אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי הפקעת הרישיון הימי, ועדת הריכוזיות תתיר לדלק לחפש נפט ביבשה צילום: צילום מסך לע"מ

אחרי הפקעת הרישיון הימי, ועדת הריכוזיות תתיר לדלק לחפש נפט ביבשה

מדובר בשני רישיונות יבשתיים שכמות הנפט בהם צפויה להיות מוגבלת - "אופק חדש" בשפלה ו"יהל חדש" באזור מפרץ חיפה; ועדת הריכוזיות הסבירה, בין היתר, את מתן האישור בכך שריכוזיות דלק תצטמצם בשל מכירת החזקותיה בהפניקס ובקידוחי תמר ודלית

06.08.2019, 18:02 | ליאור גוטמן

ועדת הריכוזיות הודיעה היום (ג') שתתיר לקבוצת דלק להיכנס לשני רישיונות יבשתיים חדשים עם פוטנציאל למציאת מאגרי נפט. המלצת הוועדה היא שמשרד האנרגיה יאשר לדלק קידוחים, שהיא זרוע חיפושי הגז והנפט של הקבוצה, "לרכוש מידי SOA שבשליטת איש העסקים סעיד סרסור, יחידות השתתפות בהיקף של 25% מהזכות בשני רישיונות יבשתיים לחיפוש נפט: "אופק חדש" – באזור השפלה ו"יהל חדש" – באזור מפרץ חיפה". בראש ועדת הריכוזיות עומדת עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, וחברים בה פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, ושי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר.

קראו עוד בכלכליסט

הכוונה של דלק להיכנס לשני הרישיונות נחשפה במרץ האחרון ב"כלכליסט" בצד כמה תמיהות שליוו את העסקה. הרישיונות האמורים הם כאלה שלא הופק מהם נפט, ולמעשה עד שלא יירשמו שם קידוחים, לא ניתן יהיה לדעת מה הפוטנציאל האמיתי שם, אם בכלל. בשונה משוק הגז הטבעי, סקטור הפקת הנפט הישראלי מצוצמם הן בהיקפים שלו והן בפעילות: מדי שנה מגיעים לשני בתי הזיקוק בין 90 ל-100 מיליון חביות נפט, אולם קידוח הנפט היחיד שבלט בשנים האחרונות הוא זה של גבעות עולם שבאזור ראש העין, וגם שם התפוקה הסתכמה בכמה מיליוני חביות בודדים לאורך השנים.

יצחק תשובה, דלק, צילום: קבוצת דלק יצחק תשובה, דלק | צילום: קבוצת דלק יצחק תשובה, דלק, צילום: קבוצת דלק

גם בוועדת הריכוזיות מודעים לכך, ומחדדים ש"כמות הנפט שצפויה להימצא במאגרים היא מוגבלת; כמו כן לדלק יהיו רק החזקות מיעוט בתאגיד שיחזיק ברישיונות. בשל כל אלה ההקצאה אינה צפויה להעניק לקבוצת דלק כוח מיקוח משמעותי".

עלות מול תועלת

אז מדוע ניתן אישור להגדיל את אחיזתה של דלק בעולם האנרגיה, שבועיים בלבד אחרי שאותה ועדת ריכוזיות סילקה את דלק מרישיון "רועי", שהוא רישיון ימי עם פוטנציאל להפקת גז? בוועדה מצאו הסבר מקורי משהו, לפיו "תוצאת האיזון בין החשש מגידול מזערי בריכוזיות הכלל-משקית לעומת הפסד התועלות שייגרם למשק ממניעת כניסתה של דלק לפעילות בתחום חיפושי הנפט הובילה את ועדת הריכוזיות למסקנה כי יש לאפשר את ההקצאה. לנגד עיני הוועדה עמדה גם העובדה שריכוזיות הקבוצה צפויה להצטמצם בשל מכירת החזקותיה בחברת הביטוח הפניקס לפני סוף השנה ובשל מכירת זכויותיה בחזקות תמר ודלית (לפי מתווה הגז) לפני סוף 2021".

כך או כך, עבור דלק מדובר במצב של WIN WIN: היקף ההשקעה הנדרש בקידוח יבשתי מצומצם הוא קטן ביותר, והוא לא אמור להעיק עליה פיננסית. במידה שיימצא שם נפט, דלק תוכל למכור אותו לאחד משני בתי הזיקוק הקיימים (בזן או פז). במידה שלא יימצא שם דבר ההפסד הכספי יהיה צנוע יחסית להשקעות מיליארדי השקלים שנרשמו בפיתוח מאגרי תמר ולווייתן.

וועדת הריכוזיות? זו הפגינה גמישות רגולטורית יוצאת דופן כאשר ביד אחד היא אישרה לדלק לרכוש את צנרת הגז המצרית של EMG, ביד השנייה סילקה אותה מרישיון גז ימי ("רועי") ובתווך אישרה לה להיכנס לקידוחי נפט יבשתיים, וכל זאת בפרק זמן של חודש ימים.

תגיות