אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות הסלולר השמידו לבעלי המניות 28 מיליארד שקל צילום: עמית שעל

חברות הסלולר השמידו לבעלי המניות 28 מיליארד שקל

הסכום נמחק במהלך תקופה של 9 שנים; העברת מניות השליטה בפרטנר מחיים סבן להאצ'יסון הסינית צפויה להיחתם עד אמצע אוקטובר; משרד התקשורת יצטרך להכריע האם לאפשר לגוף הסיני להחזיק בחברה. בן־דב: "הייתי נוהג כמו סבן, כניסה לחניון עולה כמו מינוי סלולר"

23.09.2019, 14:46 | גולן חזני

הסכם העברת מניות השליטה בפרטנר מחיים סבן להאצ'יסון הסינית ייחתם ככל הנראה עד אמצע אוקטובר. כפי שנחשף אתמול בכלכליסט, המשא ומתן בין הצדדים להארכת הסכם ההלוואה התפוצץ, וסבן הודיע להאצ'יסון כי הוא מוותר על המניות המשועבדות להאצ'יסון במסגרת הלוואה של 300 מיליון דולר שהעניקה לו ב־2012 לרכישת השליטה בחברה.

קראו עוד בכלכליסט

עוד נודע ל"כלכליסט" כי האצ'יסון הפגינה עמדות קשוחות במו"מ מול סבן שנגע להארכת הסכם ההלוואה, וככל הנראה הדבר נבע בין היתר מהעובדה שהיא מעוניינת לחזור ולקבל לידיה את מניות השליטה בחברה, שמצויות בשפל כמעט היסטורי, מתוך ראייה שמדובר בהזדמנות עסקית וכי המשבר בענף ייעצר ותהיה התאוששות בשנתיים־שלוש הקרובות.

האצ'יסון שומרת על נוכחות תמידית בישראל עוד מלפני שנת 2000, עת נכנסה להשקעה בפרטנר. כשמכרה לאילן בן־דב את השליטה ב־2009, היא עשתה זאת ברווח אדיר של 7 מיליארד שקל, הרווח הגדול ביותר של בעל שליטה בחברת סלולר לאורך השנים. סבן מוותר על ההשקעה ומקבע הפסד של 175 מיליון דולר, שאותם השקיע בעצמו מבלי לקבל מינוף או הלוואות מגופים פיננסיים. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי חברות הסלולר השמידו לבעליהן 28 מיליארד שקל בתוך תשע שנים. כך, ירידת הערך של פרטנר מסוף 2010 ועד היום היתה של 7.9 מיליארד שקל, של סלקום היתה 9.1 מיליארד שקל ושל פלאפון – 11.3 מיליארד שקל.

בן־דב, שמכר את מניות פרטנר לסבן ב־2012, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "סבן עשה את החשבון הנכון אף שאני מאמין שבטווח הארוך המחירים בסלולר יעלו. הייתי הראשון שיצא מהתחום, והיום אני מברך על כך, לאו דווקא בגלל הפסד או רווח אלא כי הייתי נשאר עם שבע שנים קשות, והתנהלות יומיומית מתישה. כל פעם שאני נכנס לחניון ומשלם לשעתיים חניה, אני נזכר שחודש תשלום סלולר עולה פחות".

על האצ'יסון אמר בן־דב כי "אני מאמין שהם יקבלו אישור רגולציה להחזיק בחברה. הם מהונג־קונג, לא מסין, והיו כאן תקופה ארוכה". למרות דברי בן־דב, ולמרות הרצון של האצ'יסון להחזיק בפרטנר, הרי שהשאלה המרכזית היא אם תאגיד הענק יקבל היתר שליטה מחודש ממשרד התקשורת בחברת סלולר ישראלית, היתר שלו יידרש לאור העובדה שאת המניות שלו בחברה מכר לפני יותר מעשור.  

חיים סבן לא הצליח לשחזר בפרטנר את ההצלחה החריגה שלו בחברת בזק, צילום: EPA חיים סבן לא הצליח לשחזר בפרטנר את ההצלחה החריגה שלו בחברת בזק | צילום: EPA חיים סבן לא הצליח לשחזר בפרטנר את ההצלחה החריגה שלו בחברת בזק, צילום: EPA

האישור המרכזי שלגביו יש סימן שאלה הוא אישור גופי הביטחון (המל"ל). אלה אמורים בתנאי מכרז מפעילות הסלולר לרכוש ציוד תקשורת מחברות סיניות, וקיים סימן שאלה סביב מתן אישור כזה לחברה סינית. לעומת זאת, האצ'יסון מעולם לא נפטרה ממניות השליטה בפרטנר והן נותרו משועבדות לה מרגע שנמכרו לבן־דב ודרך סבן ועד עתה כשהן עומדות לחזור לידיה, כך שמשרד התקשורת וגופי הביטחון ייתקלו בקושי מסוים באי־מתן היתר לחברה.

האצ'יסון איננו תאגיד סיני קלאסי. החברה פועלת מהונג קונג ורשומה באיי קיימן, ולי קא־שינג, המייסד ובעל השליטה, נשאר פעיל בישראל לאורך השנים גם אחרי מכירת פרטנר. החברה פעילה בתחום המים, מחזיקה במתקן התפלה בשורק ומתמודדת על מתקן שורק 2 הענק. פעילות נוספת של לי קא־שינג בארץ היא בתחום ההון סיכון כשהקרן שלו היתה אחת המשקיעות הראשונות, למשל, בחברת הניווט ווייז, ובחברות נוספות.

קרן טכנולוגית של החברה פעילה בארץ בהיקף של 100 מיליון דולר, וקרן נוספת בתחום הבריאות הדיגיטלית, בהיקף כספי דומה. בתחום הפילנתרופי השקיע לי 130 מיליון דולר ב־2013 בטכניון. ייתכן שעובדות אלה יביאו לחשיבה אחרת בנוגע למתן היתר שליטה להאצ'יסון בפרטנר, אבל הנושא עדיין לוט בערפל.

לי קא שינג, צילום: עמית שעל לי קא שינג | צילום: עמית שעל לי קא שינג, צילום: עמית שעל

בתחום הטלקום פעילה האצ'יסון ב־13 שווקים בעולם והחברה מפעילה חברות סלולר וטלפוניה בין היתר באיטליה, בריטניה ושבדיה. יש לה יותר מ־100 מיליון לקוחות בעולם ויותר מ־50% מהכנסותיה הן מאירופה. הכנסותיה מהונג קונג הן 3% ומסין פחות מ־10%. לי קא שינג עצמו ברח בשנות הארבעים מסין להונג קונג.

אם בדיקות רולינג של האצ'יסון במשרד התקשורת יעלו כי סיכוייה לקבל היתר נמוכים, היא עשויה לנסות למכור את המניות, או להגיע להסכם מיזוג עם סלקום או חברה גדולה אחרת, כך שלה עצמה לא תהיה נגיעה לניהול החברה בשלב ראשון לפחות. בהאצ'יסון טרם החליטו מה לעשות עם המניות.

ממשרד התקשורת נמסר: "לא התקבלה פנייה רשמית בנושא, במידה שתתקבל - הנושא ייבחן".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



129 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

128.
בן דב, מתי בפעם האחרונה נסעת באוטובוס?
אם תיסע באוטובוס לא תצטרך לשלם המון כסף על חניה. מי שחושב שיוכל להמשיך לנהוג בחינם בת"א וגוש דן ולמצוא חניה חינמית ברחוב כאשר כל שנה מתווספות לכאן עוד 200 אלף מכוניות פשוט חי בסרט. המצב כיום הוא גן עדן, וזה רק ילך ויעשה יותר ויותר גרוע. לכן כדאי לאנשים להתחיל לשנות הרגלים, למכור את הרכב השני ולעבור להתנייד בתח"צ. אפשר גם באופניים וקורקינטים. ועכשיו זה עוד טוב. במרץ 2020 רוצים להתחיל את עבודות הרכבת הקלה על קו ירוק וסגול. נקווה שזה ידחה קצת כדי שבינתיים אפשר יהיה להשלים את הקו האדום, וככה לא לשגע את כל העיר בבת אחת. שוב. כי לנהגים קשה להפנים את התובנה הזו. המצב היום הוא גן עדן. בעתיד הפקקים הולכים לגדול, והתנועה בעיר ברכב הפרטי תהפוך לעוד יותר סיוט מאשר היא כיום. לכן מומלץ בחום להתחיל להכיר את קווי האוטובוסים. מומלץ להוריד את אפליקציית מוביט כדי לדעת באלו קווים להעזר.
dw  |  24.09.19
127.
עוד פאשלה של כחלון
לכאורה הוא עשה מעשה גדול - הוריד דרסטית את מחירי התקשורת הסלולרית. למעשה זו הייתה הגזמה פרועה - כחלון לא יודע חשבון. הוא הגזים במהלך - השוק היה צריך להתייצב במחיר גבוה בעשרים עד שלושים אחוז מהמחיר שהביא המהלך של כחלון. לעומת זאת בבזק הוא כמעט ולא נגע וגם לא התערב בעסקאות של המלוכלכות לכאורה של ביבי אלוביץ.
חגי  |  24.09.19
126.
לא אשכח לכם ...
בשנת 86 , 87 הייתי משלם לפלא פון 4,000 ש״ח לחודש . ועבור מספר זהב שילמתי 500 ש״ח לא שוכח את הדוידנדים ששדדו ״ הטייקונים ״ איפה הכסף ??? משכו מילריארדים מחשבונות החברות . לא אשכח את החיובים שלהם על מכשירים שכבר הוחזרו להם ״ ציוד קצה ״ כך קראו לזה .אנשי המכירות החתימו אותנו על טפסים תוך הטעייה והמשכנו לשלם שנים קדימה כאשר המכשירים אצלם . בקיצור ״ גנבים סופם למחיקה .
אבי סין  |  24.09.19
125.
"להעלות מחירים כדי להציל עובדים" = אנטי-כלכלה. הסתבר לכולנו שאלו עובדים לא נחוצים.
אותם עובדים שאינם נחוצים, למה לשמור אותם על ידי נזק לכיסי הצרכן? האם זו המטרה של תחרות כלכלית ושוק משוכלל - כזה שיעשוק את הצרכן? אם כן זאת כנראה תהיה הפעם הראשונה וצריך לשכתב את ספרי הכלכלה על תחרות ושוק משוכלל
התחרות טובה לכולם  |  24.09.19
לכל התגובות