אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בהצגה חדשה לפי סופוקלס: אנטיגונה היא נערת גבעות צילום: עמית שעל

בהצגה חדשה לפי סופוקלס: אנטיגונה היא נערת גבעות

העיבוד המודרני ל"אנטיגונה" מעתיק את העלילה לימינו ואודי בן משה ושחקניו מפרקים כל סצנה לחתיכות, בודקים, מנסים, ואז בודקים שוב

14.08.2019, 09:16 | מאיה נחום שחל
המחזה: מחזהו של סופוקלס, הממשיך את שושלת אדיפוס המלך, עוסק בחוסר פשרה המוביל לטרגדיה. קראון השליט מטיל שרשרת חוקים וצווים נוקשים, בהם איסור לקבור את פולינייקס שבגד בארצו והרג את אחיו אתאוקלס. אחותו אנטיגונה, שחוקי האל נעלים בעיניה על חוקי השליט, מפרה את הצו, קוברת את אחיה ונגזרת עליה קבורה עוד בחייה. בנו של קראון מתחנן על חייה של אהובתו, אולם היא הורגת את עצמה לפני ובעקבותיה גם הוא.

קראו עוד בכלכליסט

העיבוד המודרני שיצר אודי בן משה מעתיק את ההתרחשות לימינו, כאשר מול השליט עומדת נערת גבעות, עם תלבושות מודרניות ושימוש בתרגום של שמעון בוזגלו, שהוא קולח ו"מדובר" יותר, מבלי לאבד את ממד השירה.

ההצגה אנטיגונה תיאטרון החאן: אור לומברוזו בתפקיד אנטיגונה (משמאל) עם סוזנה פפיאן, צילום: עמית שעל ההצגה אנטיגונה תיאטרון החאן: אור לומברוזו בתפקיד אנטיגונה (משמאל) עם סוזנה פפיאן | צילום: עמית שעל ההצגה אנטיגונה תיאטרון החאן: אור לומברוזו בתפקיד אנטיגונה (משמאל) עם סוזנה פפיאן, צילום: עמית שעל

השחקנים: אור לומברוזו (אנטיגונה), ארז שפריר (קראון), כרמית מסילתי קפלן, שחר נץ, ניר רון, יוסי עיני, איתי שור, סוזנה פפיאן, יהויכין פרידלנדר, ישראל פניאל, מני גרוס, עופר גרינברג.

הבמאי: מנהלו האמנותי של תיאטרון החאן אודי בן משה כבר עסק בלא מעט קלאסיקות עולמיות - שייקספיר ("כטוב בעיניכם"), מולייר ("תעלולי סקפן"), ברכט ("הנפש הטובה מסצ'ואן"), וישראליות - נסים אלוני ("הנסיכה האמריקאית") וחנוך לוין ("הרטיטי את לבי"). בן משה זכה פעמיים בפרס התיאטרון על הבימוי הטוב ביותר, אבל זו פעם ראשונה שהוא מתמודד עם טרגדיה יוונית.

"האתגר הוא שזה יהיה אנושי ולא פומפוזי. אני רוצה שהם יהיו בני אדם אנושיים, למשל לחשוף את חוסר הביטחון של קראון. את המקהלה היוונית הפכתי ליועצי ואנשי השליט ולאנשי צבא, ייתכן שגם נוער הגבעות יהיה סוג של מקהלה כי יש לה כמה תפקידים".

הבמה: בחדר החזרות עובדים השחקנים בבלק בוקס וייתכן שהתפאורה הסופית תהיה גם היא כזו, כי בן משה סבור שהסצנות עובדות חזק והוא בודק אופציות של כיתוב על הקיר האחורי. הכוונה היא שלא יהיה בהצגה ממד ריאליסטי ושהבמה תישאר תיאטרלית.

העבודה: בן משה ושחקניו מפרקים כל סצנה לחתיכות, בודקים, מנסים, בודקים שוב. בן משה הוא לא מסוג הבמאים שיושב על הכיסא ונותן הוראות, הוא קם ובודק יחד איתם, נכנס כולו בסערה לתפקידים ומדגים בלהט. "המחזה מתכתב באופן שצורח את חיינו פה, הקונפליקט בין דת ומדינה. אני מציג תמונה עתידנית שהיא ממש לפתחנו, שזה מה שהמחזה אומר. ברגע שאנשים קיצוניים לא רואים מימינם ושמאלם, זה ייגמר בטרגדיה. יש פה לאומן קיצוני מול אחת שפועלת מול חוקי האל בקיצוניות. חוסר היכולת להגיע לפשרה ביניהם יוביל למוות".

הצגה ראשונה: 26.10.19
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות