אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה הקפה של שטראוס הרבה יותר רווחי בארץ? צילום: ענבל מרמרי

למה הקפה של שטראוס הרבה יותר רווחי בארץ?

החברה דיווחה שרווחיות פעילות הקפה בארץ זינקה ל־17.1% בזכות הוזלת חומרי הגלם. מנגד, הרווחיות מפעילות זו בעולם דווקא ירדה בשל "תנאי תחרות מאתגרים". ברי המים והשקת מוצרים חדשים סייעו לקבוצה לצלוח את הקיפאון בשוק המזון

13.08.2019, 11:04 | אורי גלאור
קבוצת שטראוססיכמה אתמול רבעון שני, כשבין המספרים מסתתר נתון חריג במיוחד. הרווחיות של פעילות הקפה בישראל זינקה מ־11.6% ברבעון השני של השנה הקודמת ללא פחות מ־17.1% ברבעון השני של 2019.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בזינוק חד, בעיקר בהשוואה לפעילות הקפה העולמית של שטראוס, שכן רווחיות הפעילות הבינלאומית של שטראוס קפה דווקא ירדה, מ־10.9% ל־9.5%.

הקפה בישראל משתלם לשטראוס הקפה בישראל משתלם לשטראוס הקפה בישראל משתלם לשטראוס

בדו"חותיה ציינה שטראוס כי רווחיות קפה ישראל עלתה "בעיקר מהעלייה במכירות, משינוי בתמהיל המכירות ומשחיקת עלויות חומרי הגלם". ומה בעולם? את הירידה ברווחיות בעולם מסבירה שטראוס כך: "ירידה במחיר המכירה בשיעור גדול מעבר לירידה בעלות מחירי הקפה", "קיטון במכירות", "תנאי תחרות מאתגרים" ו"התחזקות השקל".

במילים אחרות, שטראוס מודה כי בעוד מחיר הקפה הגולמי ירד בכל העולם, בישראל מחיר המוצר לא ירד. לשם השוואה, בברזיל, שוק מרכזי עבור שטראוס, מחיר הקפה לצרכן דווקא ירד, ואף בשיעור ניכר יותר מירידת מחיר חומר הגלם. בשטראוס אומדים את השפעת השינויים בשערי החליפין בכ־5 מיליון שקל, כך שבנטרול השפעתה הרווחיות התפעולית של פעילות הקפה הבינלאומית היתה עומדת על 10.1%.

הכנסות כלל פעילות הקפה של שטראוס ירדו ברבעון בכ־6.6%, בעיקר מתיסוף השקל. הרווח התפעולי של קפה ישראל זינק ב־54%, ואילו הרווח התפעולי של הקפה הבינלאומי ירד ב־20%.

שטראוס מים ושטראוס ישראל הזניקו את רווחי שטראוס, וסייעו לקבוצה לצלוח את הקיפאון בשוק המזון המקומי. על פי דו"חות Non GAAP (הכוללים איחוד יחסי של שותפויות בשליטה משותפת) — מכירות הקבוצה כולה, הנמצאת בשליטת מיכאל שטראוס (57.4%), דווקא ירדו בכ־1.4% והסתכמו ב־2.07 מיליארד שקל. הקיטון במכירות החברה נבע בעיקרו ממגזר שטראוס קפה בשל היחלשות השער הממוצע של הריאל הברזילאי מול השקל, וכן מהורדות מחיר שבוצעו בעקבות ירידת מחירי הקפה הירוק.

לפי החברה, בנטרול ההשפעה השלילית של הפרשי השער, מכירות הקבוצה היו צומחות ב־1.7%. הרווח הגולמיNon GAAP צמח ב־1.1% והסתכם ב־822 מיליון שקל. שיעור הרווחיות הגולמית עלה מ־38.7% ל־39.6% ברבעון השני. עיקר השיפור ברווחיות הגולמית נבע מירידה במחירי הקפה הירוק אשר קוזזה בחלקה על ידי התאמת מחירים לשינויים במחירי הגלם.

הרווח התפעולי Non GAAP הסתכם ב־227 מיליון שקל, עלייה של 9.4% לעומת התקופה המקבילה. עיקר השיפור נבע ממגזר מטבלים וממרחים, שטראוס ישראל ושטראוס מים. הרווח הנקי זינק ב־9.5% והסתכם ב־121 מיליון שקל, אל מול 112 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

שטראוס מים שטראוס מים שטראוס מים

מים בששון

קבוצת שטראוס פועלת בכמה תחומים: שטראוס קפה מהווה 43% מהכנסות הקבוצה, שטראוס ישראל 40%, מטבלים וממרחים 9% ושטראוס מים 7%. את הצמיחה הגבוהה בהכנסות רשמה שטראוס מים, שפועלת דרך תמי 4 שרכשה לפני כעשור: עלייה של כ־6%. בהקשר הזה מציינת שטראוס כי מכירות המיזם המשותף האייר שטראוס מים בסין, שאינן נכללות בדו"ח הניהולי, הסתכמו במחצית הראשונה של 2019 בכ־295 מיליון שקל, עלייה של כ־12.2%.

מכירות שטראוס ישראל עלו בכ־3.3%, בין היתר בזכות השקת מוצרים חדשים בקטגוריות היוגורט, מעדני החלב, משקאות חלב, חמאה וחטיפים מלוחים. את המכירות הובילו מוצרי מגזר בריאות ואיכות חיים, כמו סלטים ומוצרי חלב, שמכירותיהם עלו ב־4.7%. מכירות מגזר תענוג והנאה, כמו שוקולדים וחטיפים מלוחים, כמעט ולא השתנו.

רווחי שטראוס ישראל זינקו. הרווח הגולמי Non GAAP עלה ב־5.3% והסתכם ב־316 מיליון שקל, בעיקר בזכות עלייה במכירות מול התייעלות בייצור. הרווחיות הגולמית עלתה ל־39.3% לעומת 38.6% ברבעון המקביל, אחרי שזו נשחקה ברבעון הקודם בשל התייקרויות חומרי הגלם. החברה גם הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה בישראל — לכ־11.9% משוק המזון והמשקאות בישראל בהשוואה ל־11.7% ברבעון המקביל.

שטראוס מתייחסת גם לתקנות ההגנה על בריאות הציבור בנושא סימון תזונתי, שמטרתן הנגשת מידע בדבר הערך התזונתי של מזון ארוז. בינואר 2020, עם כניסת התקנות לתוקף, החברות יסמנו באדום מוצרים המכילים כמות גבוהה של נתרן, שומן רווי או סוכר, לפי רף שקבע משרד הבריאות. להערכת החברה, כ־90% מהמוצרים שאינם ממתקים לא יסומנו במדבקות אדומות".

תרומת החומוס האמריקאי

הכנסות מגזר המטבלים וממרחים בינלאומי, באמצעות החברות אובלה וסברה, צמחו בכ־0.3%, אך בנטרול השפעת שערי החליפין, הן היו צומחות ב־6.8%. לכך תרמה בעיקר העלאת מחירי החומוס בארה"ב, שהובילה גם לזינוק ברווח התפעולי של פעילות סברה ב־49.7%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות