושים: מותגים שנחשבו בעבר למובילי שוק צנחו בעשרות אחוזים. פיאט האיטלקית, שהובילה את שוק הרכב הישראלי ב־1995, רשמה ירידה של 48% בהיקף המסירות – ומכרה מתחילת השנה 1,040 מכוניות חדשות בלבד, רובן (639) מסחריות. היצע דגמי פיאט נמוך במיוחד: פיאט 500 על שלל גרסאותיה ולצידה פיאט טיפו המשפחתית. בשני המקרים – מדובר במכוניות מיושנות למדי, מרחק אדיר מימי התהילה של פיאט בישראל, אז מכר המותג האיטלקי מכוניות משפחתיות, מיניוואן, מכונית עירונית קטנה ועוד. במקרה של פיאט, קשה לומר שהיצרן מציע דגמים עתידיים שיהיו רבי מכר בישראל.

בפולקסווגן רשמו ירידה חדה של 32% בהיקף המסירות לאחר שהמותג הגרמני הצליח למכור רק 2,578 מכוניות מתחילת השנה. בפולקסווגן גם מכירות של רכב מסחרי נספרות בטבלה, כך שבפועל היבואנית מסרה בישראל 565 טנדרים ו־419 מסחריות. מסירות רכבי הכביש שטח היו נמוכות במיוחד: 40 יחידות בלבד, למרות שמדובר בפלח שוק מצליח במיוחד בישראל. היקף המכירות של מכוניות נוסעים: 1,554 יחידות בלבד, ירידה של 25% לעומת אשתקד.

קשה שלא לשים לב לעובדה שיבואנית פולקסווגן מבצעת בשנים האחרונות צמצום הדרגתי של היצע הדגמים, בין אם בגלל חוסר היצע מצד היצרן ובין אם בגלל מה שנראה כבעיית תמחור. בפועל, מי שכנס לסוכנות פולקסווגן כדי לרכוש מכונית נוסעים יגלה ארבעה דגמים בלבד. UP הקטנה והפאסאט כבר אינן מוצעות לציבור.

אופל הגרמנית רושמת גם היא צניחה חדה של 54% במכירות, אך במקרה זה מדובר במותג שהחליף ידיים השנה, על כל הבעיות הנובעות מכך, כלומר העברה של סוכנויות המכירה, בניית מוניטין חדש וגם הקפאה של מכירות מצד היבואן הקודם. במקרה של אופל מדובר במותג שדווקא יש לו מה להציע לשוק הרכב הישראלי בעתיד, זאת לנוכח העובדה ש־PSA, החברה האם של אופל, רואה ביצרנית הגרמנית "ראש חץ חשמלי" ותייצר בעתיד הלא רחוק גרסאות חשמליות של דגמים של אופל, כדוגמת הקורסה. 

פיאט טיפו. היצע דגמים קטן, צילום: ענר גרין פיאט טיפו. היצע דגמים קטן | צילום: ענר גרין פיאט טיפו. היצע דגמים קטן, צילום: ענר גרין

יצרני רכב אחרים לא יכולים לתרץ את הצניחה הקשה במסירות בהחלפת בעלות: בפורד נרשמה ירידה של 34% בהיקף המכירות – נתון שאינו מפתיע לנוכח העובדה שפורד חדלה לחלוטין מלמכור מכוניות פרטיות בישראל: פוקוס כבר אינה קיימת גם לא באתר היבואן. שיווקה של פיאסטה הופסק, וכך גם שיווק המונדאו. לעת עתה בפורד ישראל מתמקדים במכירה של רכבי כביש שטח וטנדרים.

עוד עולה מהנתונים כי ניסאן סובלת מצניחה של 25% במסירות מכוניות פרטיות. לעומת זאת, מסירות רכבי כביש שטח של ניסאן כמעט ולא נפגעו. מכוניות פרטיות נמסרות בדרך כלל לציי הרכב – ואלה מעדיפים השנה להצטייד במכוניות היברידיות, שלניסאן אין.

גם מאזדה נפגעה

מאזדה, מובילת שוק בשנות התשעים, רשמה ירידה של 14% במסירות. גם כאן מדובר בפגיעה המורגשת בעיקר במכוניות הנוסעים הפרטיות – ולא ברכבי הכביש שטח. במאזדה מדובר בשילוב של התיישנות של מאזדה 3 המשפחתית (דגם חדש יוצג בישראל בחודש הבא) אך גם במקרה זה, היעדר מכונית היברידית, גם בדור הבא של מאזדה 3, פוגע במכירות. בסובארו – מובילת השוק המסורתית במהלך שנות השמונים – נרשמה ירידה חזקה של 22% המורגשת גם היא בעיקר במכוניות הפרטיות: סובארו מסרה השנה רק 199 מכוניות נוסעים, ירידה של 81% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

יבואני הרכב ממתינים כעת לראות כיצד שוק הרכב הישראלי יסתגל לעליית מס הקנייה על ההיברידיות בינואר. היבואנים ייערכו מראש ויבצעו בנובמבר־דצמבר שחרורים של רכבים ממכס לפני כניסת המס החדש לתוקף. המשמעות תהיה שליבואנים יהיו מכוניות היברידיות עד החודשים מרץ־אפריל 2020, מה שמחסל את התחרות עם המכוניות הרגילות.

מצבם של היבואנים לא עומד להשתפר. בספטמבר ובאוקטובר צפויים ציי הרכב הגדולים להצטייד ברכבים חדשים לקראת השנה החדשה, ובשל המתווה החדש מ־1 בינואר עיקר משאבי ציי הרכב הגדולים (חברות הליסינג) יופנו לרכישה של היברידיות לפני ההתייקרות, מה שמותיר את כל מי שאינו מייבא מכוניות היברידיות בבעיה. במקביל, אם ייחתם הסכם סחר חופשי בין ישראל לקוריאה בקרוב, השליטה הקוריאנית בשוק הרכב בארץ תתחזק ותהפוך את יבואני המכוניות המיוצרות שם למלכי השוק הבלתי מעורערים.

תגיות