אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה מעוניינת להצמיד סוללות למתקנים סולאריים במטרה להפיק חשמל גם בלילה צילום: חגי דקל

המדינה מעוניינת להצמיד סוללות למתקנים סולאריים במטרה להפיק חשמל גם בלילה

רשות החשמל רוצה לאגור חשמל המופק מהשמש, ותקיים שימוע לקראת הקמת מערכות סולאריות הכוללות אפשרות ייצור ואגירה גם לאחר שהשמש שקעה, או בימים בהם לא ניתן לייצר חשמל בהספק מלא

12.08.2019, 18:53 | ליאור גוטמן

רשות החשמל, הרגולטור שפועל מול יצרני החשמל השונים, מפרסמת היום (ב') שימוע לקראת הקמת מערכות סולאריות הכוללות אגירה ברשת. מדובר במערכות לייצור חשמל מהשמש, עם אפשרות לייצר חשמל גם כשהשמש שקעה או לא מאפשרת ייצור חשמל בהספק מלא (כמו בחורף). האגירה המדוברת כוללת הצמדה של סוללות ליתיום-יון לכל מתקן, כאשר היקף האגירה המבוקש תלוי בגודל השדה הסולארי אותו הוא משרת.

קראו עוד בכלכליסט

פאנלים סולריים, צילום: שאטרסטוק פאנלים סולריים | צילום: שאטרסטוק פאנלים סולריים, צילום: שאטרסטוק

נכון להיום, לא קיימים שדות סולאריים פעילים שכוללים אגירה, וזאת משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שעד היום לא היה כיסוי תעריפי להשקעה, והשנייה היא שסוללות ליתיום-יון עדיין מאוד יקרות, למרות ירידת המחירים שנרשמה בשנים האחרונות.

ברשות החשמל מאמינים כעת שהשוק בשל לשילוב אגירה ברשת, ולכן, ובהתחשב בעלויות, מגבילים אותה לרמה של 4 שעות עבודה ביום. היקף שימוש שכזה יכול לתת "דחיפה" לייצור חשמל בשעות השיא בקיץ או בחורף, בהתאם לדרישות מנהל המערכת הארצי ובמחיר שהוא יקבע. יתרונות נוספים הגלומים במהלך הם חיסכון בהקמת רשת הולכה שתהפוך להיות יותר מקומית ופחות ארצית, כמו גם ביזור משק החשמל כך שנתח משמעותי מהייצור לא יישען על תחנות כוח גדולות. על כל אלה יש להוסיף את הצמצום בזיהום האוויר שמקורו בייצור חשמל.

בחברות הפועלות בתחום ההקמה וההפעלה של שדות סולאריים מעריכים שהרשות תצטרך לספק כיסוי תעריפי של 20 עד 40 אגורות לקילוואט/שעה, זאת בתוספת על תעריף הייצור שמשולם היום או תעריף זמינות עליו יחליטו בעתיד. ככל שהמחיר המשולב של ייצור החשמל והאגירה יהיה נמוך יותר, או לכל הפחות שווה לתעריף ייצור החשמל ה"קונבנציונלי", אזי כלל המשק לא יתבקש לסבסד את המהלך.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
פנים נוסות: עצמאות בחרום, יעילות תעריף, רכב חשמלי
במקרה של הפסקת חשמל, בין אם בגלל תקלה, פגיעה במלחמה, פגעי טבענ או פגעי הועד, יכול לעבוד עצמאית. כאשר תעריף השיא הוא בלילה, יכול לאגור ביום ולמכור לחברת החשמל בלילה במחיר גבוה, כמו תעריף תעוז. עם רכב חשמלי מתאים, יש סוללה גדולה מאוד שכבר משולמת, ואם הממיר יודע לקבל ממנה ולייצר 230VAC זה הופך מאוד מעניין וכלכלי. רשות החשמל חייבת להוביל ולאפשר כל זאת, אולי בשיתוף משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה כי מינוף הדדינעם רכב חשמלי יהפוך גם אותו לכדאי יותר. כמובן, בהנחה שהממשלה רוצה את טובתנו.
צחי בירק  |  10.09.19
לכל התגובות