אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפסד לעובדי הרכבת בביהמ"ש: החלו שיבושים ברכבות המטען צילום: דוברות רכבת ישראל

הפסד לעובדי הרכבת בביהמ"ש: החלו שיבושים ברכבות המטען

ביה"ד לעבודה בת"א דחה אתמול את תביעת 110 עובדי הרכבת, לקבלת הפרשי השכר שהופרשו ממשכורתם - בעקבות השיבושים שיצרו בפעילות הרכבת בקיץ האחרון; במקביל, התחדשו השיבושים וגל של הודעות על נהגים חולים הביא לביטולן של כ-10 רכבות מטען ביממה האחרונה

29.08.2019, 15:57 | אודי עציון

בית הדין האזורי לעבודה בת"א, דחה אתמול (ד') את תביעת 110 עובדי הרכבת לקבל את הפרשי השכר, שהופחתו ממשכורתם בעקבות השיבושים שיצרו בפעילות הרכבת בקיץ שעבר. במקביל, נודע ל"כלכליסט" כי היום (ה) מתחדשים השיבושים ברכבת וכי ביממה האחרונה בוטלו כעשר רכבות מטען, לאחר שמספר רב של נהגי קטרים הודיעו לפתע על מחלה.  

קראו עוד בכלכליסט

בנוסף, ועד העובדים עצר גם חלוקת מכשירי קשר חדשים לנהגים, שמחליפים את מערכת המירס, שכבר אינה מעניקה כיסוי מלא לכל המסילות.

השופטת כרמית פלד קיבלה את כל טענות חברת רכבת ישראל, וקבעה כי שרשרת האירועים ששיבשו את פעילותה, והשפיעו על כלל המשתמשים בשירותי הרכבת הינם בגדר שביתה, ולכן בדין לא קיבלו העובדים שכר עבודה מלא או חלקי, בהתאם להשתתפותם באירועים.

רכבת ישראל רכבת ישראל רכבת ישראל

הסכסוך החל בחודש מרץ 2018 על רקע סירוב סמנכ"ל משאבי אנוש ולוגיסטיקה בחברה, לשלם החזר אגרת רישיון רכב לעובדי רכבת שמבצעים תיקוני מסילות ומגיעים ברכב תפעולי למקום התקלה. הרכבת הבהירה כי החזר כזה מגיע רק לנהגים, ולא לעובדים שהנהיגה היא משנית לתפקידם העיקרי. בעקבות זאת הוציאה גילה אדרעי, יו"ר ועד העובדים, הנחיה לעובדים לא לבצע חלק מעבודתם.

במהלך חודש אוגוסט 2018 התרחשו מספר אירועים בהם העובדים לא ביצעו משימות מתוכננות במספר אתרים. כתוצאה מכך הודיעה הרכבת לעובדים שהיא לא מוכנה לקבל עבודה חלקית, ואם לא יבצעו עבודה מלאה – לא יהיו זכאים לשכר.

הצעדים הארגוניים של ועד העובדים הוחרפו כאשר השביתו את בית הספר הרכבתי באופן חלקי, וכן לא ביצעו לאורך תקופה עבודה במסוף בני ברק בחטיבת המטענים וכתוצאה מכך בוטלו כעשר רכבות.

במהלך התקופה אירעו עוד מספר אירועים אשר באו לידי ביטוי בנסיעה איטית של הרכבות ללא הצדקה תפעולית – "שביתה איטלקית" שעיכבה את העבודה ויצרה בפועל שיבושים וביטולן של עשרות רכבות.

בפועל – 110 עובדים לא קבלו שכר בדין במהלך ימי השביתה. ועד העובדים והסתדרות העובדים הגישו תביעה לבית הדין בה טענו כי מדובר בצעדים מינוריים ומידתיים, בעלי אופי מחאתי, שאינם פוגעים בעבודת הרכבת ואינם מצדיקים פגיעה בשכר העובדים.

החברה השיבה, כי הצעדים הארגוניים לא חוקיים, כי פעלה באופן סביר בסרוב לקבל עבודה חלקית, וכי אי תשלום השכר הוא חוקי.

השופטת כרמית פלד קבעה, כי הצדק עם טענת חברת רכבת ישראל וכי הצעדים הארגוניים אשר ננקטו על ידי ועד העובדים וההסתדרות אינם חוסים תחת ההודעה על שביתה שהוגשה על ידם, ולאחר שבית הדין בחן את סדרת האירועים המשבשים הוא שוכנע, כי הצדדים הארגוניים בהם נקט הוועד, הינם בגדר שביתה שאינה מזכה את העובדים שנטלו בה חלק בשכר עבודה.

גילה אדרעי רכבת ישראל, צילום: אלעד גרשגורן גילה אדרעי רכבת ישראל | צילום: אלעד גרשגורן גילה אדרעי רכבת ישראל, צילום: אלעד גרשגורן

ביה"ד: "גם הימנעות מביצוע חלק ממשימות שגרתיות - שביתה"

לעניין זה הפנה בית הדין להלכה לפיה גם הימנעות מביצוע חלק ממשימות שגרתיות הינה בגדר המונח "שביתה" וכי דין שביתה חלקית כדין שביתה מלאה, ושתיהן מביאות להשעייתו של חוזה העבודה האינדיבידואלי בין המעסיק לעובד. וכי "יש ושביתות שאינן שביתות מלאות ורצופות עלולות להכביד על מפעל יותר משביתה מלאה ורצופה".

בית הדין דחה את כל טענות ועד העובדים בראשות גילה אדרעי, ולא העניק כבקשתם צו הצהרתי כנגד הרכבת וקבע: "לחברה הזכות שלא לשלם לעובדים שכר בגין אי ביצוע עבודה מכוח צעדים ארגוניים, ללא קשר להגדרת תפקידם של אותם העובדים... אי ביצוע המטלות שיבש את העבודה הרגילה והשגרתית והפריע למהלך העבודה התקין והרגיל בחברה".

בית הדין הוסיף וקבע כי כאשר מתקיימת שביתה חלקית, המעסיק לא חייב לחפש פתרונות יצירתיים כדי לספק עבודה לעובדים, והוא רשאי להחליט על אי קבלת העבודה. זו משמעות השביתה – כל צד אמור לספוג את נזקיו.

הסתדרות העובדים הכללית החדשה יוצגה על-ידי עו"ד אלעד מורג ועו"ד גלי שטיינברג, ועד העובדים של רכבת ישראל יוצג על ידי עו"ד גלעד שר ועו"ד לימור עוזר, חברת רכבת ישראל יוצגה על-ידי עו"ד הגר זילברשטיין מהמחלקה המשפטית הארצית ועל-ידי עו"ד אלון עזרא ועו"ד זוהר גבע ממשרד רובין - שמואלביץ, עו"ד.

תגובות עובדי הרכבת והרכבת טרם התקבלו.

תגיות