אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם המאבק לשיפור הפרטיות באמת פוגע בנו, המשתמשים? צילום: שאטרסטוק

דו"ח טכנולוגי

האם המאבק לשיפור הפרטיות באמת פוגע בנו, המשתמשים?

מפתחים קטנים פנו לאפל והתלוננו ששינויים שצפויה הענקית לערוך במערכת ההפעלה שלה יזיקו גם להם וגם למשתמשים עצמם - אך לא סיפרו מי שלח אותם להתלונן; למה מנכ"ל אפל מתקשר אישית לנשיא ארה"ב ומה יצא לו מזה; וההאשטאג חוגג 12 מחר

22.08.2019, 16:07 | עומר כביר

פרטיות היא, בגדול, דבר טוב, ובשנה וחצי האחרונות המודעות הציבורית לנושא הניעה יותר ויותר חברות לייצר מנגנונים ויישומים שמצמצמים איסוף מידע ומגינים עליו; זאת, בדגש על חברות שמייצרות את ההכנסות שלהן מלקוחות ולא ממפרסמים. אבל האם יכול להיות שבשלב מסוים יותר מדי פרטיות כבר מחבלת בפעילות התקינה של האקוסיסטם, אפילו פוגעת בתחרויות ובחדשנות? זה בדיוק מה שטוענים כמה מפתחי אפליקציות במכתב ששלחו לאחרונה לאפל.

בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז שפרצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה, מובילה אפל אסטרטגיה פיתוחית/שיווקית חדשה: מוצרים שבנויים לפרטיות. המכשירים של החברה שמים דגש על היבטים כמו הצפנה, מתן שליטה רחבה יותר למשתמשים על המידע והפעולות שאפליקציות יכולות לבצע, וצמצום האיסוף והשימוש במידע פרטי (למשל, באמצעות ביצוע פעולות כמו זיהוי פנים בתמונות על המכשיר עצמו ולא בענן).

משקיעים בפרטיות. טים קוק, מנכ"ל אפל משקיעים בפרטיות. טים קוק, מנכ"ל אפל משקיעים בפרטיות. טים קוק, מנכ"ל אפל

לא הכל מושלם בהתנהלות החברה; רק החודש נחשף ששיחות של משתמשים עם סירי הועברו למאזינים אנושיים כחלק מהמאמצים לשפר את הדיוק של הסייענית החכמה. אבל בגדול, אפל עושה באופן קבוע מהלכים חשובים שנועדו לשפר את פרטיות המשתמשים שלה. זה כמובן קל יותר כשבניגוד לחברות כמו פייסבוק או גוגל המשתמשים שלך הם הלקוח ולא המוצר.

הגרסה הבאה של מערכת ההפעלה לאייפון, iOS 13, שתושק בסתיו, כוללת שני שינויים חשובים. הראשון הוא הגבלת הגישה של אפליקציות למידע מיקום. כיום, כאשר אפליקציה מבקשת מידע מיקום בפעם הראשונה מוצגות למשתמש שלוש אפשרויות: לאסור כליל, לאשר רק בעת שימוש באפליקציה, או לאשר כל הזמן. בעדכון למערכת ההפעלה תוסיף אפל אפשרות חדשה - לאשר פעם אחת.

זה פיתרון מצוין למקרה בו מתעורר צורך חולף לגלות לאפליקציה את מיקומכם. למשל, אם רוצים לאתר סניף בנק באפליקציה שלו או לשתף פוסט בפייסבוק עם ציון המיקום. האפשרות הזו תאפשר לעשות זאת, מבלי שהאפליקציה תוכל להמשיך לשאוב את מיקומכם. האפשרות החדשה תדיח את אפשרות המתן גישה למיקום ללא הגבלה מחלון האישור באפליקציה, וכדי לאפשר זאת יש להיכנס ליישום ההגדרות.

האייפון יקשה על ניטור מתמשך, צילום: אוראל כהן האייפון יקשה על ניטור מתמשך | צילום: אוראל כהן האייפון יקשה על ניטור מתמשך, צילום: אוראל כהן

מפתחי אפליקציות שצריכות מידע מיקום לפעילותן התקינה ממש לא אוהבים את השינוי הזה. במכתב ששלחו לחברה הם טוענים שהשינוי יפגע בפעילות העסקית שלהם, שכן הוא יכול לבלבל משתמשים פחות מנוסים שיחשבו שהאפליקציה לא עובדת כשורה, ולא יבינו שהם צריכים להיכנס להגדרות ולתת לה גישה קבועה למיקומם. הם ציינו גם שיישומים מובנים באייפון לא כפופים למגבלה זו, מה שיכול להיחשב להתנהגות אנטי-תחרותית.

המפתחים מוחים גם על שינוי נוסף ששולב ב-iOS 13, בערכת הפיתוח בשם PushKit VoIP API שמאפשרת לאפליקציות לבצע שיחות קוליות באייפון. כיום, יכולים מפתחים להריץ את רכיב השיחה הקולית ברקע, גם כשהאפליקציה לא בשימוש. זה מאפשר להם לחבר את המשתמש לשיחה נכנסת מהר יותר, אך אפליקציות שונות ניצלו גישה זו גם לאיסוף מידע לא נחוץ על פעילות המשתמשים. פיליפ שומייקר, לשעבר מנהל מערך ביקורת האפליקציות של אפל, אמר ל-The Information שאפליקציות השתמשו בערכת הפיתוח כדי לקבל שיחות, אבל גם יכלו לנצל את הגישה כדי להאזין למשתמש כל הזמן או לעדכן את התוכן באפליקציה.

בעדכון הקרוב למערכת ההפעלה אפל תשנה את הגישה של ערכת הפיתוח, ואפליקציות יוכלו להשתמש בו רק לקבלת וניהול שיחות קול. מדובר בשינוי שיחייב חברות רבות לכתוב מחדש חלקים רבים מהקוד. ווטסאפ, למשל, השתמשה בערכת הפיתוח כדי לנהל את מערך ההצפנה מקצה-אל-קצה שלה, ואפליקציות אחרות - כדי לאפשר להן לפעול ברקע. כולן יצטרכו לעדכן את אופן פעילותן אם ירצו להמשיך לעבוד כשורה אחרי שמשתמשים ישדרגו ל-iOS 13.

ווטסאפ, צילום: שאטרסטוק ווטסאפ | צילום: שאטרסטוק ווטסאפ, צילום: שאטרסטוק

"אנחנו מבינים שהיו מפתחים מסוימים, בעיקר של אפליקציות מסרים מידיים, שהשתמשו בדלת האחורית הזה כדי לאסוף מידע על משתמשים", כתבו המפתחים לאפל. "ואף שאנו מסכימים שצריך לסגור פרצות כאלה, לתוכנית העדכנית של אפל יהיו השלכות לא רצויות: היא למעשה תסגור את גישה למיקום בזמן אמת של אפליקציות שיש להן צורך אמיתי בכך".

המפתחים אומרים למעשה, שבמירוץ להגנה על פרטיות המשתמשים אפל הלכה רחוק מדי, ויצרה שינויים שפוגעים בחוויית המשתמש, בחדשנות ובתחרותיות. יש טעם מסוים בטענות של המפתחים; השינויים שעשתה אפל באמת יכולים להקשות על פעילות תקינה של אפליקציות, במיוחד כאלה שצריכות באמת ובתמים גישה קבועה למיקום המשתמש כמו אפליקציות ניווט או מיועדות לשיתוף מיקום שוטף עם חברים או בני משפחה (משום מה, יש אנשים שמבקשים לעשות את זה).

גם השינוי בכלי הפיתוח יעמיס על אפליקציות ובעיקר ידרוש מהן להשקיע משאבים בכתיבה מחדש של הקוד שלהן, תוך שהוא מגביל את הגישה שלהן ליכולות שונות. ובאמת עושה רושם שהטיפול המועדף שמעניקה אפל לאפליקציות פרי פיתוחה הוא בעייתי ושהחברה צריכה לשקול להעניק להן יחס שוויוני. מצד שני, בניגוד לחלק מהאפליקציות שחתמו על המכתב, אפל לא אוגרת מידע מיקום של משתמשים שנאסף באפליקציות כמו Find My iPhone כדי לבנות פרופיל אישי לפרסום ממוקד.

אבל כשמתחילים לבחון את הטענות עומק, ובעיקר את מי שעומד מאחוריהן, מבינים שזה פחות מקרה של פרטיות רומסת חדשנות ויותר מקרה של חברות שחוששות מכך שמישהו ישחרר את אחיזת החנק שיש להן על המידע האישי של משתמשים - ובעיקר, לאבד את הכסף הגדול שהן יכולות לעשות איתו.

מה עומד מאחורי הטענות?, צילום: shutterstock מה עומד מאחורי הטענות? | צילום: shutterstock מה עומד מאחורי הטענות?, צילום: shutterstock

נתחיל בטענות עצמן: הטענה שהשינוי בהרשאות המיקום יפגע בפעילות העסקית של האפליקציות לא מחזיקה מים. אפל לא הסירה לחלוטין את האפשרות לאשר זיהוי מיקום בכל עת, רק הפכה את הגישה אליה לקצת פחות נוחה. כן, זה מוסיף סרבול וחיכוך, אבל מדובר בסרבול וחיכוך חשובים. מיקום המשתמש הוא מידע רגיש, כזה שאסור לתת אותו בלחיצת כפתור אחד כלאחר יד. החיכוך הנוסף יגרום למשתמש לחשוב האם הוא באמת רוצה לאפשר לאפליקציה כלשהי גישה למיקומו בכל עת, האם השירות שהיא מציעה לו מצדיק את זה. זה יהפוך את הפעולה לשקולה ומודעת יותר.

זה אומר שמשתמשים יאשרו פחות גישה בלתי מוגבלת למיקום, אולי אפילו הרבה פחות. אבל אפליקציות שמציעות שירות טוב שבאמת צריך גישה קבועה למיקום לא צריכות לחשוש: אם הצורך חזק מספיק, משתמשים ישקיעו את חצי הדקה הנוספת.

גם הטענה שמשתמשים לא מנוסים יחשבו שהאפליקציה לא מתפקדת ולא ידעו איך לתקן זאת אינה נכונה: האפליקציות יכולות להציג הודעה ברורה שמסבירה שתכונות מסוימות, אפילו היישום עצמו, לא מתפקדים כשורה בלי גישה קבועה למיקום, בתוספת תיאור פשוט של איך לתקן זאת. כנראה שאפילו יוכלו להוסיף כפתור שישלח את המשתמש לעמוד האפליקציה ביישום ההגדרות. כן, זה יותר מורכב מקודם ליישומים ראויים אין ממה לחשוש.

התלונה על חסימת הגישה בערכת הפיתוח בקושי מצדיקה התייחסות. במשך שנים נהנו אפליקציות מפירצה שאפשרה להן לבצע פעולות שהן לא אמורות לבצע, שהמשתמש לא אישר להן לבצע, או שסיפקה להן קיצורי דרך בפיתוח - ועכשיו זה נסגר. תכתבו את הקוד מחדש כמו שצריך, ותסתמו את הפה לפני שיותר מדי אנשים יבינו שאתם מתבכיינים על כך שיותר קשה לכם לשאוב מהם מידע אישי.

והטענות גם אינן חפות מאינטרס: לכאורה עומדים מאחורי המכתב מפתחים עצמאיים וסטארט-אפים קטנים, שמות לא מוכרים יחסית כמו Life360, Happn או Twenty. חלקן באמת כאלה. Happn היא אפליקציית דייטינג מבוססת מיקום, ו-Twenty - אפליקציה לאיתור חברים לבילויים משותפים. שתיהן צריכות באמת גישה קבועה למיקום לצורך פעילותן, ומדובר חברות עצמאיות קטנות יחסית שיכולות להיפגע מהמהלך.

אבל לא כל החותמים על המכתב נמצאים באותה קטגוריה. Life360 היא אולי אפליקציית מדיה חברתית קטנה יחסית שמאפשרת שיתוף קבוע של מיקום עם חברים ומשפחה, אבל בין המשקיעות בחברה נמנת פייסבוק והחברה גם השתתפה באקסלרטור של הרשת החברתית. פייסבוק, כאילו אפשר לשכוח, היא אחת ממפירות הפרטיות הגדולות ברשת, ובעלת אינטרס מובהק לעצור את המהלכים של אפל.

חותמת אחרת על המכתב, Zenly, אולי נשמעת כמו אפליקציה חביבה לשיתוף מיקום בזמן אמת, אבל מדובר למעשה ביישום שבבעלות סנאפ, החברה האם של סנאפצ'ט - רשת חברתית שניזונה מפרסום ממוקד.

שתי חברות נוספות, Zendrive ו-Arity, שייכות בכלל לתעשיית הביטוח. Arity נמצאת בבעלות ענקית הביטוח Allstate ושתיהן מפתחות אפליקציות שאוספות מידע מפורט על הנהיגה של המשתמש. המטרה המוצהרת היא ליצור חוויית נהיגה בטוחה יותר; הפחות מוצהרת - להשיג פרופיל נהג מקיף, הן ברמה האישית והן לצורך מודל סטטיסטי מורכב, כדי לבנות מוצרים כפוליסות מדורגות ובסופו של דבר, להגדיל את רווחיהן.

בניגוד לרושם שמבקש המכתב לייצר, זה לא מקרה של פרטיות יתר שפוגעת בשוק. אלו פשוט חברות ענק או שליחיהן שמנסות לעצור הגנה נוספת על משתמשים מחשש שזה יפגע להן בשורה התחתונה. יש אולי מקרים בהם אפשר לדבר על הגנה מוגזמת שיכולה בסופו של דבר לפגוע במשתמשים. אבל זה לא אחד מהם.

קצרצרים

1. ואם כבר מדברים על פרטיות וענקיות טכנולוגיה: אנליסטים שבחנו את כלי מחיקת ההיסטוריה החדש של פייסבוק טוענים שהוא לא עומד בהבטחה של החברה משנה שעברה למחוק את כל הפעילות של המשתמש מחוץ לפייסבוק. לדבריהם, החברה אמנם מפרידה בין מידע הפעילות לחשבון המשתמש, אך תשמור את המידע בשרתיה רק בלי לקשר אותו לחשבון. עכשיו תעשו קולות של הפתעה.

פרטיות בפייסבוק? לא הפעם, צילום: שאטרסטוק פרטיות בפייסבוק? לא הפעם | צילום: שאטרסטוק פרטיות בפייסבוק? לא הפעם, צילום: שאטרסטוק

2. רגע, תמשיכו להישמע מופתעים גם לאייטם הזה: סין מכחישה את הטענות של פייסבוק וטוויטר, לפיהן היא הקימה ברשתות החברתיות מערך להפצת תעמולה ופייק ניוז. החברות הסירו השבוע קרוב לאלף חשבונות שלדבריהן שימשו את שלטונות סין להפצת מידע מוטעה על המפגינים בהונג קונג. לטענת השלטון, היו אלה אזרחים סינים מחו"ל שפשוט הביעו את דעותיהם האישיות. ואם אתם מאמינים לזה, יש לי חומת ענק להגנה מפולשים למכור לכם.

3. דונלד טראמפ הוא יצור בודד ומר שעסוק בפנקסנות קטנונית ואישית - ויש מי שיודע לנצל את זה לטובתו. כמו מנכ"ל אפל, טים קוק, שגילה דרך פשוטה לזכות ביחס מועדף מטראמפ: להרים טלפון. "הוא מתקשר אלי והאחרים (מנכ"לית המתחרות של אפל, ע"כ) לא", אמר טראמפ בשיחה עם כתבים. "אחרים שוכרים חברות ייעוץ יקרות, וטים קוק מתקשר לדונלד טראמפ ישירות. לא רע. מתי שיש בעיה הוא מתקשר". מדובר כנראה בשיחות הטלפון המשתלמות בעולם: לדברי טראמפ, בזכותן הוא החליט לעכב את המכסים על האייפון.

4. סימן ההאשטאג, הלא היא התגית (#) חוגגת מחר יום הולדת 12. טוויטר סיפרה שב-23 באוגוסט 2007 הציע המפתח כריס מסינה להשתמש בסימן הסולמית כדי לתייג נושאים בציוצים ברשת החברתית, וכך לאפשר גישה מהירה לציוצים בנושא משותף. התגית אומצה במהרה על ידי המשתמשים והוטמע רשמית בטוויטר עצמה ובהמשך גם בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות. כמו כל רעיון מוצלח, השימושים של ההאשטאג השתכללו והתפתחו לאורך השנים, למשל להעברת סאבטקסט או לצרכים הומוריסטיים. עוד מידע על התגית ונפלאותיה אפשר למצוא כאן.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות