אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת הרכבות הגרמנית DB: בעיות בטיחות בקו ירושלים-נתב"ג צילום: איי אף פי

בלעדי לכלכליסט

חברת הרכבות הגרמנית DB: בעיות בטיחות בקו ירושלים-נתב"ג

כמעט שנה לאחר השקת קו הרכבת החצי חשמלי ירושלים-נתב"ג, בדיקה מקצועית מטעם החברה הגרמנית DB חושפת בעיות בטיחות בו. עוד עולה מהבדיקה כי חלק ממערכת החשמל במקטע בין נתב"ג לת"א אינה בטיחותית

01.09.2019, 12:15 | ליאור גוטמן

חברת הבקרה הגרמנית DB, שנשכרה על ידי רכבת ישראל, שלחה בימים האחרונים מכתב מדאיג לראשי הרכבת, בו היא מצביעה על בעיות בטיחותיות לכאורה בקו הרכבת החצי־חשמלי ירושלים-נתב"ג, הדורשות טיפול מיידי, כך נודע ל"כלכליסט". הביקורת הפתיעה את בכירי התחבורה משום שהקו פועל כבר כמעט שנה ובשלב כזה לא אמורות לצוץ בעיות בטיחות.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בקו שמחבר היום בין נמל התעופה בן גוריון לירושלים, עם כוונה לחברו חשמלית גם לתל אביב בשנה הקרובה. הפרויקט אמור לחבר 60 ק"מ בין דרום תל אביב לירושלים במסילה חשמלית בחצי שעת נסיעה. הפרויקט הוצג בממשלה עוד ב־2011 עם תקציב של כ־3 מיליארד שקל, אולם עד היום הקו לא נפתח במלואו והתקציב כבר הגיע ל־7 מיליארד שקל.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ומנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר | צילומים: אבי מועלם, אלעד גרשגורן שר התחבורה בצלאל סמוטריץ

עיון במכתב, עליו חתום אחד מראשי חברת DB, מעלה מספר ליקויים. ראשית, הרכבת עדיין אינה יכולה להגיש בקשה לרישיון הפעלה במקטע שבין נתב"ג לתחנת ההגנה שבדרום תל אביב (המקטע החדש והלא גמור), משום שחלק ממערכות החשמל שם עדיין אינן בטוחות להפעלה.

בנוסף, במקטע שבין נתב"ג לירושלים עדיין ישנם כשלי בטיחות שכבר היו אמורים להיפתר. חלק ממערכות החשמל שם עדיין אינן בטוחות להפעלה בקרב ריכוזי אוכלוסייה גבוהים. DB ממליצה לרכבת שקודם יטפלו בבעיות הבטיחותיות שעלו לכאורה בבדיקה, ורק אז יגישו בקשה לקבלת רישיון הפעלה רציף של הקו. "הצהרת 'הכל בסדר' לא תפתור את הבעיות", כותבת DB לרכבת.

במהלך סוף השבוע האחרון הטיחו ברכבת האשמות בוועד העובדים שלה, על כך שהוא משבש את פתיחת הקו על ידי נקיטת שביתות איטלקיות ועיכובים, חרף פסיקת בית הדין לעבודה מלפני מספר ימים שמורה שלא לשבש את העבודה שם. גם אם טענות הרכבת מוצדקות, המכתב המדובר מחדד שגם אם הוועד היה נמנע מלהתערב בעבודה, עדיין לרכבת יש מה לשפר בטרם הפניית טענות כלפיו.

מהרכבת נמסר ש"למרות שהמכתב מהווה חוות דעת לא מחייבת, תיקנה הרכבת את הליקוי המצוין בו, למרות הערמת קשיים והשבתת העבודות מצד הוועד".

תגיות

145 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

145.
מוצע לחקור כמה מהכסף הגיע לכיסים של המעורבים בפרוייקט או מקורבים
אנו בישראל של המאה ה-21 - רוויית שחיתויות וטובות הנאה למי שמעורב או מקורב. ח ו ב ה לחקור ולבדוק את ההתנהלות הכספית, סיבות לחריגות העצומות. לא תמיד ישירות - לפעמים דרך דרך אנשי קש, חברות בת, חברות בחו"ל, בנקים בחו"ל. בסכומים כאלו - קל להסיט כמה מיליונים, או עשרות, וחלילה יותר - למה ש"בערך" קשו או מקושר. לא משנה שמנכל הרכבת הוחלף ו"לא בהנהלה הנוכחית" .
איש אחד  |  07.09.19
143.
ראוי שהרכבת תבהיר לציבור מה פירוש הטענה שהיא "תיקנה את הליקוי"
באיזה ליקוי *בדיוק* מדובר, ואיך הוא תוקן? יש לציבור זכות לדעת האם הוא נחשף לסכנה בטיחותית. קריאות נגד ועד העובדים (שבכלל לא אמור, ולא רשאי, לנהל את הרכבת) אינן תחליף לעבודה מסודרת ובטוחה ולשקיפות מלאה בפני הציבור.
א  |  02.09.19
לכל התגובות