אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נחום ביתן עוד לא סיים לחפש קונים לסניפים צילום: צביקה טישלר

ניתוח כלכליסט

נחום ביתן עוד לא סיים לחפש קונים לסניפים

מכירת שבעה סניפים לפרשמרקט לא תספיק לנחום ביתן, שבוחן מכירת סניפים גם לרשת זול ובגדול, כנראה של תת־הרשת החרדית שוק מהדרין. ביתן אמנם יקבל הון לייצוב הרשת שסובלת מחובות, אך מסתכן בירידה בהכנסות ובאובדן כוח קנייה

25.09.2019, 06:58 | נורית קדוש

מכירת ששת סניפי מגה בעיר וסניף אחד של יינות ביתן משחררת את מחנק האשראי שאתו מתמודד הבעלים נחום ביתן בחודשים האחרונים. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, יקבל היום ביתן מקדמה של 20 מיליון שקל - מקדמה כדמי הרצינות שישלמו האחים שלומי ויוסי אמיר בעלי פרשמרקט מתוך מלוא התמורה בגובה 110 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

סניף יינות ביתן. מכירת הסניפים לפרשמרקט תוריד את הרשת מהמקום השני בגודלה בשוק, צילום: צביקה טישלר סניף יינות ביתן. מכירת הסניפים לפרשמרקט תוריד את הרשת מהמקום השני בגודלה בשוק | צילום: צביקה טישלר סניף יינות ביתן. מכירת הסניפים לפרשמרקט תוריד את הרשת מהמקום השני בגודלה בשוק, צילום: צביקה טישלר

ל"כלכליסט" נודע כי ביתן לא עוצר במכירת שבעת הסניפים לפרשמרקט ובוחן את מכירת סניפים של שוק מהדרין הפונים למגזר החרדי לאבי יוחנן מרשת זול ובגדול. זאת מתוך הבנה שהתמורה שישלמו האחים אמיר על הסניפים לא תספיק כדי לייצב את הרשת שנושאת על גבה התחייבויות של מאות מיליוני שקלים בגין הלוואות שלקחה וכן חובות שוטפים לספקים, מהם ביקשה בחודשים האחרונים דחיית תשלומים. מכירות 19 סניפי שוק מהדרין מוערכות בכ־450 מיליון שקל בשנה ולטענת גורמים בשוק, ביתן דורש עבור הרשת 200 מיליון שקל, אך ההצעה שקיבל מיוחנן נמוכה יותר. ביתן ויוחנן סירבו להגיב.

מכירות הסניפים מייצרות לביתן רווחה כלכלית מיידית, אולם לצד זאת, היא מייצרת אפקט שלילי לחברה שמכירותיה מתכווצות. מכירותיה של קבוצת ביתן הוערכו על ידו ב־2018 בכ־5.5 מיליארד שקל, כולל מע"מ. מאז נרשמה, על פי נתוני הספקים, ירידה לא מבוטלת במכירות סניפי יינות ביתן וירידה קלה במכירות סניפי מגה. כשגורעים מכך את מכירת שבע החנויות השבוע - שמכירותיהן השנתיות הסתכמו בשנה החולפת ב־240 מיליון שקל - יורדות מכירות הקבוצה לכ־5.2 מיליארד שקל לכל היותר. המשמעות המיידית של המהלך, היא שרמי לוי עוקף את יינות ביתן כרשת המזון השנייה בגודלה בישראל אחרי שופרסל, עם מכירות שהסתכמו ב־2018 ב־5.5 מיליארד שקל, לא כולל מע"מ.

ירידה בכוח הקנייה

מעבר לעניין התדמיתי, יש להיקפי הפעילות של הקמעונאים משקל כלכלי. היקף המכירות מתורגם להיקף הקניות של הקמעונאי מהספקים, במחירים שנקבעים על פי כוח הקנייה. מכירת חבילת סניפים נוספת, כמו זו של הסניפים הפונים למגזר החרדי, עלולה לכווץ את ביתן עוד יותר.כמי שנאלץ להתפשר על תנאי הסחר שלו על רקע קשיי הנזילות והצורך התדיר בהארכת ימי האשראי מהספקים, נקודת הפתיחה של ביתן פחות טובה והירידה בכוח הקנייה שלו עלולה לפגוע בכך עוד יותר.

אפשר להעריך את התמורה על מכירת הסניפים לפחות בחלקה, יצטרך ביתן לטובת תשלומים שוטפים לספקים. לטענת ספקים, המכירות ברשתות ביתן ומגה בחודשים האחרונים המשיכו לרדת. בין היתר על רקע צמצום אספקה של חברות המזון בעקבות החלטת חברות ביטוחי האשראי בססח וכלל ביטוח לצמצם את היקף הכיסוי הביטוחי לרשת ב־15%.

ביתן. בשוק מעריכים כי ינסה לקבל הלוואה של 300 מיליון שקל, צילום: עמית שעל ביתן. בשוק מעריכים כי ינסה לקבל הלוואה של 300 מיליון שקל | צילום: עמית שעל ביתן. בשוק מעריכים כי ינסה לקבל הלוואה של 300 מיליון שקל, צילום: עמית שעל

משיחות עם ספקים עולה, כי לאחר התאמת האשראי לרמת הכיסוי המופחתת, הם עצמם לקחו טווח ביטחון וצמצמו נתח נוסף. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בצמצום מבצעי הוזלות. אף שבביתן טענו כי הספקים לא צמצמו להם אספקות, עיתוי החג שיחול בשבוע הבא סיפק הצצה על הרשת שנעדרה כמעט לחלוטין מזירת הפרסום שניהלו מתחרותיה. בעוד שופרסל ורמי לוי העלו קמפיינים למבצעי הוזלות משמעותיים לחג, ביתן ומגה כמעט לא פרסם ולא הציע הנחות.

חובות מתגלגלים

מכיוון שביתן נזקק לחלק משמעותי מהתמורה שיקבל על מכירת הסניפים לטובת תשלומים שוטפים לספקים, ההערכות בשוק הן כי ינסה לקבל הלוואה בנקאית נוספת, זאת כדי לשלם לנאמנים את יתרת 160 מיליון השקלים על רכישת מגה.

הקדמת התשלום תאפשר לביתן להפוך לבעלים של הרשת ולקבל עבורה מסגרת אשראי בנקאית. אולם בשלב זה לא ברור כנגד מה יעניקו הבנקים הלוואה נוספת לחברה. ב־2017 מיחזר ביתן הלוואה בגובה 400 מיליון שקל שלקח ב־2013 מבנק הפועלים ובנק המזרחי, לצורך רכישת כמעט חינם. לטענתו, הוא החזיר כבר מחצית מהסכום. אולם הלוואה בריבית של 5%, גוררת ריבית שנתית של כ־20 מיליון שקל ובפריסה לחמש שנים, מסתכמת הריבית בכ־100 מיליון שקל.

במקביל ביוני 2016 התחייב ביתן לתשלום של 495 מיליון שקל עבור רכישת מגה. לדבריו, העביר עד כה 350 מיליון שקל לנאמנים. התחייבויות אלו הגיעו לאחר עסקאות קודמות שביצע ביתן, כמו רכישת היפר רמה ב־2006 תמורת 250 מיליון שקל ושנה לאחר מכן את שלושת סניפי רשת יד יצחק ב־124 מיליון. בין לבין רכש את סניפי מ.ש.ב אילת תמורת 8 מיליון שקל ואת השליטה (51%) בחברת Free Market, העוסקת באספקה סיטונאית למכולות ועסקים קטנים. בנוסף, מקים ביתן מרכז לוגיסטי באשדוד שיפעל במקביל למרלו"ג של מגה ומשקיע עשרות מיליוני שקלים בשיפוץ סניפים.

עתיד מטריד

בשוק מתקשים להבין איך הרשת שמגלגלת כ־5 מיליארד שקל, בענף שהרווח הנקי השנתי בו עומד על כ־2%, החזירה בשלוש שנים 535 מיליון שקל לפני ריבית. בסביבתו של נחום ביתן טוענים שבשנה שעברה הוא מכר מגרשים בבעלותו בתמורה לכ־30 מיליון שקל וכי מאז רכישת מגה, ביתן הזרים כ־180 מיליון שקל מהונו הפרטי.

מכירת סניפי מגה בעיר לפרשמרקט, מאותתים שגם היכולת או הרצון להמשיך ולממש נכסים פרטיים לטובת החברה פחתו ולכן לקח הלוואה נוספת. כל אלה אינם מבשרים טובות מכיוונו של נחום ביתן ביחס לעתיד. זאת במיוחד על רקע מכירת שישה סניפים חזקים של מגה בעיר וסניף מצליח של יינות ביתן - כולם במרכז תל אביב, בעוד סניפי יינות ביתן ההפסדיים ממשיכים להכביד על החברה.

עוברים למגרש של הגדולים: פרשמרקט מסתכנת בביס גדול

העסקה לרכישת שבעה סניפים מנחום ביתן משדרגת את פרשמרקט ומכניסה אותה ללב תל אביב. הסניפים עצמם הם בגודל ובשיעורי רווחיות שפרשמרקט רגילה להם. כמי שמפעילה חנויות שכונתיות שעובדות על רווחיות גולמית של כ־35%. אולם קשה שלא להתרשם כי האחים שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה (75%) ברשת, ראו לנגד עיניהם בעיקר את הצד החיובי במשוואה.

התמורה בגובה 110 מיליון שקל, ששילמו לנחום ביתן, גבוהה באופן כזה שגם המיקומים הטובים יתקשו להצדיק. מכירות הסניפים שרכשו הסתכמו בשנה החולפת ב־240 מיליון שקל כולל מע״מ, כלומר 205 מיליון שקל בפועל, ואלה אינן מצדיקות 110 מיליון שקל. לשם ההשוואה, רק החודש השלימה פרשמרקט את רכישת ארבעה סניפים של רשת סופר דוש בבת ים תמורת 138 מיליון שקל. מכירות אותם סניפים מסתכמות בכ־400 מיליון שקל לא כולל מע"מ.

נראה שהתאווה למיקומים החזקים של מגה והצורך להמשיך ולהציג צמיחה כדי לחזק את המניה ולחזק את כוח הקנייה מול הספקים, איפשרו לביתן לקבל סכום גבוה מאוד.

גם אם מתעלמים מהפן הכלכלי, קשה להבין את החלטת האחים אמיר לחתום על העסקה בעיתוי הנוכחי. כניסה לחברה חדשה והטמעת הדנ”א של החברה הרוכשת דורשים משאבים וזמן. זה תהליך שמסיט את המיקוד הניהולי של הארגון.

רכישת מגה בעיר, תאלץ את האחים אמיר, שאינם מצוידים במנגנון ארגוני משומן להשקיע את תשומת לבם בחנויות החדשות על חשבון הקיימות. כשמדובר בחברה שרגע אחרי הנפקתה היו בקופת המזומנים שלה 397 מיליון שקל וחודש לאחר מכן חילקה 220 מיליון שקל כדיבידנד ושילמה 138 מיליון שקל על רכישת ארבעת סניפי סופר דוש תוך פנייה לבנקים לשם קבלת הלוואה למימון העסקה הנוכחית - רמת הסיכון עולה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות