אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שביזות: עכשיו המחזמר צילום: תומי הרפז

שביזות: עכשיו המחזמר

המחזאי אורן יעקובי הפך את הסרט “אפס ביחסי אנוש” למחזמר בתיאטרון בית ליסין. “בעיבוד לבמה צריך לחדש”, הוא מספר על ההחלטה לשבץ בהצגה שירים, וגם להתייחס לתנועת MeToo#

21.08.2019, 07:50 | מאיה נחום שחל

התמונה של נלי תגר, בדמותה של החיילת דפי, מצמידה אקדח סיכות לרקה בסרט "אפס ביחסי אנוש" היא בלתי נשכחת. כמוה עוד סצנות רבות מסרטה הנשכני ופורץ הדרך של טליה לביא על שלוש חיילות במשרד שלישות צבאי בלב המדבר.

קראו עוד בכלכליסט

הסרט היה להיט שהביא 600 אלף צופים לקולנוע, ובימים אלה עומלים על עיבוד בימתי מוזיקלי שלו מאת אורן יעקובי בבימוי עידו רוזנברג ולחנים של עילי בוטנר. המחזמר יעלה באוקטובר במשכנו החדש של תיאטרון בית ליסין. את דפי תגלם משי קליינשטיין ולצדה מגי אזרזר, דיאנה גולבי, רון שחר, אסף הרץ, מעיין תורג'מן, מאי קשת וקרן מרום.

אורן יעקובי. “הכי חשוב היה לשמר את ההומור והייחוד שבסרט בלי להפוך את זה לקומדיה עממית", צילום: תומי הרפז אורן יעקובי. “הכי חשוב היה לשמר את ההומור והייחוד שבסרט בלי להפוך את זה לקומדיה עממית" | צילום: תומי הרפז אורן יעקובי. “הכי חשוב היה לשמר את ההומור והייחוד שבסרט בלי להפוך את זה לקומדיה עממית", צילום: תומי הרפז

איך הופכים יצירה נשית קולנועית שהתברגה לפנתיאון למחזמר? "האתגר הגדול היה לשמר מצד אחד את הדברים הנהדרים מהסרט, ומצד שני להביא משהו חדש", מספר יעקובי. "הסרט בנוי משלושה סיפורים ואני יצרתי סיפור אחד שמשלב את שלושתם. הרעיון הוא לקחת את הסיפור והדמויות המצוינות של טליה, לתת להן המצוינות שעיצבה יותר מילים ולמקם אותן על הבמה - מה שהצריך ממני לפתוח את הסיפור ולהתמקד במקומות קצת אחרים, תוך כדי שימוש בכלים של תיאטרון, כדי שגם בשורה 18 יראו אותם. בקולנוע זה 70% מצלמה ותנועה ו־30% טקסט; ובתיאטרון זה הפוך. הכי חשוב זה לשמר את ההומור והייחוד בלי להפוך את זה לקומדיה עממית".

יעקובי מספר שמהרגע הראשון היה ברור שהכיוון של המחזה יהיה מוזיקלי. "כשעושים עיבוד לסרט צריך להביא משהו חדש ולא לעשות סתם שחזור לשם הנוסטלגיה. זה לא ממש מחזמר במובן של נאמברים ושואו גדול, השירים הם חלק מהעלילה והדמויות”. על הבחירה בעילי בוטנר כמלחין הוא אומר: “חיפשנו יוצר ישראלי עכשווי שעושה מוזיקה פופולרית טובה. זו פעם ראשונה שהוא כותב לתיאטרון וזה תענוג לעבוד איתו".

אחת הדוגמאות במעבר מהמסך לבמה ושימוש באמצעים תיאטרליים היא סצנת המטווח. היא כתובה אחרת ומתלווה אליה השיר "עצור או שאני יורה", שבו כל אחת מהחיילות מדמיינת במקום המטרה הצה"לית מטרה משלה שראויה לחטוף כדור, למשל פחמימות. גם תהילה שמתחזה לחיילת כדי לפגוש את מושא אהבתה שרה רגע לפני שהיא מתאבדת שיר קורע לב על אהבה נכזבת.

משי קליינשטיין ומגי אזרזר ב"אפס ביחסי אנוש". אחווה נשית כדרך לצבור כוח, צילום: עמית שעל משי קליינשטיין ומגי אזרזר ב"אפס ביחסי אנוש". אחווה נשית כדרך לצבור כוח | צילום: עמית שעל משי קליינשטיין ומגי אזרזר ב"אפס ביחסי אנוש". אחווה נשית כדרך לצבור כוח, צילום: עמית שעל

המערכה השלישית בהצגה עוסקת במלחמה של זוהר (מש"קית הגריסה בגילומה של אזרזר) לבוא חשבון עם החייל שאנס אותה. "זה פחות קיים בסרט וזה המפתח לפירוק ולחיבור מחדש עם דפי שחוזרת לבסיס כקצינה. אני פתחתי את זה יותר, לאור התקופה שבה אנו נמצאים. הסרט יצא בשנת 2014, רגע לפני תנועת MeToo# אבל חזה בדיוק את העובדה שהדרך היחידה להיות כוח נשי הוא אם תתקיים אחווה נשית. אז עוד לא דיברו במונחים האלה וכשמעלים את זה היום — זה נוכח על הבמה. זה לא מחזה שונא גברים אבל זה מאוד פמיניסטי בלי להתנצל, וזה שינוי גדול".

כשמנכ"לית התיאטרון ציפי פינס והדרמטורג אבישי מילשטיין פנו אל יעקובי שיעבד את הסרט למחזה, הוא מיד נענה בחיוב. רק מאוחר יותר עלו בו החששות. "האם אני אצליח להפוך סרט מיתולוגי של יוצרת מוצלחת למשהו שיש לו קיום משל עצמו? וגם העניין שאני גבר וזו יצירה מאוד נשית, מבחינת נקודת המבט על החיים ועל הצבא. אבל אני יכול להגיד, וזה ישמע קצת דביק אבל לא אכפת לי, שמאז שנולדו לי ילדים, כל מה שאני כותב אני כותב בשבילם, כדי לתת להם כיוון ודרך לחיים. להגיד לבן ה־12 שלי, ‘תראה איך בנות רואות את העולם, איך הן חוות את הכוח הגברי, תהיה אתה גבר שייתן יד לאשה'. מהמקום הזה דווקא הרגשתי מאוד נוח. גדלתי עם אמא חד־הורית ואוטומטית זה שיקף לי את העולם דרך נקודת מבט רכה ונשית. גם ב’סימני דרך' יש לא מעט כתיבה מנקודת מבט נשית".

"סימני דרך" הוא המחזה המוזיקלי על חיי ומשירי נעמי שמר, שכתב יעקובי עם גיורא יהלום לתיאטרון הבימה ועלה כבר יותר מ־350 פעמים. "כשכתבנו את זה, היה לי ויכוח עם גיורא כי הוא היה משוכנע שזו תהיה הצלחה ואני לא הייתי בטוח, כי הצגנו את סיפור חייה ואותה באופן יותר מורכב ממה שהציבור אולי רוצה. התעסקנו בכך שהיא היתה מיעוט פוליטי נרדף, לקחנו שירים שהם נכסי צאן ברזל והגשנו אותם אחרת, אבל הוא צדק".

בית משפחת יעקובי עמוס בגנים אמנותיים. אשתו היא השחקנית והקומיקאית טלי אורן ושני ילדיו יונתן (12) ורומי (8) לומדים בבית הספר לאמנויות. רומי תככב בקרוב במחזמר "רוק בבית הספר" בכיכובו של טל פרידמן בתיאטרון תל אביב. אבל יעקובי מספר שבבית יש הפרדה. "טלי לא אוהבת לקרוא דברים מראש אלא לבוא נקי ולראות אותם על הבמה כקהל. כמובן שיש לה הערות והיא אומרת את דעתה, ואיפה שאפשר אני בודק ומתחשב, אבל היא לא מעורבת. גם אני לא מגיע לראות אותה בחדר חזרות אלא רק על הבמה אחרי שההצגה יוצאת".

טליה לביא מעורבת בהפקה?

"נפגשתי יאתה והיא מאוד נדיבה ואדיבה. זה לא פשוט כשלוקחים את הבייבי המוצלח שלך ומשנים אותו, אבל היא תומכת ומייעצת ומכבדת את זה שהיצירה עוברת שינוי, היא נותנת חופש. היו לה הערות והארות פה ושם שהיו מאוד נכונות, ואני הקשבתי לה".

כמה אתה מעורב בחדר החזרות?

"אני מאוד סומך על עידו רוזנברג שיש לו הרבה ניסיון בבימוי, אף שזו הפעם הראשונה שהוא מביים בתיאטרון רפרטוארי. הוא פשוט יודע את העבודה והכל מאוד ברור. אז אני כן מגיע לחזרות, אבל מנסה להשאיר מקום שזו תהיה היצירה של עידו ועוז מורג הכוריאוגרף ואמיר לקנר המעבד המוזיקלי".

יעקובי הוא גם תסריטאי שכתב עם שחר סגל את "פלאשבק" לערוץ הילדים ואת הסדרה המצליחה "התחנה" בערוץ Kidz. "זו כתיבה מסוג אחר ואני אוהב את שתיהן. כרגע מתבשלות אופציות לעוד סדרת נוער וסדרה למבוגרים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות