אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פתח תקוה פיתוח: "התחדשות עירונית תעשה צדק חברתי עם התושבים" צילום: אוראל כהן

פתח תקוה פיתוח: "התחדשות עירונית תעשה צדק חברתי עם התושבים"

השדרוג המתוכנן לשכונת יוספטל הוותיקה, הוא צעד נוסף בתנופת ההתחדשות העירונית העוברת על אם המושבות. שי איפרגן, מהיזמים המובילים בעיר: "צעדים כאלה יספקו לא רק פתרונות דיור מודרניים לאוכלוסייה הוותיקה, אלא גם ימשכו אליה משפחות צעירות"

09.09.2019, 09:48 | יונתן סידון

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן

תחום ההתחדשות העירונית בפתח תקוה, שרשם בשנה האחרונה תנופה משמעותית, זוכה כעת לעוד רוח גבית – עם הכרזת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כי תשקיע בשדרוגה של שכונת יוספטל.

מדובר במהלך שמקדמת הרשות לתכנון מיזמי התחדשות עירונית בשמונה ערים ברחבי הארץ, ובהן פתח תקוה. על פי התכנית, סכום של 12 מיליון שקל יושקע ביצירת למעלה מ-50 אלף דירות ב"מסלול תכנון שכונתי" – עם כ-33 אלף יחידות דיור חדשות שיצטרפו לכ-20 אלף יחידות דיור קיימות.

קראו עוד בזירת הנדל"ן

"מסלול התכנון השכונתי הוא מסלול ייחודי, שבו מתוכננת מחדש השכונה כולה, לרבות אזורים לפינוי-בינוי, אזורים לשימור ולחיזוק ואזורים להתחדשות מרקמית", מסביר גורי נדלר, ראש אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית. "היתרון שמציע מסלול זה טמון בראייה הכוללת, ובהכנת תוכנית המכילה גם את תשתיות השכונה, כמו רחובות, מבני ציבור וגינות".

ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן. "תכנון שכונתי – שינוי מהותי ופיתוח ניכר", צילום: שלומי אמסלם ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן. "תכנון שכונתי – שינוי מהותי ופיתוח ניכר" | צילום: שלומי אמסלם ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן. "תכנון שכונתי – שינוי מהותי ופיתוח ניכר", צילום: שלומי אמסלם

שכונת יוספטל, הסמוכה לכביש 40, מאופיינת בשיכונים ותיקים שנבנו בשנות ה-50 ובתשתיות ישנות. החזון לשכונה מדבר על הקמתן של כ-4,700 יחידות דיור חדשות לצד 1,256 יחידות דיור קיימות.

 

לדברי חיים אביטן, ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, "שכונת יוספטל זקוקה להתחדשות עירונית בדחיפות. התשתיות הישנות כבר אינן מסוגלות לענות על צורכי האוכלוסייה, ועל כן פועלת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ולקידום תכנון שכונתי. המטרה היא שבנוסף לבנייני מגורים בטוחים, תתוכנן גם סביבת מגורים נעימה אשר תעשה צדק חברתי של ממש עם התושבים, שרובם ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. זוהי ההזדמנות היחידה עבורם לשדרג את דירתם ללא כל עלות. התכנון השכונתי מצד המדינה לוקח בחשבון את כלל המרכיבים המשפיעים על חיי התושבים, ומאפשר שינוי מהותי ופיתוח ניכר, שאין ביכולת הרשויות לבצע בעצמן".

 

קופצת לליגה של הגדולים

התוכנית לשכונת יוספטל, מצטרפת, כאמור, לשורה של מיזמי התחדשות עירונית המקודמים באם המושבות. כך, דו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית המסכם את 2018, הציב את פתח תקוה כאחת מעשר הערים המובילות בישראל במספר יחידות הדיור שאושרו בתוכניות פינוי-בינוי, עם 2,907 יחידות דיור בעשרה מתחמים.

"פתח תקוה עוברת מהפכה אמיתית, בתוך כעשור היא עתידה לגדול מכ-270 אלף תושבים לכ-400 אלף תושבים. פתח תקוה צומחת והופכת לעיר מטרופולין מרכזית". סיפר ביולי האחרון ראש העיר רמי גרינברג, בראיון ב"כלכליסט". לדבריו, "לעיר יתווספו כ-40 אלף יחידות דיור, רבות מהן בהתחדשות עירונית, בדגש על שדרוג מרכז העיר והשכונות הוותיקות דוגמת עמישב, תקומה, אחדות ורמת ורבר, ובשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית".

 

"הפניית משאבים לשיקום וריענון שכונת יוספטל הוא צעד מתבקש, ובהחלט יש לברך עליו", קובע שי איפרגן, הבעלים של הגלגל ייזום ובנייה, מהחברות הוותיקות והמובילות בתחום ההתחדשות העירונית בפתח תקוה. "יוספטל היא דוגמה מובהקת לשכונות הוותיקות של פתח תקוה ומרכז העיר, המחויבים במתיחת פנים מקצה לקצה. בעירייה וברשות להתחדשות עירונית מבינים שכדי לייצר בהן מציאות חיים חדשה נדרש שיתוף פעולה ושילוב כוחות. הן עובדות יחד, וזו הדרך שתוביל את פתח תקוה לקפיצת מדרגה".

 

פתח לתקוה

כמי שפועל בפתח תקוה כבר שנים לא מעטות, ברור לאיפרגן כי בשכונות החלשות של העיר, בהן אין כדאיות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית, יצטרכו הרשויות לספק פתרונות יצירתיים כדי למשוך אליהן יזמים. "למרות שאלה השכונות שהכי זקוקות להתחדשות, כולם יודעים שאם לא יהיה בהן פוטנציאל לרווח, היזמים יישארו בחוץ", אומר איפרגן. "לכן, מקבלי ההחלטות חייבים לבצע חשיבה מחודשת שתביא בחשבון גם את נקודת המבט של היזמים ותבחן איך לסייע להם. בעיר רחובות למשל, במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קרית משה, הקצתה המדינה ליזמים קרקע משלימה מדרום מערב לשכונה באמצעות רשות מקרקעי ישראל. מהלך דומה בפתח תקוה ייתן דחיפה למימוש מיזמי התחדשות עירונית גם בשכונות הפחות חזקות".

יחד עם זאת, איפרגן מעודד מהרוחות החדשות הנושבות בעירייה מאז כניסתו של רמי גרינברג ללשכת ראש העיר. "יש בהחלט שינוי לטובה באינטראקציה מול גורמי העירייה", הוא מרחיב. "התחושה היא שיש אוזן קשבת ורצון למנוע סחבת ביורוקרטית. עיריית פתח תקוה מבקשת לקדם התחדשות עירונית, ומבינה שדיאלוג רציף ועקבי עם היזמים יועיל לכל הצדדים".

 

שי איפרגן. "פתח תקוה תהיה מהערים המובילות והמבוקשות בישראל", צילום: באדיבות הגלגל ייזום ובנייה שי איפרגן. "פתח תקוה תהיה מהערים המובילות והמבוקשות בישראל" | צילום: באדיבות הגלגל ייזום ובנייה שי איפרגן. "פתח תקוה תהיה מהערים המובילות והמבוקשות בישראל", צילום: באדיבות הגלגל ייזום ובנייה

בדומה לגרינברג ולאביטן, גם איפרגן סבור כי התחדשות עירונית, היא צו השעה. "בעיר כה ותיקה בה שוכנים מבנים רבים ישנים ורעועים, אין מנוס מהתחדשות עירונית והגדלת היצע הדירות. מהלך כזה יעשה רק טוב גם לפתח תקוה", הוא מדגיש. "מעבר לזה, באמצעות חידוש המבנים בעיר ניתן יהיה לספק לא רק פתרונות דיור מודרניים לאוכלוסייה הוותיקה, אלא גם למשוך לכאן משפחות צעירות".

הגלגל ייזום ובינוי היא חברה פתח תקוואית שורשית, שנוסדה בראשית שנות ה-90 ומאז כניסתה לתחום ההתחדשות העירונית לפני כעשור, היא מתגאה ברזומה מרשים בתחום. לאחר השלמת תשעה פרויקטים ברחבי העיר, מתמקדת כעת החברה בבנייה ובקידום של תשעה מיזמים נוספים. "אנחנו צמחנו בפתח תקוה ומכירים היטב את הדנ"א שלה", מסכם איפרגן. "זוהי עיר שנמצאת במגמת פיתוח משמעותית, ומנקזת אליה אוכלוסייה חזקה. אני מאוד מאמין בפתח תקוה, ועם גידול בכמות מיזמי התחדשות העירונית, יחד עם תחילת פעילותן של הרכבת הקלה והמטרו בעוד שנים ספורות, אין לי ספק שהיא תהיה אחת הערים המובילות והמבוקשות בישראל".

 

לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן>>

 

תגיות