אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקשר בין עישון במכונית לתאונות קטלניות צילום: שאטרסטוק

דעה

הקשר בין עישון במכונית לתאונות קטלניות

רק לאחרונה היינו עדים לכמה תאונות דרכים קשות שנגרמו כשנהג התכופף להרים סיגריה שנפלה. נהג מעשן עסוק בתהלך נסיעתו בסיגריה מהרגע שהצית אותה ועד השלכת הבדל, ודעתו מוסטת לא פעם. המסקנה המתבקשת: יש לאסור עישון בכלי הרכב

13.08.2019, 16:09 | עמוס האוזנר

פניית הארגונים הרפואיים לשר התחבורה למנוע עישון בכלי רכב, בפרט של הנהג, אבל הוא הסתייג וטען כי  "יש לצמצם למינימום התערבות המדינה בחייהם הפרטיים של אזרחיה". אז מה הקשר בין עישון בכלי רכב לתאונות דרכים קטלניות?.

בעבר אירעה תאונה קטלנית בכביש ואדי ערה, כשמשפחה מהכפר ברטעה עשתה את דרכה חזרה הביתה. במכונית נהג האב ומאחור ישבה האם, בתם בת ה-10 ובנם בן השנתיים. נהג משאית פגע בהם מאחור, האם ובתה נהרגו במקום והפעוט נפגע באורח אנוש. נהג המשאית הודה ש"הוריד את הראש כדי להדליק סיגריה, כשהרמתי אותו ראיתי מכונית מתחתי". והרי דוגמה לתאונה קשה כל כך שנגרמה משימוש בסיגריה.

בחודש שעבר בכביש 7, על יד גדרה, נהג משאית הפיל סיגריה: "היא נפלה לי מהיד", סיפר. אם ובנה נהרגו בתאונה. שוב נהג שטיפל בסיגריה בזמן נהיגה, ושוב מספר הרוגים. כשמדובר ברכב כבד, הסכנה יכולה להיות קטלנית.

 , צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק  , צילום: שאטרסטוק

נהג שמעשן תוך כדי נהיגה, מחפש סיגריה - לעיתים בהפניית הראש לאחור כדי לחפש אותה מנוסע במושב האחורי, או שהנוסע ידליק אותה. אח"כ צריך להיפטר באופן שוטף מהאפר שהסיגריה פולטת. מי שמעשן הרי שואף ממנה שאיפות בזו אחר זו ואחר כך צריך איכשהו להיפטר מן הבדל.

מדובר בחפץ בוער המצוי בידי הנהג בזמן נהיגה, דבר השונה מכל חפץ אחר שהנהג יכול להתעסק בו. זה חפץ בוער, שיכול לגרום במקרים מסוימים גם לשריפות, כולל בכלי רכב. אך עצם היותו בידי הנהג בעת הנסיעה - יכול להביא לתאונה.

עו"ד אילון אורון, שהתמחה בתיקי תעבורה ותאונות דרכים, סיפר על מקרה שבו נהג חדש שהורשע בתאונה שבה נפצעו 2 נוסעות, כשסטה מנתיב נסיעתו ופגע עקב כך בשני כלי רכב חונים. הסיבה לכך היתה ניסיון של הנהג להשליך שארית של סיגריה בוערת אל מחוץ למכונית. הסיגריה נתקלה בשמשת החלון הסגור, נפלה על ברכי הנהג שניסה לכבותה תוך כדי נסיעה, ואגב כך סטה ימינה ופגע בכלי הרכב החונים, ופצע את הנוסעות.

מחקר יפני מצא קשר ישיר בין עישון לבין נהגים שעישונו תוך כדי נהיגה ונהרגו בתאונות דרכים: 30% יותר מנהגים שלא עישונו, וזה רק בתמותת הנהגים עצמם: יש להוסיף כמובן את קורבנות העיסוק שלהם בסיגריות.

אין צורך מחקרים. נהג המתעסק בחפץ בוער מסוכן הנמצא בידיו תוך כדי נסיעה ואשר מחייב עיסוק שוטף בו - איתורו, הדלקתו, החזקתו, שאיפה ממנו, עיסוק שוטף באפר שלו, ואחר כך  להיפטר ממנו, מהווה סיכון לכל יושבי הרכב ולרכבים אחרים.

שלושת ארגוני הבריאות שפנו לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בנושא צורפו גם סימוכין לנזק הבריאותי שגורם עישון ברכב. מכונית היא מרחב סגור קטן מאד, שחלונותיו לרוב סגורים. העשן מגיע לכל הנוסעים ופוגע בהם קשות. כולם הופכים למעשנים, כולל הילדים.

זוכרים שפעם היה מותר לעשן בטיסות? אף אחד לא מתגעגע לימים הללו. רק עתירה לבג"ץ שהגשתי בנושא הביאה לאיסור העישון בטיסות לחו"ל וממנה. צריך לקוות שלא יקרו עוד תאונות דרכים, ודאי לא קטלניות עקב העישון, מבלי שיהיה צורך בהתערבות שיפוטית, ושלא ייגרמו נזקי בריאות מחשיפה לעשן ברכב.

למשרד התחבורה מומחי תנועה שראוי שיתנו דעתם לנושא ובהקדם, בהתחשב ברמת הסיכון החמורה לבטיחות ולבריאות מן העישון בכלי רכב. ולעניין סיכוני הבריאות, גם יש טעם שמשרד הבריאות יצרף את קולו למען איסור העישון בכלי רכב.

הכותב הוא יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
החוק אוסר על עישון ברכב. יש להגביר מודעות ואכיפה
תקנה 28 א' לתקנות התעבורה קובעת כי "נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה". משמע, שכל עוד נהג לא אוחז בהגה בשתי ידיים (אלא אם כן הסרת יד אחת מן ההגה נועדה לצורך תפעול הרכב), הוא עבר עבירה
מודעות ואכיפה  |  14.08.19
6.
עוד סיבה לעבור לאלקטרונית
לא בוער, לא קרה כלום אם נפל, אין בדלים לפטר מהם. אידוי עדיף פי מיליון על עישון אבל המדינה עסוקה בלחוקק חוקים נגד אידוי סיגריות אלקטרוניות. שימו לב, פתאום לא רוצים לאסור על עישון במכוניות כי המדינה לא צריכה להתערב בעניינים הפרטיים של האזרחים המדינה שומרת על האינטרסים של חברות הטבק ועל קשרי הון שלטון
מוריה  |  13.08.19
5.
ככלל צריך למנוע מאנשים טיפשים וחסרי זהירות לנהוג
אם כבר לאסור עישון כדי למנוע תאונות אז תוסיף איסור אכילה גורף (מה יקרה אם הרוטב ילכלך את החולצה), איסור שתייה, איסור על הסעת תינוקות במושב האחורי פן יסיחו את דעת הנהג/ת, איסור הסעת ילדים עם נטייה לריב במושב האחורי פן ייעצבנו את הנהג/נהגת. הייתי גם אוסרת על נשים לנהוג עם שיער פזור וחלון פתוח שהרי חס וחלילה השיער יתבדר ברוח לכיוון העיניים (במחשבה שניה, גם גברים עם הלוואה וחסכון או תוספות שיער). בנוסף הייתי אוסרת בחוק התקנת מערכות מולטימדיה ברכב, איסור שימוש בוויז בנסיעות כדי שחס וחלילה מישהו יסיט את מבטו לכיוון המסך ויהרוג אחרים והכי חשוב אוסרת התעטשויות בנהיגה כי לעיתים העיניים נעצמות..... במקום הצעות שטויות, אולי תנסה לבדוק אם יש קשר בין שעות הנהיגה של נהגי המשאית לתאונות הקטלניות? בין מטען חורג לתאונות? בין תחזוקה לקויה של המשאיות לתאונות? נתת 2 דוגמאות והחלטת להסיק את המסקנה שנוחה לך. וד"א - החוק כבר אומר 2 ידיים על ההגה, כלומר אסור לעשן לשתות לאכול או להושיט יד לתינוק במושב האחורי. אין צורך בחוק נוסף שאין אפשרות לאכוף אותו
מעשנת  |  13.08.19
4.
על נהגי משאית צריך להחיל חוקים נוקשים יותר
אין דין נהג משאית לנהג רכב רגיל, נהג המשאית לא מסכן כמעט את עצמו בתאונה אלא רק את הנהגים האחרים וגם אז לרוב התאונה קטלנית, אפשר לאסור על עישון לנהגי משאיות אם אכן הסכנה כל כך גדולה. בנוסף לפני זה הייתי מחייב משאיות להתקין אמצעי התראה כמו מובילאיי או אפילו אמצעים אקטיבים. זה הרבה יותר הגיוני.
אזרח מודאג  |  13.08.19
לכל התגובות