תגובות חריפות על מבצע הסלולר ב-14.90 שקל: "על שווארמה אנחנו משלמים יותר"
מבצע חבילת הסלולר של סאני והוט מובייל ב־14.90 שקל בחודש מסעיר את שוק הסלולר ומעורר תגובות סותרות. בעוד שמנכ"ל 019 קורא למשרד התקשורת לעצור באופן מיידי את המבצע, רמי לוי מודה: "אני מרוויח גם בשקל"
שוק הסלולר רותח מאז הודעתה השבוע של סאני על שיווק חבילת סלולר ב־14.90 שקל לחודש. סאני כיוונה את מודעות הפרסומות שלה ישירות ללקוחות סלקום, מה שגרר את סלקום לשגר מכתבים בהולים למשרד התקשורת ורשות התחרות בדרישה כי יתערבו. סלקום מצדה השיקה את דגמי הסמסונג 10 נוט במחיר הנמוך בשוק, מאות שקלים מתחת ליבואנית סמסונג הרשמית בישראל, סאני. כמו כן ב"כלכליסט" נחשף כי we4g, מותג הסלולר של אקספון, מציע במסגרת שימור לקוחות חבילת 40 ג'יגה ב־9.90 שקל לחודש.
קראו עוד בכלכליסט
"כלכליסט" שוחח עם המנהלים של שני המפעילים הווירטואליים היחידים בשוק כיום: עזריה סלע, מנכ"ל 019 טלזר; ואיש העסקים רמי לוי, המחזיק ברמי לוי תקשורת. מפעיל וירטואלי מספק שירותי סלולר ישירות ללקוחות, אם כי אינו מחזיק בנכסי רשת סלולרית ותדרי רדיו, אלא חוכר אותם בתשלום ממפעיל רשת סלולרית. רמי לוי תקשורת נכנס לשוק בדצמבר 2011 והיה המפעיל הווירטואלי הראשון, כאשר הוא משתמש בתשתיות הפיזיות של חברת פלאפון. 019 מובייל החל את פעילותו באוגוסט 2013, כאשר הוא משתמש בתשתיות הפיזיות של חברת פרטנר. מאז הקמתם הצליחו המפעילים לגייס כ־250 אלף לקוחות כל אחד.
עזריה סלע: "שיהיה מינימום 50 שקל"
מנכ"ל 019 טלזר, עזריה סלע, מגיב בחריפות למבצע של סאני והוט מובייל. "זו הידרדרות לתהום. זה לא בריא וככה לא מתנהלת חברה נורמלית. תוריד מע"מ ותישאר עם מחיר 'בר מצווה'. על שווארמה ופלאפל אנחנו משלמים יותר היום. הצרכן היום מאושר כשהוא מקבל מחירים כאלה אבל בסופו של דבר המהלכים האלה יובילו את השוק למקום לא טוב וחברות ייסגרו".
לדבריו, מדובר במחירים הפסדיים. "סאני מנסים לעשות פה סבסוד צולב, בוא נשים את זה על השולחן. הרעיון שלהם הוא שיקנו את מכשירי הסמסונג שלהם על הדרך. כמו שרמי לוי מכר בשקל סלולר כדי שיקנו את שקדי המרק שלו. זה לא היה הגיוני ומשרד התקשורת התערב למחרת".
הוא סבור שמשרד התקשורת ורשות התחרות צריכים להתערב גם הפעם. "רשות התחרות היתה צריכה לעצור את זה כבר שלשום. משרד התקשורת צריך לאסור את המבצע. המנכ"לים של החברות לא מתאפקים, הם לא לוקחים אחריות ועוצרים את זה בעצמם ולכן נדרשת התערבות רגולטורית. זה תמוה בעיני שמנכ"ל המשרד שכל היום מדבר על השקעות בדור 5 וסיבים אופטיים לא עוצר מבצע שכזה. הוא צריך לשים את הידיים על ההגה ולומר 'עד כאן', לעצור את השערורייה הזו".
לטענתו, צריך לקבוע מחיר מינימום ומקסימום. "בתור כלכלן אני אומר לך שזה לא הפתרון האולטימטיבי אבל כן. בדיוק כמו שקורה עם לחם וחמאה, סלולר הפך למוצר בסיס. בראייה עתידית זה לטובת אזרחי ישראל". המחירים שהוא מציע הם: "מינימום 50 שקל, מקסימום 90 שקל. במחירים כאלה ניתן לבצע השקעות. אבל אנחנו רחוקים משם. 14.90 זה מחיר פשיטת רגל לכל חברות הסלולר. החברות היו מלכתחילה חזירות, ולצערי קשה לשנות את תודעת הציבור. עכשיו, אחרי עשור או שניים, הן קיבלו סטירת לחי. יהיה קשה להתאושש מזה".
בהתייחסו לשאלה האם הוא מרוויח עם חבילה של 12 גי'גה ב־19.80 שקל, סלע אומר כי "אנחנו חברה רזה ולכן מצליחים להתפרנס בקטנה אבל בכבוד. אנחנו משלמים לפרטנר דמי 'רכיבה' בין 80%–90% מהסכום. יש לנו שיתוף פעולה מצוין ובריא עם פרטנר".
לדבריו, "אנחנו לא נוריד מחירים, ממש לא. אנחנו מתאפקים ולא ניכנס להפסדים, אפילו במחיר נטישה. לאנשים יש שכל. או שנצעיד את כלכלת המדינה קדימה או שלא. בסוף זה ידפוק את כולנו".
"בהתייחסו לחבילה ב־9.90 שקל שמציעה we4g אומר סלע כי "זו חבילת שימור לקוחות, אבל ללא ספק מחיר הפסד. כנראה יש להם כיסים עמוקים, מנסים להביא הרבה מנויים ולעשות אקזיט".
סלע סבור כי בין שמונה שחקניות הסלולר בישראל "נדרשת חלוקה שווה. כל חברה צריכה לעמוד על מיליון מנויים, כך תהיה פרנסה לכולן וההתמודדות תהיה בעיקר על השירות, כאשר לכל אחת תהיה התמחות ונישה אחרת".
ההתמחות של 019 לדבריו היא "חבילות חו"ל. היום אנחנו מציעים שיחות נכנסות בחינם וללא הגבלה אם אתה בחו"ל".
בנוגע לשאלה האם הוא רואה סיכון לקראת השקעות בדור 5, הוא השיב: "ברור, אין סיכוי שיהיה דור 5 בקצב הזה".
לדבריו, "לא נרשמנו למכרז כי התנאים מחייבים לוותר על הסלולר ואנחנו לא מוכנים לוותר, אבל המערכות שלנו ערוכות לטכנולוגיה החדשה. יש לנו חלום להיות שחקן שביעי בשוק. אבל במחירים האלה לא כדאי להיות כלום. אולי בסוף אנחנו נשלם ללקוח שיהיה לקוח שלנו".
רמי לוי: "אני בעד תחרות"
בניגוד לסלע, רמי לוי אומר בהתייחסו למבצע של סאני והוט מובייל כי "אני בעד המבצע. אני בעד תחרות. זו גם האג'נדה של רמי לוי. אבל אין ספק שלחברות הגדולות יהיה מאוד קשה להתאזן אם מחירים כאלה יימשכו לאורך זמן. בכל אופן, זה לא נראה כך, המבצע מוגבל לחודש, בוא נראה מה יהיה עוד חודש".
לוי ניסה לחולל מהפכה בעצמו בתחום כשיצא לפני כשנה עם מבצע "סלולר בשקל" ומשרד התקשורת זימן אותו לשימוע. "משרד התקשורת לא צריך להתערב. זו המהות של שוק פתוח וכלכלה חופשית. זו בעיה של החברות". הוא מתנגד לדבריו לקביעת מחיר מינימום ומחיר מקסימום לחבילות הסלולר.
רמי לוי תקשורת מציעה חבילה של 40 גיג'ה ב־19.90 שקל. we4g מציעה אותו נפח ב־9.90 שקלים. בהתייחסו לשאלה האם הוא מרוויח עונה לוי: "בוודאי. אני מרוויח גם משקל, וגם כאשר הצענו ב־7 שקל למגזר החרדי. צריך להבין את המודל העסקי, גם שלנו וגם של we4g לדוגמה. לנו יש הסכם עם פלאפון שבמסגרתו אנחנו משלמים לה סכום קבוע מראש כל שנה, שלא כתלות במספר הלקוחות שנגייס. משמע, כל לקוח שנגייס – הוא רווחי לנו בסופו של דבר, ולכן שווה לנו ויש לנו את האפשרות להילחם על כל לקוח. עם זאת, זה לא פשוט. ככל שהמחיר נמוך יותר – אני צריך לגייס יותר לקוחות כדי לסיים עם רווח".
בהתייחסו לשאלה האם יש לו כוונה להוריד את המחירים, הוא אומר: "אנחנו תמיד מתאימים את עצמנו לשוק, נעשה מבצעים ונהפוך להיות הכי אטרקטיביים".
לדעתו, "לצרכן זה טוב שיש שמונה שחקניות בשוק כל כך קטן. מבחינת החברות זה מצב לא פשוט והן יצטרכו להתאים את ההוצאות שלהן למצב השוק כך שיחזיקו מעמד. כמות העובדים וגודל המשרדים שהן החזיקו לפני התחרות לא מתאימים למצב היום. במחירים כאלה החברות הגדולות לא יחזיקו מעמד. אז כשגולן נכנס לשוק אני אמרתי שהוא יפשוט רגל וילך הביתה. כבר לפני שנים אמרתי שחברות התקשורת לא יחזיקו מעמד ויגיעו לקטסטרופה".
הוא סבור שהמדינה צריכה להרחיב את השקעותיה בתחום: "המדינה אמורה להגדיר את התשתיות כיעד לאומי וכפועל יוצא לממן, לתמרץ ולעזור לחברות. בסוף המדינה רק תרוויח מזה".
על השאלה האם יש לו כוונה להשקיע בדור 5, משיב לוי: "יש כוונה, אנחנו שוקלים להיכנס למכרז, אנחנו מחפשים חדשנות. כרגע מודל המפעיל הווירטואלי מספק אותי".
127 תגובות לכתיבת תגובה