אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי עשרות שנים: קאמבק לאופנועים עם סירה בשנה הבאה

בלעדי

אחרי עשרות שנים: קאמבק לאופנועים עם סירה בשנה הבאה

מופע שנות ה–70: משרד התחבורה יתיר יבוא של אופנועים חדשים מהסוג הזה על פי תקן חדש

06.10.2019, 10:10 | תומר הדר ואודי עציון

לאחר היעדרות של שנים רבות מהשוק הדו־גלגלי בישראל, משרד התחבורה יתיר מהשנה הבאה יבוא של אופנועים חדשים עם סירה.

קראו עוד בכלכליסט

אופנועים כאלה היו מחזה נפוץ בישראל עד שנות ה־70 מכיוון שהיו אמצעי תחבורה פשוט, זול וזמין שמסוגל להסיע משפחה קטנה, אך אז הופסק יבואם עקב איסור שהטיל משרד התחבורה.

אופנוע עם סירה אופנוע עם סירה אופנוע עם סירה

זאת, בין היתר, בגלל חוסר התאמה בין התקינה הישראלית לתקינה האירופית הקובעת תת־קבוצה מיוחדת לאופנוע עם סירה (EL4) וגם מכיוון שמכוניות קטנות וזולות שהופיעו בעולם ובישראל דחקו את רגליהם והפכו אותם לכלים לאספנים. בתל־אביב עדיין פועלת סדנת וולקוביץ, המייצרת סירת צד לאופנועים קיימים.

יבוא אופנועים בעלי שלושה גלגלים אמנם הותר עד כה, אך לא בהתאם לכללי התקינה המקובלים בעולם הקובעים תת־קטגוריה מיוחדת לאופנועי שלושה גלגלים, כלומר בפועל, החוק הישראלי כן אפשר יבוא אופנועים עם סירה, אך היצרנים בעולם מייצרים לפי תקן שאינו עונה על הדרישה הישראלית. כעת, מנוסח תקנות היבוא החדשות שייכנסו לתוקף בינואר, עולה כי בתקנות מופיעה לראשונה גם קטגוריית אופנועי EL4, כלומר אופנועים עם סירה, שמקובלת גם בעולם.

באופנועים עם סירה מותקן תא נוסף שבו יכול לשבת נוסע. אף שכיום אפשר לרכוש אופנועים בעלי סירות חדשות ומפוארות למדי, המדע שעומד מאחורי הסירה, כלומר תא נוסף שמחובר לשלדת האופנוע ומכיל נוסע נוסף על גלגל, לא השתנה מאוד.

כיום קיימים כמה יצרנים שעדיין מייצרים אופנועים עם סירה, כמו אוראל מרוסיה המייצרת אופנוע סירה עם ציר הנעה לשני הגלגלים האחוריים, מה שמקנה לו עבירות גבוהה בדרכים קשות, והארלי דייווידסון האמריקאית, המאפשרת ללקוחות לרכוש את הסירה בנוסף לאופנוע.

ממשרד התחבורה נמסר: "אופנוע עם רכב צידי מוגדר בתקנות התעבורה 'רכב מנועי בעל שני גלגלים המורכבים זה אחרי זה, בין שחובר אליו רכב צידי ובין אם לאו'; בהתאם לדירקטיבה האירופית קטגוריה זו מוגדרת כ־L4e. קטגוריה זו אומצה בארץ. במעמד היבוא המשרד דורש מסמכים ל־L4e, ודרישות החובה עודכנו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
ל4 קשקוש
כל ההסבר שלך יפה מאד לטרקטורון מונע שרשרת או כל כלי אחר שמניע 2 גלגלים אבל כמו שכתבו פה, לגלגל של הסירה אין הנעה והוא מסתובב בחופשיות כך שאין שום צורך בדיפרנציאל. בעיית היציבות קיימת מסיבה אחרת - חוסר היכולת להטות (להשכיב) את האופנוע. מה שקורה הוא שבסיבוב פנימה (לכיוון הסירה) הסירה שואפת להמשיך ישר ולכן תתרומם, ובסיבוב החוצה, תפריע לאופנוע להסתובב ויווצר תת היגוי. לכן במירוצי אופנועים עם סירה, יש רוכב על הסירה שרוכן פנימה החוצה בסיבובים. ראיתי פעם סירה שנחה על ציר ונשכבה עם האופנוע כפתרון לבעיה.
אריה  |  07.10.19
לכל התגובות