אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת NoTraffic הישראלית תהפוך צמתים בארה"ב לחכמים צילום: NoTraffic

חברת NoTraffic הישראלית תהפוך צמתים בארה"ב לחכמים

החברה תשיק את הדור החדש של צמתים אוטונומיים מבוססי בינה מלאכותית, שפיתחה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת דנסו היפנית, בפרויקט שמוקם בימים אלו בדבלין, אוהיו ארה"ב

15.08.2019, 09:23 | אודי עציון

שיתוף פעולה ראשון בין NoTraffic הישראלית, המתמחה בניהול תחבורה חכמה, ודנסו היפנית, אחת מספקיות הרכיבים הגדולות לתעשיית הרכב, שנמצאת בשליטת טויוטה. הסטארט־אפ הישראלי ישיק את הדור החדש של צמתים אוטונומיים מבוססי בינה מלאכותית, שפיתח במסגרת פרויקט שמקימה דנסו בימים אלו בדבלין, אוהיו ארה"ב.

הפרויקט נועד לבחון טכנולוגיות חדשות לשיפור רשתות הרמזורים הוותיקות, באמצעות תוספת חיישנים כמו מכ"ם, מצלמות ומערכות תקשורת עם כלי רכב (V2X). המטרה: איסוף נתוני תחבורה בזמן אמת ומדידה של תבניות משתנות במהלך היום, לצד שיפור השליטה של הכוחות השונים במקרה שיש להגיב לאירוע חירום.

קראו עוד בכלכליסט

  , צילום: NoTraffic צילום: NoTraffic   , צילום: NoTraffic

"בזמן שתעשיית הרכבים המקושרים והאוטונומיים מתקדמת בצעדי ענק, תשתיות הכבישים החכמים עדיין בחיתולים", אמר טל קרייזלר, מנכ"ל ומייסד נו־טראפיק ("ללא פקקים", באנגלית). "רמזורים עדיין פועלים על פי אותה מתודולוגיה המבוססת על תזמון קבוע, שפותחה לפני יותר ממאה שנים. הטכנולוגיה מאפשרת היום סינרגיה בזמן אמת בין התשתית לבין המשתמשים, נתון חיוני כדי להפוך את הכבישים לבטוחים ויעילים יותר. שיתוף הפעולה עם דנסו מצטרף לשיתופי פעולה נוספים עם מספר ערים וחברות מובילות בארה"ב, שאימצו כבר את הפתרונות שלנו".

נו טראפיק הוקמה ב-2017, גייסה עד היום 5 מיליון דולר ומעסיקה 20 עובדים. היא פועלת בינתיים רק בארה"ב, ויש לה כבר פרויקטים בקליפורניה ובאריזונה. "הרמזורים החליפו לפני מאה שנה שוטרי תנועה", ממשיך קרייזלר. "אבל צורת הפעולה שלהם כמעט לא השתנתה לאורך השנים. הם פועלים לפי תוכניות קבועות, בדרך כלל מצבי עומס בוקר, עומס אחה"צ, ומצב רגיל, ולא מסוגלים להתמודד עם עומסים פתאומיים. אפילו רמזורים קצת חכמים, עם לולאות בכביש שמזהות אם יש רכב בכיוון הנסיעה, יודעים לקצר או להאריך בכמה שניות את משך האור הירוק, לא מעבר לזה. גם כאשר ההפעלה שלהם עברה מבקר אלקטרו מכאני לדיגיטלי, המתודולוגיה נותרה זהה".

התוצאה היא שרמזורים לא מסוגלים להגיב לשינויים בתנועה. עומס פתאומי עקב סגירת כביש סמוך או משחק כדורגל שזה עתה הסתיים, והמשטרה נאלצת להפנות למקום שוטרים שיכוונו את התנועה - ויחסרו במקום אחר. רק הערים גדולות - בארץ מדובר בתל-אביב, ירושלים וחיפה - מפעילות מרכזי בקרת רמזורים, וגם אנשיהם יכולים להפעיל מספר תוכניות פעולה שנקבעו מראש למצבים השונים.

המזור החכם של NoTraffic, צילום: NoTraffic המזור החכם של NoTraffic | צילום: NoTraffic המזור החכם של NoTraffic, צילום: NoTraffic

"אנחנו מתחברים לתשתית הרמזורים הקיימת ולמערכת ההפעלה שלהם, ומסוגלים להגיב לשינויים בזמן אמת. לתת קדימות לכיוון תנועה עמוס ולהפחית את זמן הירוק לכיוון דל תנועה כרגעי. כל הנתונים עולים לענן, ואז אפשר לאסוף את הנתונים מהצמתים השונים ולהפעיל שינוים נרחבים יותר", מסביר קרייזלר.

התקציבים העירוניים בדרך כלל מחולקים מראש למטרות שונות. איך עירייה יכולה לממן התקנה של תשתית חכמה?

"ערים משקיעות 50 אלף בממוצע דולר באחזקה של רמזורים בצומת לחמש שנים. אנחנו מפחיתים את העלות בחצי, ומשפרים דרמטית את מצב התנועה. אנחנו יכולים לפעול בהתאם לתוכנית העדפות התנועה הקיימת, למשל גל ירוק בציר מסוים, ועדיין להוסיף גמישות שתייעל את התנועה במקום. כמה פעמים קרה לכם, למשל, שווייז העבירה אתכם דרך כבישים צדדיים, ואז נתקעתם ברמזור ארוך? צומת חכמה הייתה פותרת את הבעיה".

המערכת של נו טראפיק כוללת גם רכיבי V2X - אותם מספקת אוטוטוקס, הישראלית גם כן - המאפשרים תקשורת בין המכוניות לבין עצמן ולבין הרמזורים. "הרמזור יוכל לשדר לרכב שיש כרגע הולך רגל על הכביש ושצריך להאט, או שהנהג האוטונומי או בקרת השיוט שבפעולה יאטו אותו. רמזור יוכל לזהות שמתקרב אמבולנס ולתת לו עדיפות, וזה משהו שכבר נמצא היום בניסויים שלנו בארה"ב".

חיישני V2X צפוים להיכנס בשנים הבאות למכוניות החדשות, תחום שחברת דנסו צפויה להגביר בו את העיסוק, כספקית גדולה לתעשיית הרכב. הפרויקט החדש בארה"ב יוכל לאפשר לה לבחון את הטכנולוגיה שלה בתחום, ולתרגל את התנועה בעידן התחבורה החכמה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
חברת אפל תפתח רמזורים שרגישים לנכים ומבוגרים עם מצלמות AI.
עם רמזור חכם בתוך הCarPlay כמו. waze עם מצלמות AI כל 20 מטר משני הצדדים שיכול להציג משאית או אוטובוס או משאית מעל 4 טון מתקרבת מנתיב אחר בAI או בור בכביש או שברי זכוכית עם רמזור מיוחד למשל יש שברי זכוכית בכביש או משאית מעל טון עוברת מהצד או איילים או דובים לפנייך בדרכי כפר ויש מאות סוגי רמזורים ישר לCarPlay פתרון בשוק של עשרות טריליונים בשנה עם מצלמות AI ולא שלט פשוט וזה ישגר הכול למכונית האוטונומית למשל איילים בסביבת המכונית ישירות לCarPlay עם מצלמות AI לאורך כל הכביש. זה הפתרון בפטנט לא גוגל ההומואים. וזה מתאים רק לאפל קאר. אפל תחתום הסכמים עם ארצות הברית, סין ועוד לציוד שלה עם מצלמות AI וענן אוטונומי למשל לצבאים בדרך או מתי בערך באמת צפוי הפקק להיעתר.
מנכ״ל אפל  |  18.08.19
לכל התגובות