אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תפסיקו להגיד 'סליחה' בעבודה - כך כדאי להתנצל צילום: שאטרסטוק

תפסיקו להגיד 'סליחה' בעבודה - כך כדאי להתנצל

שימוש רב מדי במילה "סליחה" עושה יותר נזק מתועלת, הוא גורם לאחרים לאבד את האמון ביכולת שלכם להצליח בעבודתכם

11.08.2019, 13:18 | שירות כלכליסט

כולנו מאבדים לפעמים את הביטחון העצמי שלנו, בעיקר בנסיבות הקשורות לעבודה. לדוגמה אם אנחנו מרגישים שלא עשינו עבודה מספיק טובה או שאנחנו לא בטוחים כיצד להתקדם בפרויקט. לרוב, במאמץ לרכך את המכה או לספק תירוץ הולם לביצועים הפחות מוצלחים אנחנו מעדיפים להשתמש במילה אחת, שלמעשה עושה יותר נזק מתועלת: "סליחה".

קראו עוד בכלכליסט

הבעיה היא שאמנם רצוי להתנצל כאשר יש סיבה לעשות זאת, אך אם תזרקו לאוויר את המילה הזו בלי לחשוב, בסופו של דבר אחרים יאבדו את האמון ביכולות שלכם לעשות את העבודה כמו שצריך.

גם אם טעיתם, אל תשתמשו במילה סליחה. יש דרכים אחרות להתנצל, צילום: שאטרסטוק גם אם טעיתם, אל תשתמשו במילה סליחה. יש דרכים אחרות להתנצל | צילום: שאטרסטוק גם אם טעיתם, אל תשתמשו במילה סליחה. יש דרכים אחרות להתנצל, צילום: שאטרסטוק

ללא קשר למיקום שלכם בהיררכיה המשרדית, עליכם לשמש כ'מעודדים האישיים' של עצמכם, ואם אתם תמיד מורידים את הראש בהכנעה, לא תזכו לקידום ולשבחים שמגיעים לכם.

באתר הקריירה theladders פרסמו 5 ביטויים שיאפשרו לכם להתנצל בלי לומר סליחה:

תודה על הסבלנות: לורן מקגודווין, מייסדת ומנכ"לית חברת הייעוץ Career Contessa טוענת כי רבים מאיתנו, גברים ונשים כאחד, משתמשים במילה "סליחה" באופן לא מודע כתחליף לבקשה. "אנחנו לא באמת מצטערים, אבל זה מעין גשר לבקשה שאנחנו עומדים לבקש. אולם, כשמתחילים את הבקשה במילה סליחה, נוצר הרושם שאינכם בטוחים בבקשה וזה לא מעורר ביטחון רב באדם אליו פונים ולכן הוא לא בהכרח יענה במהירות או ברצינות", הסבירה. כך לדוגמה, אם איחרתם לישיבה או לא עניתם בזמן למייל מסיבות אישיות. אין סיבה שתתנצלו, אלא תכירו בכך שהצד השני נאלץ להמתין לכם, ולכן תתחילו את המשפט ב"תודה על הסבלנות..." והמשיכו בפגישה.

האם תוכל להבהיר למה אתה מתכוון: קייט שקודר, קואצ'רית עסקית ליזמיות טוענת שנשים נוטות להתנצל כשהן נתקלות בסיטואציה לא נוחה, גם אם אינה קשורה ישירות לביצועים או לפעולות שלהן, והן לוקחות על עצמן את האשמה באופן מיידי. זה קורה במגוון של סיטואציות, גם כשהן רק לא בטוחות לגבי הפרטים של פרויקט מסוים או לגבי ההנחיות של הבוס. אבל מדוע שתתנצלו על כך שאתם רוצים לעשות עבודה טובה יותר? עדיף להפגין ביטחון בבקשה לקבלת מידע נוסף. "אם אתם לא מבינים משימה, הנחיות או אפילו את דבריו של חבר לעבודה, פשוט בקשו לקבל עוד הבהרות. הבריחה הטבעית לסליחה מצביעה על כך שאי ההבנה היא כשל באינטליגנציה האישית שלכם, כשבדרך כלל אין לזה שום קשר לאינטליגנציה", היא מסבירה. "זו חוויה מעצימה בהרבה פשוט לבקש עוד מידע כך שתוכלו לתרום בצורה טובה ביותר לדיון".

טעיתי, אבל זו לא הייתה הכוונה שלי: סבינה גיל, סמנכ"לית התפעול של Nature’s Green CBD מעודדת את הצוות שלה להשתמש בביטויים חלופיים ל"סליחה" כדי להודות באשמה. לדבריה, כשמפשלים צריך לעשות מזה עניין גדול ולבטא את הטעויות בצורה מוגזמת, וכך אתם משיגים לעצמכם יתרון בהשפעה על התוצאה הסופית. "גיליתי שבפעמים המעטות שאני בעמדה שבה אני טועה, אם אני מנפחת את הסיטואציה מעבר למה שהצד השני התכוון, זה כמעט אוטומטית מנטרל את הפצצה", היא טוענת. דרך לעשות זאת היא להודות בטעות, להסביר את הכוונה האמיתית ולספק פתרון חלופי לשלבים הבאים.

בקשו משאבים נוספים: יכול להיות שלקחתם על עצמכם יותר מדי, או שלאחר שנכנסתם לעובי הקורה הבנתם שאתם לא יכולים להמשיך לבד בפרויקט המסובך. בכל מקרה, שקודר אומרת שאין בעיה להודות בכך ולבקש עזרה. "לעיתים קרובות אם אנחנו מרגישים שאיננו מצליחים להשלים לבד פרויקט, האינטסטינקט הוא ישר להתנצל ולהפוך את זה לכישלון אישי", היא אומרת. "אבל מנהיגים אמיתיים לא חשים צורך להתנצל על החולשות שלהם, אלא הם מחפשים פתרון יצירתי שיאפשר להשיג את המשאבים הנחוצים להשלמת המשימה וחשים בנוח לבקש עזרה".

"בואו נמצא לזה פתרון ביחד": לא משנה כמה אתם מוכשרים בעבודה שלכם או כמה אתם אוהבים את מה שאתם עושים, אי אפשר להתחמק לגמרי מעימותים במקום העבודה. למעשה, האופן בו תתמודדו בסיטואציות מסוג זה משקף את כישורי המנהיגות שלכם והגמישות. אי אפשר לצפות שכולם תמיד יחשבו אותו דבר על הכל. קסנדרה רוזן, נשיאת FK Interactive טוענת כי זה לא מהלך חכם להתנצל על נקודת המבט שלכם, שכן בצורה כזו לעולם לא יעריכו אותה. היא מציעה להוציא מהסיטואציה את הרגשות, ולאפשר לצד השני לשקול את הדעה שלכם מבלי להרגיש שהם טועים באופן אישי. "בואו נמצא לזה פתרון ביחד", הוא משפט שעוזר לגבש את הצוות והביטחון, ובכך מוריד מהמתיחות ומאפשר דיון פתוח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות