אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למזער את כמות התביעות: הכירו את הארגון שפועל לטובת המעסיקים צילום: Shutterstock

למזער את כמות התביעות: הכירו את הארגון שפועל לטובת המעסיקים

מעסיקים נמצאים כיום במצב אבסורדי בו כל עובד יכול לתבוע אותם, כשהנתונים מוכיחים ש-75% מהפסיקות מוכרעות לטובת העובדים. ארגון מעסיקן נועד לפתור את כשל השוק ולעמוד לצידן של החברות כך שאלו יוכלו לעמוד בדיני העבודה ולהימנע מתביעות מיותרות

12.09.2019, 16:30 | בשיתוף מעסיקן
כ-55,000 תביעות בשנה מוגשות, מהן רק כ- 800 (פחות מ-2%) מגיעות להכרעה בבתי הדין לעבודה אשר קורסים תחת הלחץ. היקף אדיר של -75% מהפסיקות מוכרעות לטובת העובדים בתביעות נגד מעסיקים שנאלצים להסתגל לחקיקה עודפת, לרגולציה נוקשה ולפסיקה שמשתנה כל הזמן, תוך התמודדות מול ארגוני עובדים, ההסתדרות החזקה ועורכי דין בענף.

מול אלו קם ארגון המבקש לעזור ולסייע לעסקים, להשיב את האיזון תוך כדי שמירה על סמכותם הניהולית מול זכויות העובדים ובכך למנוע עיצומים ותביעות מיותרות שיאפשרו למנהלי החברה להתעסק במטרות שלשמם הוקם העסק.

מעסיקן הוא ארגון שמהווה אלטרנטיבה למציאות זו, ומהר מאוד הפך לצורך בסיסי לכל עסק המעסיק עובדים ובכל סדר גודל. לצורך העניין, כפי שרכב עובר מבחן רישוי שנתי, כך העסק מקבל ליווי באמצעות מומחים בנושאי השכר ודיני העבודה, עורך בדיקות עבור העסק ומסייע בהתנהלות נכונה, כאשר בלא מעט מקרים ניתן למצוא חיסכון כספי לא מבוטל לבית העסק.

"עשרות אלפי תביעות במשק הן נגד מעסיקים", אומר אלעד טורבתי, ממייסדי הארגון. "ברור וידוע שבעיני הכלל כל מעסיק הוא מטאור שצריך להעניק מהניצוצות שלו ומכספו לעובדים, גם במקרים שלא מגיע להם וגם אם פעלו בניגוד לאמון שנתן להם המעסיק".

 

 , קרדיט: shutterstock קרדיט: shutterstock  , קרדיט: shutterstock

 

פחד ופערי ידע

חוסר ההיגיון, הפחד ופערי הידע גורמים ללא מעט מעסיקים לשלם לעיתים קרובות יותר מהדרוש, והעובד נהנה מזכויות אשר לא סוכם עליהן ולא בהכרח מגיעות לו.

כדי להילחם בתופעה ולמנוע תביעות מיותרות כלפי מעסיקים, הקימו אלעד ושניר ישר את ארגון "מעסיקן" – אשר נועד לסייע למעסיקים בהתנהלות מול עובדים בהתאם לדיני העבודה, צווי ההרחבה, חוקים, תקנות ופסיקה רלוונטית שחלים על המעסיקים. השניים מספרים כי הם ומכריהם אשר מנהלים עסקים חוו על בשרם תביעות לא מוצדקות מצד עובדים, כשבתי הדין פעלו לטובת האחרונים.

"המציאות כיום מתירה את הרסן ויש יותר ויותר תובעים סדרתיים שתובעים לעיתים אחרי מספר ימי עבודה. המצב הזה הזוי ומסוכן", מזהירים השניים.

גופים נוספים אשר מבקרים עסקים וחשופים לתלונות של עובדים הם משרד העבודה ורשות האוכלוסין וההגירה. לאחר שנחקק חוק הגברת האכיפה בדיני עבודה, ניתנו לרשות סמכויות נרחבות ונערכות ביקורות על עסקים ע"י גופים אלו כשבמקרים בהם מתגלות הפרות לכאורה מוטל עיצום כספי ללא ברירת משפט.

בלא מעט מקרים מדובר בסכומים גבוהים, גבוהים מדי, שלעיתים עלולים לסיים את חייהם של לא מעט עסקים אשר אין ביכולתם לשלם את העיצום הכספי.

"מעסיקן" מסייע לעסקים להימנע מהסתבכות ולהתמודד עם הטלת העיצומים בהסתמכות על בודקי שכר מוסמכים".

לא מכירים את הזכויות

הבעיה, הם אומרים, היא שלרוב המעסיקים אינם מכירים את כל זכויות העובדים – בין היתר, מאחר שמדובר בתחום שמשתנה לעתים קרובות, כשלפעמים העובד נפגע מתוך חוסר הבנה ובתום לב. בתי הדין, כאמור, נוטים לטובת העובדים.

כאשר לוקחים בחשבון שרבים מעו"ד המייצגים עובדים מודדים את שכר הטרחה על פי אחוזי הצלחה, ברור לכל כי הפשרה הינה לשביעות רצון העובד ובא כוחו והמעסיק נאלץ להתפשר על האמת כדי לחסוך בזמן ואמצעים. בל נשכח כי עובדים רבים נשענים על תמיכת ההסתדרות ולא מעט ארגוני עובדים אשר פועלים לטובת העובדים.

"למעסיק, לעומת זאת, אין אף אחד שעומד לצידו", מדגיש אלעד. לדבריו, "אנחנו מלווים את המעסיק לאורך כל הדרך כדי שלא יעשה טעויות. כך יוצא שגם העובדים יוצאים נשכרים - כי הם מקבלים את הזכויות והתנאים שלהם ובכך נמנעות גם תביעות נגד המעסיק והעסק מתנהל בהרמוניה ובעשייה.

אלעד נזכר במקרה בו נתקל לפני הקמת מעסיקן: "היה לי מקרה שעובדת הועסקה במשך שבועיים. סוכם עמה שכר על פי הסכם עליו חתמה ובאופן תשלום אותו היא בחרה. לבסוף אופן התשלום שעליו חתמה לא היה לרוחה והיא סירבה לקבל את השיק שהכנו לה. אותה עובדת הגישה תביעה בסך 22 אלף שקל. זהו, הלכה למעשה, ניסיון עושק בעבור עבודה של שבועיים. במקרה זה הפסיקה הייתה ל"טובתי" כלומר, נאלצתי לבזבז שעות כדי להכין כתב הגנה, שילמתי שכ"ט לעו"ד בזבזתי אנרגיה ועצבים מיותרים במקום להתעסק בעבודה. אם זו המשמעות של "זכייה," העניין אומר דרשני", אומר אלעד בהגיון ובצדק.

 

 , צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock  , צילום: Shutterstock

   

תעסיקו בשקט

מעסיקים עומדים כיום בפני שוקת שבורה כשכל אחד יכול לתבוע, ועובדים תובעים היום על כל דבר ולעיתים עוד לפני שהתחילו את העסקתם. במעסיקן מספרים על מקרה בו מעסיק נתבע על ראיון עבודה שערך ונפסק לחובתו פיצוי בסך 50 אלף שקלים אף שלא התקיימו יחסי עבודה אפילו לא יום אחד. כל אלו מתאפשרים הן מחוסר ידיעה מחד ובשל "האצבע הקלה" בהגשת תביעות מאידך.

לדברי שניר ישר, מעסיקן הוקמה במטרה לספק פתרונות לכשל שוק, כאשר עד היום לא היה ארגון שלקח על עצמו לראות את המעסיק לפי הצרכים שלו. "מעסיקן הוקם מתוך הצורך הזה, והוא יעזור גם למדינה שכן העובד יקבל את מלוא הזכויות שלו, המעסיק יעודכן באופן רציף בדיני עבודה ויישמם וכך יימנעו תביעות והוצאות מיותרות. במילים אחרות, ניתן לומר למעסיקים מהיום 'תעסיקו בשקט'".

 

לפרטים נוספים: www.msk.org.il

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות