אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שפל בנישואים בסין מאיים על הצמיחה בהוצאה הצרכנית צילום: בלומברג

שפל בנישואים בסין מאיים על הצמיחה בהוצאה הצרכנית

מספר הזוגות הנישאים ירד ב־7.7% מינואר עד יוני, ובייג'ינג חוששת כי המגמה תחבל במאמציה לאזן את השפעות מלחמת הסחר. בכמה ערים הושק פיילוט לסבסוד מוצרים הקשורים בחתונות באמצעות קרן ייעודית

26.08.2019, 23:16 | שירות כלכליסט

שיעור הנישואים בסין נמצא בשפל של 11 שנה, ומקשה על מאמצי הממשלה לעודד את הוצאות הצרכנים — על כך דיווח "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט".

קראו עוד בכלכליסט

לפי נתוני המשרד לעניינים אזרחיים בסין, ב־2018 התחתנו במדינה 10.14 מיליון זוגות — ירידה של 4.6% לעומת השנה שלפני כן. שיעור הזוגות שנישאים לכל 1,000 איש ירד מ־7.7 ל־7.2. המגמה נמשכה גם השנה, ובמחצית הראשונה של 2019 ירד מספר החתונות בסין ב־7.7% לעומת המחצית הראשונה של 2018.

ליאנג ז'ונגטאנג, עמית מחקר בכיר באקדמיית שנגחאי למדעי החברה, תולה את הירידה במספר החתונות בצמצום האוכלוסייה הצעירה בסין בגלל מדיניות הילד האחד שאכפה הממשלה משנות השבעים עד 2015.

בבייג'ינג רואים במספר הגדל והולך של בני מעמד הביניים שבוחרים לא להתחתן מכשול נוסף לניסיון לייצב את הכלכלה, שצמחה במחצית הראשונה של 2019 בקצב של 6.2% – האטי ביותר זה 27 שנה.

קניון בבייג קניון בבייג'ינג | צילום: בלומברג קניון בבייג

חתונה סינית טיפוסית כרוכה בהוצאות כספיות רבות, הכוללות קניית מתנות כמו מכוניות, מוצרי חשמל לבית ותכשיטים ולחתן ולכלה. הוצאה נוספת היא על נותני שירותים כמו מתכנני חתונות וקייטרינג. לפי נתונים של מכון קיאנז'אן למחקרי תעשייה, ההוצאה השנתית הקשורה לחתונות בסין נאמדת ב־1.8 טריליון יואן (כ־254 מיליארד דולר). הרכישה החשובה ביותר הקשורה לחתונה בסין היא בית, ולכן הירידה במספר הזוגות הנישאים משפיעה גם על ענף הנדל"ן וענפים הקשורים בו.

הצריכה הפרטית היתה מקור ל־60% מהצמיחה בסין ברבעון השני של 2019, וממשלת סין מנסה להגדיל עוד יותר את חלקה של הצריכה הפרטית בכלכלה כדי לאזן את השפעות מלחמת הסחר עם ארה"ב. בשנה שעברה הפחיתה בייג'ינג את מס ההכנסה במטרה להגדיל את ההכנסה הפנויה של משקי הבית ולכן גם את הצריכה.

אבל המדיניות הזו עדיין לא נשאה פרי. לראיה, שיעור הצמיחה השנתי של המכירות הקמעונאיות ירד ביולי ל־7.6%, זאת לעומת 9.8% ביוני.

ניסיון אחר לעידוד הצריכה הפרטית, שנמצא עדיין בשלב הפיילוט, קודם בידי ההתאחדות הסינית של העובדים הסוציאליים. קרן סובסידיות לרכישת מוצרים לנשואים טריים הוקמה כדי לכסות כ־5% מהמחיר של רשימה ארוכה של מוצרים. הפיילוט נערך בין היתר בערים דטונג, האנגז'ואו וטונגלינג. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות