אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"באמצעות אמזון קמעונאים יכולים להרחיב את מגוון הלקוחות שלהם ולמכור יותר" צילום: עמית שעל

"באמצעות אמזון קמעונאים יכולים להרחיב את מגוון הלקוחות שלהם ולמכור יותר"

כך אמר מנכ"ל UPS ישראל, יאיר עשהאל, בפאנל בוועידה הכלכלית לאומית של "כלכליסט" בנושא כניסת אמזון לישראל. דודו וקנין, ראש מערך עסקים קטנים בלאומי: "נתמוך בעסקים שיבחרו לפעול דרך אמזון."

02.09.2019, 15:00 | נורית קדוש

"הדבר שהכי הייתי רוצה הוא שאמזון כבר יגיעו לישראל ויתחילו לפעול. העננה שרובצת עלינו בשנתיים האחרונות, כשכל פעם עולה ידיעה שאמזון תיכף מגיעה, צריכה להיפסק. שיתחילו ונוכל להתחרות", כך אמר חי גאליס מנכ"ל קבוצת ביג, בהתייחס לאיום שרואים בעלי רשתות האופנה והקניונים מכניסתה הצפויה של אמזון לישראל. "יש לנו נסיון מהשוק בארה"ב וביזנס שלמרות הלחצים של שוק ההון הישראלי, מצליח לייצר תוצאות טובות וצמיחה. צריך לזכור שגם עם אמזון, 90% מהקניות עדין פיזיות והצרכנים ימשיכו להגיע למרכזי קניות".

גאליס דיבר בפאנל "החבילה של אמזון בדרך: הזדמנות או סכנה לשוק המקומי", בהנחיית נטע לי בינשטוק, בוועידה הכלכלית לאומית של "כלכליסט". עוד השתתפו בפאנל רמי שביט, מנכ"ל המשביר לצרכן, רמי לוי בעלי רמי לוי שיווק השקמה, דודו וקנין ראש מערך עסקים קטנים בבנק לאומי לאומי ויאיר עשהאל, מנכ"ל UPS ישראל

 

מה לגבי קניוני הרפאים בארה"ב?

גאליס: "אלו בעיקר כותרות נגטיביות שמגיעות מהעולם. אנחנו מנהלים 700 אלף מ"ר מרכזי מסחר עם 92% אכלוס ומי שיודע לעשות את השינויים הנדרשים, כדי שהקוחות ימשיכו להגיע, יתמודד עם פגיעה מינימלית או בכלל לא. מה שכן, יש בישראל פגיעה בשנה האחרונה שנובעת מחוסר הוגנות רגולטורית. צריך לתת לקמעונאים הישראלים אפשרות להתחרות בשחקני האון ליין מחו"ל שפוגעים בהכנסות ובעובדים של מדינת ישראל ואני מקווה שיהיה פוליטקאי אמיץ שיקבל החלטה לבטל ההטבה של הפטור ממס. מה שצריך לזכור זה שאמזון מגיעים לארץ ללא היתרון הזה, כי הם מפעילים שחקנים ישראלים, אז נראה מה יהיה מבחינת המחיר כשיגיעו".

פאנל "אמזון בדרך". מימין: דודו וקנין, יאיר עשהאל, רמי שביט, רמי לוי וחי גאליס ונטע לי בינשטוק, צילום: עמית שעל פאנל "אמזון בדרך". מימין: דודו וקנין, יאיר עשהאל, רמי שביט, רמי לוי וחי גאליס ונטע לי בינשטוק | צילום: עמית שעל פאנל "אמזון בדרך". מימין: דודו וקנין, יאיר עשהאל, רמי שביט, רמי לוי וחי גאליס ונטע לי בינשטוק, צילום: עמית שעל

גם רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן, הביע תרעומת על הפטור ממס להזמנות מאתרים מחו"ל. המשביר, שמתמודדת עוד בטרם כניסת אמזון עם קשיים, חתמה את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד נקי ומנסה לאתר משקיע אסטרטגי לבתי הכלבו. "מעולם מצבה של המשביר לא היה טוב יותר. תקן 16 עשה עיוות לחברות הריטייל, אבל בתי הכלבו הרוויחו כסף. אנחנו כמעט ללא חוב וללא אשראי בנקאי, אבל השאלה זה עניין האי קומרס והנסיעות לחו"ל וכמובן הפטור ממכס לחברות מחו"ל שבגינם אנחנו חווים בעיה לא פשוטה". אמר שביט והוסיף. "אמזון באה עם בשורה וישראל היא המקום הראשון שהיא מציעה לחברות שיתוף פעולה. בשלב הראשון פחדתי שהם רוצים לקחת את הלקוחות שלנו אבל הם לא. אנחנו מנהלים איתם משא ומתן על שיתוף פעולה. החלטנו במקום להילחם ללכת איתם ואם נשכיל לקחת אחוז מהמכירות שלהם בישראל, זכינו.

אמנם בשלב זה אין בכוונת אמזון להיכנס לתחום המזון, אולם לא מן הנמנע שבעתיד תורחב הפעילות לשוק זה. רמי לוי, המתמודד גם שנה אחרי רכישת השליטה בקופיקס עם ירידה במכירות והעמקת ההפסדים, דחה את הטענה שהציבור איבד את האמון במותג קופיקס, לאחר העלאת המחירים שביצעה החברה, אשר כבר אינה מחוייבת למחיר אחיד. "קופיקס נותן מענה למיליון צרכנים בחודש. הקפה ומוצרים נוספים עדיין עולים 5 שקלים והציבור מבין שאין פיקס לכל החיים. בסופו של דבר, אנחנו משפרים מוצרים ומוכרים בשליש מחיר מהמתחרים שלנו".

אז הצרכנים לא רואים את הערך, כי המכירות יורדות 

לוי: "סגרנו 5 סניפים שלא הרוויחו כי אני לא אוהב להחזיק עסקים שלא מרוויחים. ברבעון הבא נראה את השיפור. אבל לא נכנסתי לקופיקס בגלל הקפה אלא כדי לקחת את 30 סניפי קופיקס, לשפר עמדות ולתת לצרכן מענה זול".

אבל גם סופר קופיקס הפסדית.

"אנחנו מפסידים הרבה פחות מבעבר ובמקביל מגדילים מגוון, מסבירים לצרכן על מעבר למותג רמי לוי בשכונה ונאפשר ללקוחות שבויים לקנות במחירים נמוכים. בעקבות כך נראה את השינוי".

מי שעשויה להרוויח מכניסת אמזון לישראל והתחזקות שוק האון ליין הן חברות השילוח. לדברי יאיר עשהאל, מנכ"ל חברת UPS ישראל, לחברות השילוח יש עוד לאן לצמוח. "לא צריכה להיות סיבה לקמעונאים לדאגה מכניסת אמזון. לא צריך להילחם בקדמה. יש התפתחות בעולם ויש טכנולוגיות שמאפשרות שינוי ולכן כניסת אמזון מייצרת אפשרות לצמיחה, להגדלת מגוון ומייצרת בשורה לסוחרים שימכרו דרכה. יחד עם זאת, אין ארוחות חינם ואי אפשר למכור באמזון בלי סטנדרטים ובלי יכולת לעמוד ברמת שירות ומלאים, זמני אספקה ושירות לקוחות, שלא רגילים לו בישראל".

השוק הישראלי יכול לעמוד בזה?

"צריך להיות מקצוען. אחד האיסורים של אמזון הוא על מכירה בחסר והחברה קונסת במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב מוציאים מהרשימה. במקרה של איחור באספקה, אמזון מחייבת להציג לה תכנית שיפור ונותנת קנס ולכן צריך לעבוד שיש סנכרון בין מלאי פיזי לוירטואלי וזה מחייב לעבוד עם חברות מקצועיות כמו UPS. מי שיעבוד לבד עלול לשבור את הראש".

עשהאל הוסיף כי קמעונאים יכולים באמצעות אמזון להרחיב את מגוון הלקוחות שלהם ומי שיעשה לוגיסטיקה נכון ימכור יותר. עשהאל דחה את הטענות על אפלה רגולטורית ואמר: "אפליה רגולטרית קיימת גם בתחומים אחרים".

ובישראל נזכה לרמת שירות של אמזון עם אספקה תוך יום ושירות החזרות נוח?

"לאמזון פריים יש מנויים שמשלמים על השירות המהיר. בשוק ישראלי לא בנויים לאספקה מהיום להיום, אבל בהחלט כן יכולים לספק מהיום למחר. אמזון מבקשת בישראל התחייבות שהמשלוח יגיע תוך 5-3 ימים, אבל אף אחד לא צריך לקפוץ מעבר ליכולות שלו. בעוד שנה וחצי תראו שקרה משהו חיובי ברמת השירות, כי אמזון מייצרת סטנדרטים והקמעונאים יצטרכו להשלים עם קיומה של אמזון".

עשהאל הוסיף כי האתגר הגדול הוא המקטע האחרון של השילוח לבית הלקוח. "הלסט מייל הוא הקריטי ביותר וזה לא דבר שאפשר לעשות בחינם. אמזון מציעה למקם גבוה בתוצאות החיפוש את מי שיתן משלוח חינם, אבל זה לא אפשרי, כי איכות מתכתבת עם מחיר".

"זה לא רק לצעירים, כי זה נוח, זמין ומגיע בזמן"

מי שמתקשים להתמודד עם כניסתה הצפויה של אמזון לישראל הם העסקים הקטנים. לדברי דודו וקנין, ראש מערך עסקים קטנים בלאומי, הבנק יתמוך בעסקים שיבחרו לפעול דרך אמזון. אנחנו מבינים שהאון ליין ואמזון כאן להשאר. מדובר במכירות של 16 מיליארד שקל בשנה וצמיחה בקצב שגדל בארץ יותר מבעולם. זה לא רק לצעירים, כי זה נוח, זמין ומגיע בזמן וככל שהחוויה תהיה טובה יותר הלקוחות יהיו שם וגם הלקוחות העסקיים הקטנים. כיוון שבחברות קטנות אין הנהלה רחבה שיכולה להתמודד, אנחנו מעניקים הכוונה מקצועית ונדע לתת למי שיבחר ללכת לשם מימון למלאי ולהקמת החנות".

וקנין הוסיף: "מימון מלאי והקמת חנות זה בייסיק, אנחנו הולכים לרקום שת"פים עם 3-4 חברות שיודעות לתת ליווי ונהיה שם עבור לקוחות שיוכלו לעוד בזה".

תחום הפארם שצפוי להיכנס בקרוב לזירת האון ליין, עבר באחרונה שינויים עם מכירת ניו פארם שהיתה בבעלות המשביר לשופרסל ורכישת השליטה ברשת גוד פארם על ידי לוי.

"סיפור הפארם, זה בלון. הסיפור הגדול זה של בתי המרקחת והעניין הוא בקופות החולים ששודדות את השיטה ופותחות בתי מרקחת ללא סוף". אמר שביט והוסיף: "הדרגסטור בנוי על כניסה לקניית תרופות ועל הדרך קניית טואלטיקה ועוד. קופות החולים ובעיקר כללית שמחזיקה למעלה מ- 50% מהשוק פתחה בשנים האחרונות למעלה מ- 500 בתי מרקחת. שר הבריאות לא ראה את הבעיה וקופות החולים מנציחות אותה".

לוי ציין כי הבעייתיות בתחום הפארם לא נוגעת לגוד פארם, שאינה מפעילה בתי מרקחת. "אני לא רוצה שהחולים יבואו לקנות אצלי. אנחנו מכניסים את הצרכן על ידי מחיר זול בעשרות אחוזים. אנחנו בהחלטה מוכרים לא רק לחולים, אלא לכולם. את התרופות נשאיר לאחרים", אמר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות