אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כדי לצלוח את נובמבר: אי.די.בי פיתוח תגייס 200 מיליון שקל באג"ח צילום: סיוון פרג'

כדי לצלוח את נובמבר: אי.די.בי פיתוח תגייס 200 מיליון שקל באג"ח

החברה שבשליטת אדוארדו אלשטיין תנפיק סדרה חדשה; הכסף ישמש לפירעון הקרן של סדרות י"ג וי"א בחודש הבא, שמסתכם ב־490 מיליון שקל

15.10.2019, 07:50 | גולן חזני

אדוארדו אלשטיין מנסה לגייס חמצן: אי.די.בי פתוח שבשליטתו יוצאת לגיוס אג"ח בהיקף כולל של 200 מיליון שקל. במסגרת הגיוס תונפק סדרה חדשה (ט"ו) שתובטח באמצעות 10% ממניות כלל ביטוח (5% מהמניות שנמצאות בידי הנאמן משה טרי ו־5% מהמניות החופשיות שנמצאות כיום בידי אי.די.בי פתוח).

קראו עוד בכלכליסט

האג"ח שתנפיק החברה, בהובלת אפסילון חיתום שמנוהלת על ידי אייל גרינבאום ושנמצאת בשליטת אי.די.בי פתוח, ייפרעו בשני תשלומים שווים, בספטמבר 2020 וביוני 2022. הריבית תיקבע במסגרת מכרז, ובשל המצב הפיננסי הרגיש של אי.די.בי פתוח היא עשויה להיות גבוהה, חרף הביטחונות, דבר שעלול לאיים על השלמת הגיוס.

בעל השליטה באי.די.בי פתוח אדוארדו אלשטיין. משבר פיננסי חריף, צילום: ענר גרין בעל השליטה באי.די.בי פתוח אדוארדו אלשטיין. משבר פיננסי חריף | צילום: ענר גרין בעל השליטה באי.די.בי פתוח אדוארדו אלשטיין. משבר פיננסי חריף, צילום: ענר גרין

הכסף ישמש את אי.די.בי פתוח לפירעון החוב למחזיקי סדרה י"א, שנסחרת בתשואה ברוטו של 9%, וסדרה י"ג, שנסחרת בתשואה ברוטו של 13.8%. מועד פירעון הקרן של שתי הסדרות חל בחודש הבא. לסדרה י"א על החברה לפרוע 90 מיליון שקל ולסדרה י"ג עליה להחזיר 400 מיליון שקל.

150 מיליון שקל מתוך סכומים אלו כבר מופקדים בידי הנאמן טרי עבור סדרה י"ג. מדובר בתמורה שהתקבלה ממכירת 5% ממניות כלל ביטוח שהתבצעה בחודש שעבר במסגרת מימוש המתווה למכירת השליטה בחברת הביטוח שקבעה רשות שוק ההון. לאחר המכירה, אי.די.בי עדיין זקוקה ל־340 מיליון שקל. 106 מיליון שקל היא צפויה לקבל עם השלמת מכירת 4.99% ממניות כלל ביטוח למנכ"ל שיכון ובינוי אייל לפידות, 200 מיליון שקל נוספים מגיוס האג"ח ו־34 מיליון שקל יגיעו לבעלי האג"ח מקופתה.

מהלך הגיוס אינו טריוויאלי, שכן הוא נעשה בעיצומו של משבר פיננסי חריף, שהביא לכך שהתשואות של האג"ח של אי.די.בי פתוח הגיעו עד ל־29%. תשואת הזבל הזו נרשמה בסדרה ט', שאינה מגובה בביטחונות כלל. בניגוד לכך, סדרות י"א וי"ג מובטחות בשעבוד על חלק ממניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי פתוח.

על מנת להבין את חריפות המשבר שבו נתונה אי.די.בי, ניתן להסתכל על השווי הנכסי הנקי שלה (NAV) שכיום הוא שלילי בהיקף של 400 מיליון שקל, נתון שמעמיד בספק את היכולת של אי.די.בי פתוח לעמוד בפירעון חובותיה.

כיום הנכסים של אי.די.בי פתוח כוללים חשיפה של 35% למניות כלל ביטוח (רובן בעסקאות החלף), חברת התעופה ישראייר, נדל"ן בלאס וגאס וחברת IDBG.

את ישראייר ניסתה אי.די.בי למכור, אך נכשלה בכך. אלשטיין הימר באופן שגוי והחליט להתקדם במגעים עם יואב גולן, הבעלים של חברת חמת, שבסופו של דבר נסוג מהעסקה, שעליה היו מתמודדים אחרים כמו חברת אלקו של האחים מייקי ודני זלקינד וקרן קדמה, שהציעו 55—60 מיליון דולר עבור החברה. אם מכירת ישראייר היתה יוצאת לפועל, אי.די.בי פתוח לא היתה נדרשת למכור מנות נוספות של מניות כלל ביטוח על מנת לעמוד בפירעון חובותיה.

כעת אלשטיין נוטה למכור את ישראייר באמצעות הנפקתה בבורסה, אך המחיר המבוקש — שדומה לזה שעליו דובר במגעים עם גולן, זלקינד וקדמה — מוטל בספק בשל הירידה בתנועת הטסים לאילת בעקבות סגירת שדה דב בתל אביב, שצפוי לפגוע בהכנסות חברת התעופה שבניהולו של אורי סירקיס.

בנוסף, אלשטיין נאבק גם בירידת השווי של חברת האחזקות דסק"ש, שאותה הפך לחברה־אחות של אי.די.בי פתוח לאחר שרכש אותה ממנה. דסק"ש סובלת בעיקר מירידה מתמשכת בשווי של חברת הסלולר סלקום שבשליטתה, שלאחרונה הודיעה על תוכנית התייעלות שכוללת פיטורים בהיקף נרחב אחרי החגים, ועל גיוס של חצי מיליארד שקל.

תגיות